Na Slovensku oficiálne zamestnali prvú umelú inteligenciu. Pracuje ako poradkyňa v bratislavskej pobočke banky
Je bruneta, má zelené oči a v elegantnom modrom kostýme víta klientov pobočky Slovenskej sporiteľne v bratislavskom Nivy centre. Ruku vám však nepodá, existuje totiž iba ako hologram. Je to začiatok novej éry digitalizácie?
Svet, v ktorom sa ľudstva zmocnila umelá inteligencia, je témou viacerých hollywoodskych sci-fi filmov či populárnej literatúry. Zlovestné vyobrazenie technológie, ktorá je v istých ohľadoch dobrým sluhom, no zlým pánom, vyvoláva v mnohých ľuďoch zmiešané pocity. Veľakrát si ani neuvedomujú, že s ňou prichádzajú do styku pri bežných denných činnostiach. Mená virtuálnych asistentov ako Alexa alebo Siri sú dnes celosvetovo známe práve vďaka ich intuitívnemu používaniu a množstvu funkcií, ktoré uľahčujú a zrýchľujú vybavenie užívateľských požiadaviek. Dokážu rozpoznať ľudský hlas a prostredníctvom zložitého algoritmu vygenerovať odpovede na otázky, či vykonať jednoduchú akciu ako spustenie hudby alebo navigácie priamo v telefóne. Chýba im však fyzická podoba a v súčasnosti aj podpora slovenského jazyka.

Medzinárodný unikát
Nová technológia z rúk šikovných Slovákov za tou svetovou nezaostáva, a tak sa môžeme pýšiť Vesnou – prvou digitálnou bankárkou, ktorá pomáha ľuďom vybaviť ich požiadavky spojené s financiami. Vesna má na rozdiel od iných četbotov a voicebotov vizuálnu podobu, čo je unikátom aj vo svetovom formáte. Jej výzor a správanie sú výsledkom práce odborníkov z oblasti neuromarketingu, psychológie a dizajnu. Súčasťou bol rozsiahly prieskum na tisíckach Slovákov a Sloveniek, ktorí sa vyjadrili, ako by mala ideálna digitálna bankárka vyzerať a ako by sa mala k zákazníkom správať. Jej zjav dotvára špeciálna holografická technológia, ktorá Vesnu pretvára do 3D, čo umocňuje zážitok a dotvára ilúziu reálnej konverzácie so živým človekom. Séria mikrofónov a reproduktorov v priestore dokáže rozpoznať hlasový povel a okamžite naň reagovať.

Viac ako len algoritmus
Sympatická hnedovláska vám tak v banke poradí, ako otvoriť účet, čo robiť pri strate karty či zabudnutom PIN kóde a s ochotou vám odpovie napríklad aj na otázku „Ako sa máš?“. Vesna sa neustále učí a zlepšuje, aby bola schopná poskytovať čo najrelevantnejšie odpovede a pokryť nekončiacu škálu možných otázok nie len z oblasti bankovníctva. Môžeme tak očakávať, že v najbližších rokoch sa technológia zdokonalí a rozšíri natoľko, že sa stane štandardom v poskytovaní informačných služieb a bude kontaktným bodom ako v pobočkách, tak aj v počítačoch a mobiloch klientov. Už dnes Vesna funguje aj ako chatbot na webových stránkach Slovenskej sporiteľne, kde si ju môže vyskúšať naozaj každý.
Banky v metaverze?
Ľudský kontakt je pri poskytovaní služieb a poradenstva dôležitý a úlohou Vesny nie je nahradiť personál bankových pobočiek. Jej prítomnosť totiž pomáha nielen klientom, ale aj samotnému personálu, čo zvyšuje efektivitu a rýchlosť pri vybavovaní najrôznejších požiadaviek. Doba sa však neustále digitalizuje, a tak je aj Vesna reakciou na vznik virtuálnych svetov a budúcnosti, ktorá smeruje k prelínaniu digitálneho sveta s tým reálnym. Možno sme tak práve svedkami prvých zárodkov poskytovania bankových služieb v metaverze, ktorého súčasťou budú práve digitálni bankári a bankárky ako Vesna. Ak chcete vidieť, ako môže vyzerať budúcnosť, prvá slovenská digitálna bankárka je vám k dispozícii non-stop na webe Slovenskej sporiteľne alebo v pobočke v bratislavskom Nivy centre.
Čítaj viac z kategórie: Zo Slovenska