Módne online obchody zarezali obľúbenú službu. Prichádzajú kvôli nej o milióny

  • Bezplatné online vrátenie tovaru sa stalo priemyselným štandardom
  • Zákazníci niektorých známych módnych značiek by však na to mali zabudnúť
Žena na nákupoch a H&M
Ilustračný obrázok, Unsplash/@arturorey, Unsplash/@pskslayer
  • Bezplatné online vrátenie tovaru sa stalo priemyselným štandardom
  • Zákazníci niektorých známych módnych značiek by však na to mali zabudnúť

Online nakupovanie počas pandémie Covid-19 sa stalo pre mnohých ľudí istou záchranou. Niektorí si na tento štandard tak zvykli, že sa pre nich z toho stala doslova závislosť, ktorú poháňal čiastočne aj fakt, že väčšinu z nakúpených položiek mohli bez akýchkoľvek problémov bezplatne vrátiť.

Ako uvádza portál CBC, tieto bezplatné online vrátenia tovaru boli kedysi používané hlavne na prilákanie zákazníkov z kamenných obchodov. Avšak v súčasnosti sa stali pre mnohých maloobchodníkov doslova devastačnými a dnes hľadajú spôsoby, ako sa nadobro tohto zvyku kupujúcich zbaviť.

Začarovaný kruh

K ľuďom, ktorých naplno zasiahla vlna online nakupovania a bezplatného online vrátenia tovaru, patrí aj Julia Harrisonová, ktorej každodennou rutinou je kontrola niekoľkých internetových obchodov, ako napríklad H&M, Zara alebo Nordstrom.

Podľa jej vlastných slov ide o akýsi začarovaný kruh, ktorý doslova pohlcuje zákazníkov. „Je to začarovaný kruh nákupu všetkého v košíku, vrátenia troch štvrtín z toho a nákupu všetkého znova. Akoby to nikdy nekončilo,“ hovorí Harrisonová.

Svoje denné výnosy musí Harrisonová odovzdať na miestnej pošte vo Victorii. Aj keď ju to nič nestojí, maloobchodníkov stoja bezplatne vrátené tovary niekedy aj niekoľko miliónov dolárov. 

Podľa istej americkej štúdie zverejnenej na portáli Business Wire, stoja vrátené tovary po zohľadnení dopravy, spracovania a opätovného naskladnenia maloobchodníkov až neuveriteľných 21 % pôvodnej hodnoty položky.

Príplatky za online vrátenie

Viacero maloobchodníkov sa vďaka nevýhodám bezplatného online vrátenia tovaru preto rozhodlo, že začne pridávať príplatky k online vráteniu. Chcú tak získať späť aspoň istú časť nákladov, avšak týmto krokom zarazili mnohým ich najobľúbenejšiu činnosť, ktorá sa v posledných rokoch stala priemyselným štandardom. 

Iní maloobchodníci sa snažia prísť s inovatívnejšími riešeniami. Hľadajú tie najrôznejšie spôsoby, ako sa vyrovnať s nákladmi a znížiť pritom environmentálny dopad vrátenia tovaru späť do ich skladov. 

Tieto zásady vrátenia tovaru sa v jednotlivých značkách líšia. Avšak ako sa zdá, vlna sa najrýchlejšie mení v módnom priemysle. Jednou z módnych značiek, kde sa trend bezplatných výnosov stal prvýkrát takým plodným, je aj Zara. 

Nákupná taška Zara položená na lavičke
zdroj: Unsplash/Ben Tofan

Práve táto populárna módna značka nedávno zaviedla poplatok vo výške 1,95 GBP (2,27 €) za online vrátenie. Pripojila sa tak k ďalším známym značkám Next a Uniqlo. 

„Zákazníci môžu bezplatne vrátiť online nákupy v ktoromkoľvek obchode Zara v Spojenom kráľovstve, čo robí väčšina zákazníkov,“ uviedol zástupca BBC. V Kanade je vrátenie online objednávok momentálne stále bezplatné. 

Online nákupné návyky

Ako uvádza Harrisonová, príplatky za online vrátenie majú obrovský vplyv na to, kde sa zákazníci rozhodnú nakupovať. „Upravujem svoj košík, čakám pár dní, aby som sa uistila, že to, čo chcem, je skutočne to, čo chcem, a hľadám recenzie,“ uviedla Harrisonová a poznamenala, že si vo všeobecnosti viac uvedomuje svoje online nákupné návyky.

Tento názor zdieľa podľa prieskumu Canada Post ešte z roku 2017 väčšina respondentov. Na základe výsledkov zistili odborníci, že až 57 % online kupujúcich si nekúpi položky od takého predajcu, ktorý neponúka bezplatné vrátenie kuriérom alebo poštou. 

Celkom 40 % respondentov ale uviedlo, že by aj naďalej boli ochotní zaplatiť za vrátenie tovaru, ak by sa o náklady spojené s dopravou podelili s predajcom. 

Spoluzakladateľ odevnej spoločnosti Good for Sunday Anthony Kentris ponúka jedinečné riešenie s názvom EcoDrop. Ak si ich zákazník kúpi položku, ktorú už nechce, bude môcť získať plnú náhradu tak, že ju pošle priamo ďalšiemu zákazníkovi. 

Podľa Kentrisa je to vynikajúce riešenie pre malé podniky. „Pre malý podnik, ako sme my, je veľmi drahé držať krok so štandardmi bezplatného vrátenia, ktoré si stanovili väčšie spoločnosti,“ uviedol Kentris.

Zdroje: CBC, Business Wire

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá