Na večeru si vezmi kalkulačku: V populárnej destinácii Slovákov menia pravidlá v niektorých reštauráciách
- Na Malorke zakazujú delenie účtov v reštauráciách
- Hostia si musia platby rozdeliť sami
- Na Malorke zakazujú delenie účtov v reštauráciách
- Hostia si musia platby rozdeliť sami
Na dovolenke si človek chce oddýchnuť, užiť si dobré jedlo, príjemnú obsluhu a spoločnosť priateľov alebo rodiny. Pre mnohých Slovákov je už samozrejmosťou, že si na konci večera každý zaplatí to, čo si objednal.
Lenže v jednej z najobľúbenejších letných destinácií prichádza zmena, ktorá mnohým z nich môže narušiť celý dojem z návštevy reštaurácie.
Čoraz viac podnikov totiž začína zavádzať pravidlo, ktoré zakazuje delenie účtu pri stole. Inými slovami – na jeden stôl bude vystavený len jeden účet a je na zákazníkoch, aby sa medzi sebou dohodli, kto a koľko zaplatí. Zamestnanci reštaurácií túto úlohu už nebudú riešiť.
Malorka si konečne „dupla“
Malorka, jedna z najpopulárnejších dovolenkových destinácií Slovákov a Európanov, čelí novému trendu, ktorý mnohých návštevníkov nepríjemne prekvapil. Podľa portálov Express a TN.cz mnohé reštaurácie na ostrove už neumožňujú rozdelenie účtu na viacero samostatných platieb, ale žiadajú platbu iba na jeden spoločný účet za celý stôl.
Ako informuje portál Express, reštaurácie na Malorke tento krok odôvodňujú najmä chronickým nedostatkom personálu. Vzhľadom na to, že gastro sektor v tejto oblasti už dlhodobo trpí nedostatkom zamestnancov, obsluha je často zahltená a rozdeľovanie účtov im výrazne predlžuje čas obsluhy.
Podľa TN.cz ide o snahu zjednodušiť pracovné procesy a urýchliť točenie stolov, čo je kľúčové najmä v období vysokej turistickej sezóny. V praxi tak personál vydá len jeden spoločný účet, s tým, že hostia si môžu sumu medzi sebou rozdeliť sami.
Nedostatok personálu a chaos pri platení
Podľa miestneho združenia reštauratérov ide o reakciu na vážny problém, ktorý v letnej sezóne trápi väčšinu podnikov – nedostatok pracovníkov. „Niektorí zákazníci odmietajú platiť za víno, iní výslovne trvajú na tom, aby zaplatili len svoj pokrm. V konečnom dôsledku sa stáva, že niektoré položky ostanú neuhradené, alebo sa sumy na bločkoch nerovnajú. Je to časovo náročné a personál je kvôli tomu pod ešte väčším tlakom,“ vysvetlil Juanmi Ferrer, prezident asociácie reštaurácií v regióne, pre Majorca Daily Bulletin.
Zamestnanci v reštauráciách podľa jeho slov strácajú obrovské množstvo času práve kvôli jednotlivým požiadavkám na rozúčtovanie, pričom tento problém sa zhoršuje, odkedy väčšina hostí platí výlučne kartou. „Len 30 až 40 % zákazníkov dnes platí v hotovosti,“ dodáva Ferrer.
Zákazníci si musia poradiť sami
Reštaurácie preto namiesto tradičného rozdeľovania účtu navrhujú, aby si hostia použili mobilné aplikácie. Napríklad populárnu lokálnu službu Bizum, ktorá umožňuje rýchle a bezplatné preposielanie peňazí medzi kamarátmi. Slováci však viac obľubujú podobnú aplikáciu Splitwise.
Takéto riešenie, povedzme si pravdu, nie je pre každého. Zahraniční turisti, vrátane Slovákov, často podobné lokálne appky nemajú. Problém s technickou zdatnosťou navyše pozorujeme najmä pri starších ročníkoch. Každopádne, reštaurácie si od problémov turistov rýchlo „oprášili“ ruky.
Pozor na pokuty
Okrem zmien na Malorke sme pripravili aj prehľad niektorých najbizarnejších pokút, ktoré v roku 2025 môžu turistov nemilo prekvapiť v obľúbených dovolenkových destináciách.
Napríklad v Grécku môžeš za vysoké podpätky pri návšteve Akropoly zaplatiť až 900 eur, pretože sú zakázané kvôli ochrane historického mramoru. V talianskom Cinque Terre ti zas hrozí pokuta až 2 500 eur za nevhodnú obuv na turistických trasách.
V Chorvátsku na Hvare môžeš dostať pokutu až 600 eur za pitie piva na ulici, a plavky v meste ťa môžu vyjsť na 150 eur. Dovolenkovým destináciám jednoducho dochádza trpezlivosť a pokuty za porušovanie pravidiel sa stávajú čoraz prísnejšími a drahšími.
Čítaj viac z kategórie: Cestovanie
Zdroje: Express, TN.cz, Majorca Daily Bulletin, Redakcia Startitup