Na svete je prvý elektromobil od MINI. Toľkoto zaň zaplatíš

  • Klasické dizajnové prevedenie so skvelou štandardnou výbavou
  • Dojazd okolo 250 km nenadchne, no na mestské auto úplne postačí
  • Problémom je cenovka vyše 30-tisíc, ktoré nie je príliš konkurencieschopná
zdroj: press.bmwgroup.com
  • Klasické dizajnové prevedenie so skvelou štandardnou výbavou
  • Dojazd okolo 250 km nenadchne, no na mestské auto úplne postačí
  • Problémom je cenovka vyše 30-tisíc, ktoré nie je príliš konkurencieschopná

BMW Group v oficiálne odhalilo vzhľad a špecifikácie dlho očakávaného modelu Cooper SE, prvého čisto elektricky poháňaného vozidla britskej prémiovej značky MINI.

„Mestská mobilita s čisto elektrickým pohonom teraz dostala aj typický štýl značky MINI. Umožňuje to nový model MINI Cooper SE. Spája trvalo udržateľnú mobilitu so zábavou z jazdy, výrazným dizajnom a s prémiovou kvalitou, typickými znakmi MINI,“ píše sa v tlačovej správe.

Miestom zrodenia prvého elektromobilu od MINI bude domovská krajina značky, konkrétne závod v britskom meste Oxford. Technológia pohonu bude vznikať v špecializovaných centrách spoločnosti BMW Group nachádzajúcich sa v nemeckých mestách Dingolfing a Landshut.

zdroj: press.bmwgroup.com

Pohonná jednotka s integrovanou výkonovou elektronikou a prevodovkou sa nachádza v prednej časti vozidla a uchytená je v pomocnom ochrannom ráme. Ide o špeciálne vytvorenú vysokonapäťovú batériu z lítiovo-iónových článkov rozdelených do 12 modulov. Táto batéria je uložená v podlahe vozidla v tvare písmena T.

„Vďaka umiestneniu vysokonapäťovej batérie ponúka MINI Cooper SE vynikajúcu stabilitu na ceste. Nachádza sa hlboko v podlahe vozidla medzi prednými sedadlami a pod zadnými sedadlami. Výsledkom je, že v porovnaní s konvenčne poháňanými modelmi to nemá žiaden negatívny vplyv na objem batožinového priestoru,“ vysvetľuje značka.

Práve s poukázaním na umiestnenie vysokonapäťovej batérie v podlahe sa karoséria nachádza o 18 milimetrov vyššie než v prípade klasického dieslového alebo benzínového modelu. Všetky komponenty elektrického pohonu chráni špeciálna konštrukcia a v prípade kolízie sa hneď vypínajú. S pohotovostnou hmotnosťou 1 365 kilogramov je model SE o približne 145 kilogramov ťažší ako jeho kolega so spaľovacím motorom.

Ako je už zrejmé, vozidlo vychádza z 3-dverového modelu značky a zapožičalo si najmä rozmery a celkové dizajnové prevedenie, ktoré je pre značku MINI typické už dlhé roky, no aj napriek tomu sa nájde niekoľko detailov, ktoré ich odlišujú. Ide najmä o výraznejšie proporcie či krátke previsy a kolesá „v rohoch karosérie“.

Elektrický motor s maximálnym výkonom 135 kW, čiže 184 konských síl s krútiacim momentom 270 Nm na vozidlo s touto hmotnosťou a rozmermi úplne postačí. Postačujúca je aj akcelerácia, keď z 0 na 60 km/h zrýchli za 3,9 sekúnd a na 100 km/h za 7,3 sekundy s maximálnou rýchlosťou limitovanou na 150 km/h. Keďže od 1. júla tohto roka musia všetky elektromobily vydávať zvuk, nezabudol na tento doplnok ani najnovší Cooper SE.

„Súčasť jeho štandardnej výbavy tvorí akustická ochrana chodcov. Charakteristický zvuk vytvorený špeciálne pre MINI Cooper SE vydáva reproduktor. Zvuk vydávaný pri nízkych rýchlostiach zaručuje, že zvukový prejav sa bude bezpečne viazať s typickým MINI,“ uvádza.

Nabíjanie je možné prostredníctvom pripojenia do domácej elektrickej zásuvky, k nástennej nabíjačke MINI ELECTRIC Wallbox alebo priamo z verejnej nabíjacej stanice. Konektory sú prispôsobené ako na jednosmerný, tak aj na striedavý prúd. Miera nabitia sa zobrazí na indikátore nad zásuvkou v troch farebných prevedeniach: oranžová – spúšťanie, pulzujúca žltá – nabíjanie a zelená – plné nabitie. Dojazd je na toto mestské vozidlo primeraný a drží sa na úrovni 235 – 270 kilometrov na plné nabitie batérie.

zdroj: press.bmwgroup.com

Za dve a pol hodiny je možné batériu nabiť na 80% kapacity a za ďalšiu hodinu je batéria nabitá na 100%. Rýchlonabíjacie stanice s jednosmerným prúdom umožnia rýchlejšie nabitie. O to sa stará nabíjacia jednotka vozidla, ktorá je navrhnutá tak, aby zvládla čo najväčšiu nabíjaciu kapacitu, vďaka čomu je možné 80% nabiť za 35 minút.

Typickým prvkom pri elektricky poháňaných vozidlách je rekuperácia pri brzdení. V jednoduchosti ide o akési automatické spomaľovanie vozidla pri nižších rýchlostiach, keď vodiť zloží nohu z „plynu“. V tomto režime sa elektromotor mení na generátor a kinetickú energiu premieňa naspäť, ktorá smeruje späť do vysokonapäťovej batérie.

Model Cooper SE ponúka dve možnosti miery rekuperácie, ktoré je možné prepínať jednoduchým prepínačom, a to intenzívnu alebo miernu rekuperáciu v závislosti od požiadaviek vodiča a vozovky.

zdroj: press.bmwgroup.com

Napriek štandardnému a dá sa povedať už kultového vzhľadu modelov z dielne značky je možné si vozidlo do určitej miery prispôsobiť podľa vlastnej predstavy a chuti. Dostupné sú rôzne farebné, technické a kvalitatívne prevedenia interiéru, ako aj široká škála farebných prevedení a doplnkov v exteriéri.

Bohatá je však aj štandardná výbava, ktorá ponúka vybavenie ako 6,5 palcová dotyková obrazovka zabudovaná v stredovej konzole, vysokokvalitné LED svetlomety, prešitie sedadiel, dvojzónová klimatizácia či zabudovaná navigácia. Na trh by sa malo vozidlo dostať už v roku 2020 a cena by mala začínať na sume okolo 30 000 eur.

zdroje: press.bmwgroup.com

Najnovšie video