Na diaľnici už úraduje umelá inteligencia: 7 z 10 Slovákov riskuje pokutu až za vyše 100 eur

  • Nový radar Monocam funguje na základe umelej inteligencie
  • Pri „načapaní“ ti hrozí pokuta až 128 eur
Policajt meria rýchlosť.
  • Nový radar Monocam funguje na základe umelej inteligencie
  • Pri „načapaní“ ti hrozí pokuta až 128 eur
ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

Prelomová technológia dokáže identifikovať používanie smartfónu počas šoférovania. Po úspešnej testovacej fáze sa systém rozširuje. Previnilcom hrozí finančná sankcia a záznam v registri. Prieskumy pritom ukazujú, že až sedem z desiatich slovenských vodičov pravidelne siaha po mobile za volantom.

Inovatívny systém Monocam, ktorý funguje pomocou špecializovaných kamier, odhaľuje rizikové správanie vodičov. Po pár dňoch si môžeš nájsť v schránke pokutu s fotografiou.

Princíp fungovania moderného dohľadu

Zariadenie je strategicky umiestnené na mostných konštrukciách, čo mu poskytuje optimálny výhľad do interiéru vozidla. Vysoko výkonná kamera zachytáva zábery cez čelné sklo a softvér s prvkami umelej inteligencie analyzuje pohyby rúk vodiča, informuje nemecký portál ADAC.

Pri zachytení podozrivej aktivity systém automaticky vytvorí digitálny záznam, ktorý následne vyhodnocujú kvalifikovaní príslušníci polície. V prípade potvrdenia priestupku dostane vodič pokutu vo výške 128 eur a záznam v evidencii.

„Testovacia fáza bola natoľko úspešná, že systém plánujeme rozšíriť po celom území Nemecka,“ uviedol pre Auto Bild minister vnútra spolkovej krajiny Porýnie-Falcko Michael Ebling. Počas 46 dní skúšobnej prevádzky v okolí Mohuča a Trevíru systém zaznamenal 327 porušení predpisov.

Prísnejšie pravidlá u našich západných susedov

Zaujímavosťou je, že nemecká legislatíva pristupuje k tejto problematike prísnejšie než slovenská či česká. V Nemecku je zakázané používať mobilné zariadenie aj počas státia so zapnutým motorom.

„Keď motor beží alebo je vypnutý iba automatickým systémom štart-stop, vodiči nesmú držať v rukách žiadne elektronické zariadenia ani sa pozerať na zariadenia nainštalované vo vozidle alebo ich obsluhovať tak dlho, aby sa na zariadenie pozerali dlhší čas,“ vysvetlil odborník na dopravné právo Uwe Lenhart pre Auto Bild.

Znepokojivá situácia na slovenských cestách

Zatiaľ čo v Nemecku zavádzajú pokročilé monitorovacie systémy, situácia na Slovensku vyvoláva obavy. Podľa aktuálnych prieskumov až sedem z desiatich slovenských vodičov priznáva pravidelné používanie mobilného telefónu počas jazdy, a to bez ohľadu na dopravnú situáciu, ako sme ťa už informovali.

Ešte znepokojivejší je vývoj tohto trendu. Kým v roku 2021 sa k používaniu mobilného zariadenia počas prvej hodiny jazdy priznávalo 43 % respondentov, v roku 2025 toto číslo vzrástlo až na 58 %. Takmer polovica vodičov (49 %) využíva počas jazdy rôzne aplikácie – od navigačných služieb až po sociálne siete.

Prekvapivým zistením je, že problém sa netýka len mladých vodičov. Až 83 % účastníkov prieskumu vlastní vodičské oprávnenie dlhšie ako desať rokov, čo naznačuje, že rizikové správanie je rozšírené naprieč všetkými vekovými kategóriami. 

Sankcie za porušenie pravidiel na Slovensku

Hoci na Slovensku zatiaľ nemáme špecializované monitorovacie zariadenia na odhaľovanie používania mobilov za volantom, sankcie za tento priestupok sú citeľné. Pri riešení priestupku na mieste môžeš dostať pokutu v rozmedzí 60 až 100 eur, v správnom konaní až do výšky 150 eur.

Od apríla 2024 sa v rámci systému objektívnej zodpovednosti zaviedli aj trestné body. Za používanie telefónu počas šoférovania môžeš získať 2 trestné body. Ak v priebehu 12 mesiacov nazbieraš 12 bodov, prídeš o vodičské oprávnenie.

V susednom Česku sú sankcie ešte prísnejšie – bloková pokuta ťa v prepočte vyjde na 100 až 120 eur, v správnom konaní až 400 eur a štyri trestné body.

Prečo je rozptyľovanie za volantom nebezpečné

Používanie mobilného telefónu výrazne znižuje tvoju schopnosť sústrediť sa na riadenie. Pri písaní správy alebo kontrole sociálnych sietí je tvoj pohľad mimo vozovky približne 5 sekúnd. Pri rýchlosti 90 km/h to znamená, že prejdeš „naslepo“ vzdialenosť 125 metrov – čo zodpovedá dĺžke futbalového ihriska.

Výskumy ukazujú, že riziko dopravnej nehody sa pri používaní mobilného telefónu zvyšuje až štvornásobne. Reakčný čas sa predlžuje podobne, ako keby mal vodič v krvi 0,8 promile alkoholu.

Existuje niekoľko efektívnych spôsobov, ako sa vyhnúť používaniu telefónu za volantom:

  1. Využívaj hlasové ovládanie a hands-free systémy vo vozidle
  2. Naprogramuj navigáciu pred začiatkom cesty
  3. Ulož telefón mimo dosahu alebo dohľadu
  4. Ak potrebuješ vybaviť dôležitý hovor, zastav na bezpečnom mieste 

Budúcnosť dopravného dohľadu

Je pravdepodobné, že podobné technológie sa časom objavia aj na slovenských cestách. Holandsko už takéto systémy využíva bežne a ďalšie európske krajiny pozorne sledujú nemecký projekt.

Vzhľadom na alarmujúce štatistiky by podobný systém mohol výrazne prispieť k zvýšeniu bezpečnosti na našich cestách. Nezabúdaj, že žiadna správa, telefonát či príspevok na sociálnej sieti nemá takú hodnotu ako tvoj život a bezpečnosť ostatných účastníkov cestnej premávky.

Čítaj viac z kategórie: Auto

Zdroje: ADAC, Auto Bild, archív Startitup

Najnovšie videá

Trendové videá