Na začiatku ich od zero waste obchodu odhovárali, šikovné Prešovčanky však teraz expandujú

  • Michaela Krížová a Laura Martinková otvorili v Prešove obchod Odváž(e)ne, ktorý v lete oslávil prvý rok
  • Spomínajú, že keď začínali, boli zero waste obchody iba v Bratislave a v Košiciach, dnes je však situácia iná a sú skoro v každom meste
  • Zatiaľ je podľa nich ľudom ťažké vysvetliť, že za odborné workshopy musia platiť
  • O tom, že sa im darí, svedčí aj to, že v Prešove otvorili ďalšiu prevádzku
Odváž(e)ne, fotograf: Vlastimil Slávik
  • Michaela Krížová a Laura Martinková otvorili v Prešove obchod Odváž(e)ne, ktorý v lete oslávil prvý rok
  • Spomínajú, že keď začínali, boli zero waste obchody iba v Bratislave a v Košiciach, dnes je však situácia iná a sú skoro v každom meste
  • Zatiaľ je podľa nich ľudom ťažké vysvetliť, že za odborné workshopy musia platiť
  • O tom, že sa im darí, svedčí aj to, že v Prešove otvorili ďalšiu prevádzku

Prečo ste sa s Laurou rozhodli práve pre obchod zerowaste?

Bola to naša vlastná potreba, aby sme vedeli samé takto nakupovať. Obe sme vedeli určitý odpad eliminovať, nakupovali ovocie a zeleninu do svojich vrecúšok. Ale otázkou zostávalo, ako nakupovať iné bežné potraviny ako strukoviny, obilniny,  cestoviny, sušené ovocie, orechy, kávu, čaj, sladidlá a iné, ktoré si domov vždy donesieme v obale. Chceli sme sa vyhnúť  aj týmto jednorazovým obalom. Jedna vec je tovar nakupovať bezobalovo, čo môžeme v súčastnosti považovať aj za módny hit a druhá vec je ovplyvňovať  nielen jednotlivcov, ale aj väčšie skupiny ľudí. Obe sme vedeli, že nechceme iba bezobalový obchod, ale aj priestor pre ľudí, v ktorom tvoríme komunitu, vzdelávame, pomáhame si, či odovzdávame inšpiráciu. Je pre nás veľmi dôležité hovoriť správne argumenty a podložené informácie, aby sme nepodliehali nejakým tredom, ale menili myslenie a konanie na trvalo.

Kedy si sa vôbec ty začala venovať tomuto štýlu života a environmentálnejšie myslieť?

Bolo to vtedy, keď som sa vrátila z cesty na Island, kde som bola na sezónnej práci s už terajším manželom. Mala som sa zbaliť do malého kufra, čo je pre ženu v 21. storočí celkom výzva (smiech). Po asi šiestich týždňoch som však prišla na to, že toľko vecí vôbec nepotrebujem. Viem žiť bez 20 druhov kozmetiky, oblečenia… Keď sme potom prišli domov a vybaľovala som veci z kufra, tak som prišla na to, že polovicu z nich som ani nepoužila. Začala som sa preto zamýšľať nad tým, že mám veľmi veľa vecí a začala som ich aj vyhadzovať. Čítala som o minimalizme, dostala som sa k pani, ktorá praktizuje zero waste štýl, Ivane Maleš. A tak sa moje zmýšľanie postupne menilo. Neskôr som sa snažila kupovať čo najmenej nových vecí, veci opravovať či požičiavať si.

zdroj: Odváž(e)ne, fotograf: Nikola Kačalová

Čo bolo pre teba v  takomto štýle života najťažšie? 

V mojom prípade to bola kozmetika. Aj s Laurou to máme rozdelené tak, že ja sa skôr orientujem v kozmetike a Laura v potravinách. Každá žena je špecifická, čo sa týka pleti a  vlasov. Skúšala som mnoho značiek, snažila som sa presedlať na prírodnú, slovenskú kozmetiku. Táto cesta však pre mňa trvala asi rok a pol, kým som si našla produkty, ktoré mi skutočne sedia. Musela som si dokonca ostrihať vlasy, keďže mi produkty nesadli, ale odmietala som to vzdať. Prípravky som najprv ani nepoužívala správne a doslova som s tým bojovala.

S potravinami či oblečením si teda problém nemala?

Keď sme otvorili obchod, nakupovať bezobalovo potraviny bolo pre mňa jednoduché. Čo sa týka oblečenia, človek si naozaj vystačí s tým, čo má. Treba len vedieť kombinovať a začala som sa orientovať na second -handy. No a v neposlednom rade preferujem slovenské značky. Našetrím si peniaze a kúpim si niečo od slovenských výrobcov. Za módnym priemyslom je detská, veľmi zle zaplatená práca, zlé pracovné podmienky a navyše je jedným z najväčších znečisťovateľov. Viacerým ľuďom sa zdá štýl zero waste na začiatku obmedzujúci, no nie je to tak. Stačí si nakupovanie plánovať a nájsť si svoj systém. Každý máme  hranice komfortu posunuté inak, čo vyhovuje mne, nemusí druhému, a preto rozumiem, že pri zmene životného štýlu na zero waste to nemusí byť pre každého jednoduché. Stačí však len vytrvať a nájsť si svoju cestu.

zdroj: Odváž(e)ne, fotograf: Julia Dúbravská, na fotografii: Michaela Krížová, Katarína Šimanská, Laura Martinková (zľava)

Nedávno si mala svadbu, ako vôbec vyzerá taká zero waste svadba?

To je na samostatný článok (smiech). Ale v skratke – zvykom na svadbách bývajú napríklad darčeky pre hostí, ktoré sú pobalené kadejako, často v jednorazových obaloch. Ja sama som tak prišla z niekoľkých svadieb a pri tej svojej som uvažovala už skôr nad praktickými „suvenírmi“.  Pre našich hostí som nachystala sklíčko džemu a sypaného čaju. A spätná väzbä od hostí bola príjemná. Taktiež som vyrábala vázičky. Zbierala som sklenené nádoby od kečupu či iných potravín,  rôzne fľaše, a tie som následne ozdobila. Bola to síce makačka, ale vyplatilo sa. Hosťom sa to páčilo a hneď týždeň po našej svadba som to všetko zapožičala známej zas na jej svadbu.

Bolo niečo, čo sa ti zrealizovať nepodarilo?

Mala som zámer použiť namiesto jednorazových vreckoviek iné, ľanové. Urobila som však chybu, pretože som to s celým okolím konzultovala vopred a všetci sa na mňa pozerali, ako keby som sa zbláznila (smiech). Nakoniec som preto od toho upustila, čo ľutujem a viem, že nabudúce ľudí postavím pred hotovú vec. Chcela som mať aj  lokálne kvety, ale keďže bol už september, nedalo sa to zrealizovať.

Váš obchod Odváž(e)ne funguje už rok, ako sa za tú dobu zmenil postoj ľudí? S  akými reakciami sa stretávaš a zlepšilo sa podľa teba povedomie v tejto téme?

Dovolím si povedať, že áno. Naša klientela sa stále rozširuje. Asi v 99 percentách dostávame pozitívnu spätnú väzbu, čo nás teší a utvrdzuje v tom, že to robíme dobre. Aj my s Laurou sa stále učíme. Ľudia nás podporujú a z našich zákazníkov sa postupne stali naši kamaráti. Laura navyše lektoruje tému správneho triedenia a bezodpadovosti v materských, základných a stredných školách. Mesačne jej prejde rukami aj 500 žiakov, ktorí následne tieto informácie posúvajú ďalej do rodín. Rok je však stále krátka doba na nejaké zhodnotenie. Viacerí o nás už počuli, ale ešte u nás neboli. Momentálne nemáme žiadnu platenú reklamu, žiadne bilboardy, ani sponzorované príspevky na sociálnych sieťach. Reklama sa šíri sama dobrým slovom od našich zákazníkov, za čo sme veľmi vďačné.

zdroj: Odváž(e)ne, fotograf: Michaela Krížová

Ako spomínate na svoje podnikateľské začiatky? V  Prešove už jeden „čapovací“ obchod v čase vášho vzniku fungoval, nebol však zameraný na potraviny.

Nie je všetko len o bezodpadovosti, lebo nielen obaly sú odpadmi. Aj to, čo z nádoby čapujem, musí byť ekologické, aby ani odpadová voda nebola závadná, preto sme si dali veľmi záležať na dodávateľoch potravín, drogérie či kozmetiky. Podnikanie je celkovo náročné, navyše v takej činnosti, ktorá je celkom nová. Bezobalové obchody sú dnes otvorené už v takmer každom meste, ale keď sme začínali my, takýchto obchodov nebolo veľa. Zdá sa mi, že sme vznikali zarovno s Popradom. Bolo vtedy ťažké vysvetliť, čo chceme robiť a mnoho ľudí z blízkeho okolia tomu nerozumelo. Tvrdili napríklad, že východ Slovenska nie je pripravený na takéto nakupovanie. Natrápili sme sa aj s kontrolami a nezadefinovanými podmienkami pre bezobalové obchody. Teraz to majú nové obchody, ktoré vznikajú, omnoho jednoduchšie. Tiež je zaujímavé, že sme museli zmeniť rétoriku bezobalového predaja na predaj sypaného tovaru na váhu. Bola to taká hra so slovíčkami. Potrebovali sme mnoho vecí, o ktorých sme v tom čase ani nevedeli, že potrebujeme. Aj po roku však stále cítime, že byrokracia a pravidlá nás stále vedia prekvapiť.

Mali ste na začiatku nejaký cieľ, od ktorého ste upustili, lebo vôbec nevyšiel?

Asi nie. Máme síce ciele a sny, ktoré ešte nedostali šancu zažiariť, lebo na nich ešte nebol čas. Čo nás ale trochu mrzí je, že o odborné workshopy záujem je, ale ochota zaplatiť za ne adekvátnu sumu je veľmi malá. Zatiaľ nemáme rozbehnuté nejaké projekty, aby ľudia toto vzdelávanie mohli dostať za symbolickú sumu, a tak musíme platiť plnú sumu pre lektora, materiál, či marketing. A ak sa potom kapacita na workshop nenaplní sme smutné, že ho musíme zrušiť.

zdroj: Odváž(e)ne, fotograf: Nikola Kačalová

Poďme späť k financiám. Ten počiatočný kapitál ste získali aj cez crowdfundingový portál HitHit. Ako sa vám osvedčil?

Boli sme s ním veľmi spokojné a zároveň to bol pre nás aj prieskum trhu, aby sme zistili, či je o tento druh podniku záujem. Po spustení kampane sme zistili, že je úspešná a že aj ľudia v Prešove chcú takto nakupovať. Bol z toho celkom veľký „boom“ a dostali sme veľa pozitívnych reakcií. Ojedinelý „hejter“ sa však nájde vždy, ale to je vždy, keď človek robí niečo dobre.

Kto v obchode má čo na starosti? Spomenula si už rozdelenie, že ty sa venuješ kozmetike a Laura potravinám.

Ja som tá organizačná zložka a marketing a Laura je profesionálny lektor enviromentálnej výchovy. Viedla všetky workshopy, ktoré sa týkali bezodpadového života, ekočisteniu či vermikompostovaniu. Aj napriek tomu, že sme tak povediac dve ženy v jednej miestnosti, vychádzame spolu veľmi dobre. Každá využívame svoj potenciál naplno a jedna druhej nezasahujeme do práce. Naša spolupráca je dobre nastavená a dovolím si tvrdiť, že aj príjemná.

zdroj: Odváž(e)ne, fotograf: Nikola Kačalová

V rámci marketingu máš na starosti sociálne siete, Facebook aj Instagram máte pomerne živý s dobrou odozvou. Čo najviac na ľudí apeluje?

Sociálne médiá teraz hýbu svetom a je dôležité tvoriť na ne obsah. Hlavne Instagram je to, čo ľudí privádza k nám. Vidím, že keď promujem akýkoľvek produkt s argumentmi, že to mám odskúšané sama na sebe, tak to funguje najlepšie. Chce to vlastnú osobnú skúsenosť.

Aký tovar sa najviac v obchode predáva a aký naopak najmenej, je to otázka sezónnosti?

Určite ide aj o sezónnosť. Snažíme sa vyberať kvalitné produkty, aby sa predávali všetky. To, čo sa predáva ťažko potom nahrádzame niečim iným a stále pridávame novinky. Pred Vianocami sa kupuje všetko, no čo sme si všimli je, že ľudia si veľmi radi miešajú svoje vlastné raňajkové zmesi alebo rôzne sladké či slané balíčky.

Ako vôbec presviedčate ľudí, že nabehnúť na zero waste nie je ťažké? Časté sú argumenty proti, že je to časovo i finančne náročné.

Zero waste nie je o tom, aby som išla do obchodného domu a nakúpila si krásne nové dózy. Je to o tom využiť to, čo mám doma. Ukazujeme ľuďom, že zero waste šetrí aj ich peňaženku, nielen planétu. Že kvalitné lokálne potraviny sú oveľa ekologickejšie ako tie prevážané cez pol sveta, že čistiace prostriedky musia byť 100 percentna rozložiteľné v prírode,  že rýchla móda nás často presvedčí kúpiť aj 10. nekvalitné tričko. Ľudí nepresviedčame, ale ukazujeme alternatívu, konkrétne informácie, či spôsoby, ako to robiť inak. Nemôžeme ich k tomu nútiť a každý si musí nájsť tú svoju cestu. Najprv som si myslela, že je to dané vekom – čím je človek starší, tým viac investuje do kvality než do kvantity. Cez Instagram ale vnímam, že veľa našich zákazníkov je stredoškolského veku, ktorí nás sledujú a poznatky potom prinášajú do svojich domácností.

Spolupracujete s inými zero waste obchodmi na Slovensku? Pociťuje konkurenciu či fungujete ako jeden tím so spoločným cieľom?

V prípade obchodov v iných mestách sme jeden tím, ťaháme za jeden povraz a podporujeme sa. Zdieľame informácie o dodávateľoch či ako čo vylepšiť .

Z pohľadu vás ako začínajúcich podnikateliek – vie sa obchod po roku fungovania dostať do zisku?

Povedala by som, že na sypanej šošovici ešte nikto nezbohatol (smiech). Rok je z hľadiska biznisu a čísel príliš krátka doba. Sme radi, že vieme byť v štádiu, že si môžeme dovoliť zaplatiť kvalitnú osobu, ktorá je v obchode a my sa môžeme venovať zlepšovaniu a rozvoju.

Rozhodne sa vám však darí, o čom svedčí aj to, že ste otvorili ďalšiu pobočku. Prezraď viac.

Áno, v rámci Prešova nás oslovila naša zákazníčka Katarína Šimanská s partnerom Matejom Gurkom. Našu značku Odváž(e)ne vnímali veľmi pozitívne, a tak sme sa dohodli na franšízovej prevádzke v inej časti mesta, aby sme si neboli konkurencia, ale aby sa značka rozširovala pozitívnym smerom.  Musíme priznať, že ich úprimnosť nás potešila a veľmi sme si sadli aj po ľudskej stránke. Pre nás s Laurou to bola výzva a po niekoľko mesačnej práci sme nakoniec 6.12.2019 spolu túto prevádzku otvorili. Bola to pre nás nová skúsenosť po viacerých stránkach a opäť sme sa niečo naučili. Tešíme sa však, že sa to celé podarilo zrealizovať a otvoriť ešte tento rok. Katka podniká v inej oblasti už 10 rokov, a preto si vedela všetko sama vybaviť. Matej je zasa architekt a jeho úlohou bolo dať dokopy celý priestor ako po technickej stránke, tak po vizuálnej. Je to pre nás všetkých vzácny moment a naším spoločným cieľom je, aby značka Odváž(e)ne prosperovala a rástla. Myslíme si, že sme na to stretli správnych ľudí.

zdroj: Odváž(e)ne, fotograf: Julia Dúbravská, na fotografii Novootvorená franšíza,

Neplánujete sa rozrásť aj do iných miest?

Zatiaľ zostávame v Prešove. Budúcnosť však ukáže, kde sa ďalej rozvíjať, ale nie je to naším zámerom.

Dostali ste aj iné ponuky spolupráce?

Písalo nám množstvo ľudí, ktorí si chceli otvoriť bezobalový obchod a žiadali od nás informácie. Vo veľa veciach vieme byť nápomocné, či poradiť. Mnoho informácií je ale naše know-how, ktoré nás stálo plno úsilia a času, preto sme vždy otvorené ďalšej spolupráci, ale s určitými podmienkami. Veľmi sa preto z našej franšízy tešíme. Spolupracujeme ale aj rôznymi podnikmi, v ktorých vzdelávame zamestnancov, plánujeme a realizujeme zmeny smerom k bezodpadovosti. Ide nám  o to, aby naša značka mala celkovo dobré postavenie na trhu, pozitívny feedback a rástla.

Najnovšie video