Na zrušenom lete môžeš zarobiť až 600 eur: Pozri sa, na čo máš nárok pri komplikáciách počas cestovania

  • V leteckej doprave dochádza k mnohým zmenám pri letoch i v prípadoch ich oneskorenia
  • Pozri sa, ako môžeš z tejto nepríjemnej situácie vyťažiť
cestovanie, letisko
Ilustračný obrázok, Unsplash/Ross Parmly, Danijela Prijovic
  • V leteckej doprave dochádza k mnohým zmenám pri letoch i v prípadoch ich oneskorenia
  • Pozri sa, ako môžeš z tejto nepríjemnej situácie vyťažiť

Leto už začalo a mnoho ľudí tak bude využívať verejnú dopravu. „Spotrebitelia by si mali byť vedomí, že cestovanie verejnými dopravnými prostriedkami im voči dopravcom prináša významné práva,“ uvádza Eduarda Hekšová, riaditeľka spotrebiteľskej organizácie dTest.

Dodáva, že cestujúci niekedy z neznalosti alebo v dôsledku racionálnej apatie tieto práva neuplatňujú alebo na ne rezignujú. „Nie je na to však dôvod,“ hovorí.

V leteckej doprave dochádza k mnohým zmenám pri letoch i v prípadoch ich oneskorenia.

„V prípade odopretia nástupu na palubu, zrušenia alebo významného oneskorenia letov, ak odlietate z letiska, ktoré sa nachádza na území EÚ s ktorýmkoľvek dopravcom alebo odlietate z tretej krajiny s európskym dopravcom, máte právo na bezplatnú starostlivosť, ktorá zahŕňa: ubytovanie a občerstvenie, zabezpečenie prepravy náhradným letom alebo aj finančné odškodnenie, a to za presne definovaných podmienok,“ uvádza Hekšová.

Dodáva, že cestujúci nemajú právo na finančné odškodnenie v prípadoch oneskorenia alebo zrušenia letu, pokiaľ tieto situácie nastanú z dôvodu vyššej moci, za čo sa považuje napríklad nepriaznivé počasie.

Odškodnenie v leteckej doprave je odstupňované podľa vzdialeností:

  • 250 eur pri všetkých letoch s dĺžkou do 1 500 kilometrov,
  • 400 eur pri všetkých letoch v rámci EÚ dlhších ako 1 500 kilometrov a pri všetkých ostatných letoch s dĺžkou od 1 500 kilometrov do 3 500 kilometrov,
  • 600 eur pri všetkých ostatných letoch.

Výška kompenzácie môže byť znížená o polovicu, a to v závislosti od ponúknutého náhradného dopravného spojenia. V prípade zrušenia letu, dopravca musí cestujúcemu poskytnúť presmerovanie a potrebnú starostlivosť.

Kompenzácie vo vlakovej preprave

V železničnej doprave má cestujúci nárok na odškodnenie v závislosti od dĺžky meškania vlaku.

„Ak je oneskorenie medzi východiskovou a cieľovou stanicou 60 až 119 minút, môže cestujúci požadovať odškodnenie vo výške 25 % ceny cestovného lístka,“ vysvetľuje Hekšová a dodáva: „Pri oneskorení presahujúcom 120 minút je výška kompenzácie 50 % ceny cestovného lístka.“

Ani v jednom prípade cestujúci nestráca nárok na prepravu. Dopravca je povinný vyrovnať odškodnenie do jedného mesiaca od podania žiadosti, a to vo forme poukážok alebo iných služieb, prípadne cestujúceho odškodní finančne, ak o to cestujúci požiada.

Niektorí dopravcovia poskytujú aj nadštandardné kompenzácie za oneskorenie, o ktoré cestujúci nemusí žiadať. Vždy však platia základné práva na odškodnenie, ktoré sú dané európskym nariadením.

Vo verejnej autobusovej a autokarovej doprave sa s ohľadom na ťažko predvídateľné pomery na cestách nerieši meškanie nabrané na ceste, ale zrušenie autobusového spoja, nezabezpečenie rezervovanej dopravy (tzv. overbooking) alebo oneskorenie pri odchode autobusu z terminálu o viac ako 120 minút, a to iba pri diaľkovej doprave presahujúcej 250 km.

V týchto prípadoch má cestujúci nárok na:

  • pokračovanie alebo presmerovanie do cieľového miesta určenia, bez akýchkoľvek ďalších nákladov a pri najbližšej príležitosti,
  • náhradu cestovného a prípadnú bezplatnú spiatočnú prepravu autobusom alebo autokarom do pôvodného miesta odchodu.

„Ak dopravca cestujúcemu takéto možnosti neponúkne, má cestujúci právo na náhradu cestovného a na náhradu škody vo výške 50 % ceny cestovného. Dopravca je povinný túto čiastku vyplatiť v lehote jedného mesiaca od podania žiadosti o náhradu,“ ozrejmuje Hekšová.

Podobné práva zaručujú právne predpisy aj v prípade zrušenia cesty loďou, oneskorenie pri odchode lode a oneskorenie samotnej plavby loďou.

„Tieto práva si budú cestujúci uplatňovať najmä pri cestovaní trajektmi na mori,“ vysvetľuje Hekšová. „Príkladom je oneskorený príjazd do cieľovej destinácie o viac ako 1 hodinu. V tomto prípade môže byť nárok na odškodnenie v závislosti od dĺžky meškania vo výške 25 % až 50 % ceny cestovného lístka.“

Zdroj: TS/dTest

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá