Za komunizmu boli autá nedostatkovým tovarom, kupujúcich čakal dlhý poradovník. Dnes niektoré z nich majú hodnotu rodinných domov

  • Hodnota veteránov z ich vekom stúpa, dnes za niektoré československé skvosty zaplatíš toľko, čo za výstavbu domu
  • Kúpa auta v socialistickom Československu bola obtiažna vec, kupujúci sa musel zapísať na dlhý poradovník
  • Kráľovnou Československa bola Škoda, Tatru využívali papaláši
Veterány
Mototechna.cz
  • Hodnota veteránov z ich vekom stúpa, dnes za niektoré československé skvosty zaplatíš toľko, čo za výstavbu domu
  • Kúpa auta v socialistickom Československu bola obtiažna vec, kupujúci sa musel zapísať na dlhý poradovník
  • Kráľovnou Československa bola Škoda, Tatru využívali papaláši

„Staré autá majú dušu,“ to je veta, ktorú často počuť od milovníkov veteránov. Staré autá nielen majú dušu, ale navyše sú aj výhodná investícia v oblastí financií. Nové auto stráca hodnotu hneď ako ho kúpiš, hodnota veteránov spolu s ich vekom postupne stúpa. Ak sa rozhoduješ, do čoho investovať, na veteránoch určite neprerobíš. Cena veteránov sa určuje podľa viacerých kritérií, rozhoduje stav vozidla aj jeho unikátnosť.

Naši starí rodičia sa vozili na zaujímavých skvostoch. Pripomeňme si, aké bolo pre nich náročné sa k vozidlu vôbec dostať a aké boli najrozšírenejšie vozidlá Československej výroby.

Pri kúpe bolo potrebné požiadať o preukaz

Nástup komunizmu v Československu skomplikoval mnohé veci, ktoré boli dovtedy bežné. Zákazy a príkazy sa nevyhli ani automobilovému priemyslu a kúpe automobilov.

Kúpa automobilov po februárovej revolúcii v roku 1948 nebola vôbec ľahká. Kupujúci musel požiadať o poukaz na miestnom národnom výbore. Poukaz sa oficiálne volal Potvrdenie vydávané spotrebiteľom podľa ich pracovných zásluh na budovaní socializmu.

Národný výbor potom posúdil, nakoľko je automobil potrebný pre vykonávanie práce daného občana, alebo či má nejaké zásluhy na budovaní socializmu. Vo všeobecnosti platilo, že vozidlá zväčša získavali ľudia, ktorí ho potrebovali na vykonávanie povolania, ako napríklad lekári. Ďalej sa prednostne dostávali k vozidlám budovatelia socializmu, a to členovia komunistickej strany alebo vojaci z druhej svetovej vojny.

Predajcami boli Mototechna a Tuzex, kupujúci čakali v dlhom poradovníku

Áut bolo nedostatok a boli cenovo nedostupné pre obyčajných občanov. Cena Škody 1101 Tudor predstavovala sumu 30 priemerných mesačných platov. V roku 1953 sa predalo do osobného vlastníctva 74 automobilov a do podnikov a úradov 3 805 kusov. V 50. rokoch nebola dostatočne rozšírená sériová výroba, preto bol aj výber vozidiel výrazne obmedzený.

Predaj automobilov zabezpečoval národný podnik Mototechna. O predaji vybraných automobilov rozhodovala vládnúca strana, rovnako ako o ich cene. V roku 1957 vznikol podnik zahraničného obchodu Tuzex, ktorý predával aj luxusnejšie modely zo zahraničia. Autá z Tuzexu sa predávali na takzvané bony (poukážky) a boli nedostupné pre bežných občanov. K týmto modelom sa dostavali zväčša elity tej doby.

zdroj: Pražské kasny

V roku 1962 sa zrušili poukazy a zaviedol sa takzvaný poradovník. Potenciálny kupujúci sa zapísal do dlhého poradovníka, kde uviedol, ktorý model z ponúkaných automobilov má záujem kúpiť. Potom čakal, dokým sa daný model nedovezie do určenej predajne Mototechny a on sa dostane na vrchol poradovníka, a tak si fakticky môže prísť po vybraný automobil. Na zápis do poradovníkov ľudia stávali dlhé fronty pred Mototechnou a niekedy pred ňou aj nocovali.

Zlepšenie pomerov nastalo v polovici 60. rokov, keď sa rozbehla sériová výroba na plné obrátky. Pozri sa na československé automobily, na ktorých sa vozili naši starí otcovia a aké sú dnes ich ceny.

Škoda – Československá legenda

Najrozšírenejšími autami v Československu boli domáce automobily Škoda z Mladej Boleslavy. Začiatky automobilky siahajú do roku 1905, keď Václav Laurin a Václav Klement vo svojej firme Laurin & Klement vyrobili prvý automobil Voituretta typ A. O dvadsať rokov neskôr po požiari, ktorý mal pre závod ničivý dopad, spoločnosť kúpili strojárske závody Škoda. Po vojne automobilka obnovila výrobu a po komunistickom prevrate bola znárodnená. 

Škoda Tudor

Po vojne začala výroba modelov 1101 a 1102, ktoré ľud prezýval Tudor. Autá sa vyrábali vo viacerých variáciách ako dvojdverové aj štvordverové, polokabriolet, sedan alebo ako športový roadster. Väčšina štvordverových automobilov putovala do zahraničia, v ČSR ostávali len pre potreby štátnikov. Celkom sa vyrobilo okolo 67-tisíc týchto aut. Cena auta pred rekonštrukciou sa pohybuje podľa stavu automobilu na úrovni 2000 až 10 000 eur. Tudor, ktorý prešiel rekonštrukciou, stojí okolo 17 000 – 40 000 eur.

zdroj: Škoda

zdroj: Škoda Classic Cars

Škoda Superb

Ďalším modelom, ktorý sa začal vyrábať v Československu, bol Superb. Jeho výroba sa spustila v rokoch 1947 až 1949 na pokyn komunistických papalášov, ktorí chceli vyrobiť auto na reprezentatívne účely. Superb sa vyrábal aj ako polokabriolet. Celkovo sa vyrobilo len niekoľko desiatok kusov spomínaného modelu a dochovalo sa ich ešte menej. Auto je preto extrémne vzácne a je neobvyklé, aby sa vôbec predávalo.

Škoda 1200 Sedan

Nasledoval nový model Škoda 1200 Sedan, ktorý sa odvíjal od modelu Tudor. 1200 mala viaceré technické novinky ako vylepšený motor a vynovený vzhľad. Vyrábala sa tiež vo viacerých modifikáciách ako kabriolet alebo sanitka. V roku 1956 pribudla aj jeho vynovená verzia sedan 1201, ktorá dosahovala vyššiu rýchlosť.

V rokoch 1952 až 1959 bolo vyrobených 27-tisíc osobných aut a vyše 40-tisíc ostatných verzií tohto vozidla. Cena auta pred renováciou sa pohybuje  medzi 500 – 5000 eur. Cena vozidla po rekonštrukcii je oveľa vyššia, od 10 000 eur – 30 000 eur.

zdroj: Škoda Classic Cars

zdroj: Škoda Classic Cars

zdroj: Škoda Classic Cars

Škoda Spartak

Úplne nový model predstavila Komunistická strana Československa (KSČ) v roku 1954 s menom Spartak. Vývojári počas vývoja pracovali s niekoľkými verziami mien. Volať sa mal Rival alebo Orlík. Nakoniec aj od mena Spartak KSČ upustila, pretože to pripomínalo konkurenčný motocykel Sparta.

Auto nakoniec získalo označenie 440 a neskoršia modifikácia s výkonnejším motorom bola označená ako 445. V mysliach ľudí ale automobil navždy ostal pod menom Spartak. Spartakov sa vyrobilo 85-tisíc a tento model výrazne ovplyvnil motorizáciu Československa. Cena pred renováciou sa pohybuje v rozmedzí 2 500 – 10 000 eur. Po rekonštrukcii 15 000 – 25 000 eur.

zdroj: Flickr/Rajveteranu/Sander Toonen

zdroj: Flickr/Rajveteranu/Sander Toonen

zdroj: Flickr/Rajveteranu/Sander Toonen

Škoda Octavia a Felicia

Populárne boli sériovo vyrábané modely Škoda Felicia a Octavia, ktoré sa začali vyrábať v roku 1959. Oba modely prešli výrazným faceliftom a oba mali vylepšený motor. Motor Octavie bol schopný dosiahnuť rýchlosť 130 kilometrov za hodinu. Octavia sa potom vyrábala v rôznych modifikáciách  ako kombi, pickap i športový voz.

Felícia sa zároveň stala posledným kabrioletom vyrobeným pod taktovkou Škody. Cena Octavie pred rekonštrukciou sa pohybuje na úrovni 2 000 – 5000 eur. Po rekonštrukcii 10 000 – 20 000 eur. Drahšia je Felicia, ktorej cena sa pohybuje pred renováciou okolo 10 000 eur. Po renovácii 25 000 – 40 000 eur.

zdroj: Flickr/Adrian Kot. Na snímku Škoda Octavia Kombi

zdroj: Flickr/Adrian Kot

zdroj: Škoda

zdroj: Škoda. Na snímku Škoda Felicia

zdroj: Flickr/Wojciech P.

zdroj: Škoda Classic Cars

zdroj: Škoda

Škoda 1000 MB, 110 a 110 R

Prvé masovo vyrábané auto bolo Škoda 1000 MB, za ním nasledovali 100, 110 a 110R. Škoda 1000 MB sa mala pôvodne volať Favorit, ale napokon zvíťazilo označenie 1000 MB, MB ako Mladá Boleslava. Zo začiatku sa produkcia automobilu borila s problémami a vlastníci vozidla začali žartovne označovať  1000 MB ako tisíc malých bolestí. Po ustálení produkcie sa zlepšila aj kvalita automobilov. 

MBčka prešla počas rokov viacerými vylepšeniami aj menšou zmenou dizajnu. Auto sa vyrábalo od roku 1964 do rokou 1969 s počtom vyrobených kusov 443 141. Po MBčke nasledovali modely 100/110, ktorých sa od roku 1969 až 1988 vyrobilo až 1 079 708. Posledný autom od Škody, do ktorého sa oplatí investovať, je model 110R, ktorý vychádzal z konceptu 110 a bol športovým coupé. Auto reprezentovalo ČSR aj v rôznych automobilových závodoch.

zdroj: TASR/Robert Fritz. Prvá na snímke Škoda 100, za ňou Škoda 1100 MB po facelifte

zdroj: Škoda Classic Cars

zdroj: Škoda Classic Cars

zdroj: Škoda Classic Cars

zdroj: Škoda Classic Cars

zdroj: Škoda Classic Cars

Škoda 1000 MB je vzácnejšia než jej mladšia kolegyňa 100/110. Cena auta pred rekonštrukciou sa pohybuje od 2 000 – 6 000 eur, po rekonštrukcii 10 000 – 15 000 eur. Autobazár.eu pred nedávnom priniesol na svojom blogu článok o predaji MBčky z limitovanej edície MBX, český obchodník  Mototechna za ňu pýta v prepočte 67 000 eur. Cena 100/110 pred rekonštrukciou sa pohybuje od 1 000 – 5 000 eur a po rekonštrukcii 5 000 – 10 000 eur. Cena 110 R sa pohybuje na úrovni 1000, MB po rekonštrukcii stúpa cena od 10 000 a vyššie.

zdroj: Mototechna.cz. Na snímku Škoda 1000 MBX

zdroj: Mototechna.cz

zdroj: Mototechna.cz

zdroj: Mototechna.cz

Tatraplan

Modely pre osobnú dopravu od spoločnosti Tatra patria medzi najdrahšie veterány z Československa. Tatra patrí k najstarším automobilkám vôbec. Konštrukčnú šikovnosť inžinierov Tatry mali obdivovať aj nemeckí okupanti z rád vojenských konštruktérov. Legendárny chrobák Volkswagen Beetle mal údajne vzniknúť po odkopírovaní plánov Tatry 97.

Po konci vojny  začala Tatra vyrábať nový model Tatraplan. Vzduchom chladený model neprežil ranu režimu, keď jeho výrobu presunula z Kopřivnic do Mladej Boleslavy. Kvalita výroby sa dramaticky znížila. Väčšina vozov Tatraplan bolo predaných do zahraničia.

zdroj: Mototechna.cz. Na snímke Tatraplan

zdroj: Mototechna.cz

zdroj: Mototechna.cz

Tatra 603

Po fiasku s Tatraplanom komunistický režim prikázal Tatre, aby sa venovala len nákladným vozom prioritne na armádne účely. Inžinieri sa s vládnym rozhodnutím nemienili zmieriť a potajme pripravovali plány na nové osobné vozidlo. Neskôr sa na nich usmialo šťastie a KSČ ich poverilo výrobou služobného vozidla, ľudovo povedané limuzíny pre papalášov, a tak uzrela svetlo sveta Tatra 603, ktorá sa vyrábala ešte ďalšie dve dekády s malými úpravami. 

603 síce bola zaradená na zoznam voľne predajných áut v Mototechne, ale pre jej cenu 98 000 KČS si ju bežní smrteľníci nemohli dovoliť a vozidlá tak slúžili iba vyššie postaveným. Dnes sa cena Tatraplanu a Tatry 603 pred rekonštrukciou pohybujú na úrovni 10 – 30 tisíc eur, po rekonštrukcii dosahujú závratných 100 – 130 tisíc eur, začo je možné postaviť rodinný dom.

zdroj: Flickr/Brian Snelson. Na snímke Tatra 603

zdroj: TASR/Henrich Mišovič

zdroj: TASR/Robert Fritz
Zdroje: Ráj veteránů, Bazoš.cz, Bazoš.sk , Autobazár.eu, Eurooldtimers, Jan Tuček: Auta Východního bloku

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech