Na Považí sídli firma s obratom 1,7 miliardy €, ktorá zmenila Slovensko. Socialistické riešenia premenila na 21. storočie

  • Výroba pneumatík na Slovensku siaha až do začiatkov 20. storočia – v zahraničí ju však Continental viedol už v roku 1871
  • Firma má svoj hlavný slovenský závod v Púchove. Zamestnáva viac než 4 600 ľudí
  • Slovenské pneumatiky putujú do celého sveta, každé tretie auto v EÚ obúva Continental
continental
  • Výroba pneumatík na Slovensku siaha až do začiatkov 20. storočia – v zahraničí ju však Continental viedol už v roku 1871
  • Firma má svoj hlavný slovenský závod v Púchove. Zamestnáva viac než 4 600 ľudí
  • Slovenské pneumatiky putujú do celého sveta, každé tretie auto v EÚ obúva Continental

Každá tretia pneumatika v Európe je hlboko spätá aj so Slovenskom. V Púchove totiž už roky sídli závod nemeckej firmy Continental, ktorý sa radí medzi piatich najväčších producentov pneumatík v Európe.

Aj keď Púchov nie je jediným miestom, kde sa pneumatiky Continental vyrábajú, práve zo Slovenska ich ročne prúdi až 15 miliónov. Úspešný príbeh z Nemecka sa však Slovenska týka viac než si myslíme – a nielen tým, že závod v Púchove zamestnáva viac než 4 600 ľudí. Ako sa však malá nemecká firma premenila na úspešnú korporáciu, ktorá dnes „vládne“ Považiu?

zdroj: Continental

Automobilová revolúcia, ktorá dýcha dodnes

Fascinujúca história Continentalu sa ťahá takmer až do priemyselnej revolúcie. V roku 1871 vznikla v nemeckom Hannoveri spoločnosť Continental-Caoutchouc- und Gutta-Percha Compagnie so špecializáciou na pevné pneumatiky, ktoré vtedy vedeli zužitkovať najmä bicykle a koče.

Koniec 19. storočia sa niesol v znamení pokroku a strojov a vlna inovácií sa nevyhla ani nemeckým gumárňam. Závod začal vyrábať automobilové pneumatiky s hladkým dezénom a ich guma putovala aj do nemeckých vzducholodí – ich úspechy v letectve neskôr potvrdil Francúz Louis Blériot, ktorý ako prvý preletel Lamanšský kanál, na monoplošníku s krídlami z materiálu z Continentalu.

V roku 1904 si na konto dokonca pripísali nový vynález – len vďaka Continentalu dnes používame drážkované pneumatiky pre automobily, ktoré boli inšpiráciou aj pre protišmykové verzie.

V priebehu desaťročí úspešný Continental skupoval okolité gumárne a svoju výrobu rozšíril aj na iné autodiely či dokonca dopravné pásy – obidve vyrába dodnes. Pneumatiky však tvoria v očiach Slovákov stále gro Continentalu. S inováciami neprestávajú ani dnes a už v 80. rokoch predstavili prvé ekologické pneumatiky pre autá.

Continental však výrazne podieľa aj na edukovaní svojich zákazníkov. Aktuálne napríklad spoločnosť intenzívne informuje o tom, že pneumatika začína starnúť až po obutí na vozidlo. S pneumatikami to totiž nie je ako s potravinami – nepodliehajú skaze tak rýchlo samy od seba. Výrobcovia totiž do zmesi na výrobu pneumatík pridávajú určité činidlá, ktoré zabezpečujú dlhodobú ochranu produktu. „Zmes moderných plášťov obsahuje činidlá , ktoré chránia pneumatiku pri správnom skladovaní minimálne 5 rokov,“ vysvetľuje Aleš Langer, šéf Technického zákazníckeho servisu. Viac informácií je k dispozícii tu.

zdroj: Continental

Ekonomickou dominantou Považia je len desaťtisícové mesto

Teraz už nemecká firma funguje bez hraníc a aj tvoje auto pravdepodobne skrýva autodiel z Continentalu. Z ich závodov totiž okrem pneumatík a dopravných pásov vychádzajú aj brzdové systémy, rôzne detekčné systémy, prístrojová technika, informačné systémy či interiérové riešenia. Veľká časť sa pritom vyrába priamo na Slovensku.

Slovenský závod Continentalu sídli pri Váhu, na juhu drobného okresného mesta Púchov, na polceste medzi Trenčínom a Žilinou. Continental je tu rozdelený na dve firmy, väčšiu Continental Matador Rubber, a Continental Matador Truck Tires, ktorá sa špecializuje na výrobu pneumatík pre nákladné vozidlá.


Vráťme sa však o storočie späť. Práve názov „Matador“ Slováci veľmi dobre poznajú – rovnomenný slovenský podnik začal fungovať ešte v roku 1905 v Petržalke dobývať svet gumenými hadicami a pásmi.

Závod Matador v Starej Petržalke dnes pozná každý Bratislavčan – začiatkom 30. rokov totiž zásoboval všetky české automobilky ako Škoda alebo Tatra, vďaka čomu sa navždy zapísal do automobilovej histórie.

Pneumatiky Matador obúvalo dokonca aj služobné vozidlo 1. Československého prezidenta T. G. Masaryka, Tatra Grand.

zdroj: Continental

zdroj: TASR – Bratislavské Gumárne Matador v 1977.

Z malého Slovenska do celého sveta

Pneumatiky vyvážal Matador do celej Európy a firma kvitla natoľko, že sa v roku 1950 v Púchove otvoril už zoštátnený dcérsky závod, vtedy s rýdzo socialistickým menom Gumárne 1. mája. Pneumatiky sa však v tom čase vyrábali pod značkou Barum.

„Matadorka“ sa späť na vrchol dostáva v roku 1993, premenou na akciovú spoločosť. V Púchove sa vyrábajú už aj dopravné pásy, vzniklo veľkolepé vývojové centrum a tiež dcérske spoločnosti v ruskom Omsku a etiópskom Addis Abeba. V roku 1999 v Púchove vzniká spoločný podnik a Matador začína spolupracovať s Continentalom na výrobe nákladných pneumatík.

V rokoch 2004 až 2007 produkuje Matador až 5,5 milióna osobných pneumatík a 1 milión nákladných pneumatík ročne a hlavnou ambíciou sa stalo globálne pôsobenie.

Na to však chýbal slovenskej firme globálny pohľad, ktorý do Matadoru Púchov priniesol postupný odpredaj firmy do nemeckého Continentalu. Zatiaľ čo po bratislavskom závode ostali len komíny pri petržalskom cintoríne, do Púchova dorazili úspešné nemecké riešenia a technológie, ktoré závod posunuli do 21. storočia, čím sa zabezpečil aj výrazný kvalitatívny posun značky Matador.

Dnešný Continental Matador v Púchove zamestnáva vyše 4 600 ľudí a s celou korporáciou sa radí medzi 5 najväčších výrobcov pneumatík v celej Európe. Continental patrí medzi najúspešnejšie značky v medzinárodných testoch a pravidelne v nich aj víťazí – na slovenskú výrobu tak môžeme byť právom hrdí.

Continental je tak ďalším príkladom úspešného nemeckého príbehu na Slovensku. V Púchove sa dnes vyrába približne desať značiek pneumatík a závod je známy aj vo svete.

S Continentalom sa však Slováci môžu stretnúť aj mimo áut – príkladom je napríklad ich iniciatíva #ShareTheRoad, ktorá sa snaží zvýšiť ohľaduplnosť vodičov voči cyklistom. Práve cyklistika je jeden z ďalších segmentov, kde je Continental veľmi aktívny – ich pneumatiky využívajú aj špičkoví jazdci na Tour de France.

Continental je dôkazom toho, že slovenský automobilový priemysel netvoria len štyri automobilky, no tiež inovatívna sieť výroby produktov, ktoré sa spotrebúvajú na Slovensku aj v celom svete. Pojem automobilová veľmoc je tak pre nás naozaj vhodný.

Najnovšie video

Najnovší podcast

[Podcast s Romčom] V kryptomenách je už 500 miliárd dolárov. Cez koronu narástli o šialených 40 percent

Najnovšie