Mnohí Slováci chcú v roku 2022 definitívne ukončiť svoj biznis. Najviac skeptickí sú v týchto oblastiach

  • Podnikanie plánuje v roku 2022 rozšíriť 17 % firiem
  • Zachovať podnikanie v roku 2022 v rovnakom rozsahu ako v tom minulom chce 60 % firiem
Ilustračný obrázok
Ilustračný obrázok, Unsplash/Volkan Vardar, Duncan Meyer
  • Podnikanie plánuje v roku 2022 rozšíriť 17 % firiem
  • Zachovať podnikanie v roku 2022 v rovnakom rozsahu ako v tom minulom chce 60 % firiem

Rozšíriť podnikanie v horizonte jedného roka plánuje 17 % oslovených podnikateľov a podnikateliek na Slovensku. Zachovať podnikanie v roku 2022 v rovnakom rozsahu ako v tom minulom chce 60 % firiem.

O obmedzení, prerušení alebo ukončení podnikania v tomto roku uvažuje 14 % podnikateľov. Vyplýva to z reprezentatívneho prieskumu ČSOB a spoločnosti Datank medzi 400 firmami na Slovensku.

Firmy z oblasti dopravy a skladovania

Ako ďalej uviedla manažérka segmentu pre mikro a malé podniky v ČSOB Dáša Polláková, miera optimizmu alebo skepticizmu medzi jednotlivými sektormi pritom kopíruje mieru dopadu pandémie na biznis.

O obmedzení podnikania uvažujú najviac firmy z oblasti ubytovania, stravovania a pohostinstva, teda 14 % z nich.

„Ďalších 8 % firiem pôsobiacich v segmente HORECA plánuje podnikania tento rok radšej ukončiť. Na opačnom konci rebríčka sú firmy z oblasti dopravy a skladovania, spomedzi ktorých plánuje podnikanie tento rok rozširovať 42 % oslovených a podnikatelia v agrosektore, spomedzi ktorých uvažuje o expanzii 27 %,“ uviedla Polláková.

zdroj: unsplash/Markus Spiske

Až 17 % firiem

Z pohľadu veľkosti firiem sú najoptimistickejšie tie s viac ako 50 zamestnancami. O rozširovaní podnikania v tomto roku uvažuje v priemere 27 %.

Z pohľadu obratu uvažuje o rozšírení v tomto roku 17 % najmenších podnikateľov s obratom do 50-tisíc eur a na druhej strane, presne rovnaký podiel uvažuje o obmedzení podnikania, zatiaľ čo ďalších 11 % z nich uvažuje o prerušení činnosti.

Rozšíriť podnikanie v tomto roku plánuje 17 % firiem s obratom od 50-tisíc do 200-tisíc eur v porovnaní s 9 %, ktoré uvažujú o obmedzení. V prípade firiem s obratom nad 200-tisíc eur uvažuje o obmedzení pre tento rok necelých 8 % spomedzi jej zástupcov.

zdroj: unsplash/Nick Karvounis

Tvorba väčšej finančnej rezervy

Prieskum zároveň ukázal, že podnikatelia sa snažia byť pripravení na prípadné ďalšie opatrenia, ktoré by pre nich znamenali obmedzenie bežného fungovania.

Najčastejšie skloňovanou odpoveďou bola tvorba väčšej finančnej rezervy, ktorú volil takmer každý tretí opýtaný alebo opýtaná. Jedna z najvýraznejších zmien, ktorú pandémia so sebou priniesla, je väčšia orientácia na online,“ povedala Dáša Polláková.

„Takmer 15 % opýtaných sa tak na prípadné zhoršenie situácie pripravilo práve väčšou orientáciou na online predaj a 23 % zareagovalo zmenou či rozšírením portfólia tovarov alebo služieb. V priemere 9 zo 100 opýtaných sa viac zameralo na digitalizáciu alebo automatizáciu procesov,“ uzatvorila.

Zdroj: SITA

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá