Javorina posteľ
Javorina
Slavomír Alžbetkin, Javorina stolík
Javorina

Najluxusnejší nábytok zo Slovenska žne úspech. Javorina vďaka svojej kvalite otočí aj 2,5 milióna ročne (ROZHOVOR)

  • Na trhu pôsobia už od roku 1947, no len v posledných 20 rokoch si si od nich mohol kúpiť kvalitný nábytok, aký poznáš dnes
  • Javorina rastie a za najdôležitejšieho zákazníka považuje Slováka
  • Napriek zvyšujúcim sa tržbám dbá na tradičnú výrobu a lásku k drevu
  • Na trhu pôsobia už od roku 1947, no len v posledných 20 rokoch si si od nich mohol kúpiť kvalitný nábytok, aký poznáš dnes
  • Javorina rastie a za najdôležitejšieho zákazníka považuje Slováka
  • Napriek zvyšujúcim sa tržbám dbá na tradičnú výrobu a lásku k drevu

Príbeh úspešnej slovenskej spoločnosti Javorina sa začal písať už niekoľko desaťročí vzad. Z mesta na východe Slovenska s názvom Spišská Belá sa družstvo rozrástlo do sveta. Ich produkty sa stali obľúbenou a nezameniteľnou súčasťou domovov.

Napriek rastu však spoločnosť nezabúda na to, kde začala. Do produktov dáva rozum, ale aj srdce. „Chceme zotrvať v statuse kvalitnej, stabilnej, krásnej postele zo Slovenska, čo vonia, nevŕzga a prídu vám ju domov zmontovať chlapci z Lendaku,“ hovorí riaditeľ Javoriny, Slavomír Alžbetkin.

  • Prečo Javorina presedlala z tradičných produktov na nábytok
  • Kto stojí za jej čistým dizajnom
  • Prečo je Slovák najlepším zákazníkom
  • Ako sa z pňa stane stôl

Na trhu ste už viac než 70 rokov. Kto stojí za nosnou myšlienkou družstva?

Pôvodne bolo družstvo založené scelením viacerých drobných rezbárskych a stolárskych dielní v regióne, ktoré mali svoje opodstatnenie aj dlhodobú tradíciu.

Silné remeselné zázemie a šikovní ľudia s umeleckými, no aj praktickými vlohami a materiálovým zázemím v regióne boli dlho tradičným riešením pre úžitkové i umelecké predmety. Pôvodný názov Javoriny bol Družstvo ľudovej umeleckej tvorby a vyrábali sa v ňom predmety praktického využitia, ako aj umelecké predmety, dekoratívne reliéfy, plakety, ale aj nábytok.

Súčasná Javorina, ak hovoríme o produkte, ktorý nesie naše meno, má niečo cez 20 rokov. Kolekcia je založená na rovnakých základoch, ako malo i to pôvodné družstvo.

Vyrába sa u nás tradičnými stolárskymi spôsobmi. Stále používame masívne drevo ako výhradný materiál, no opracovávame ho ručne (samozrejme s využitím moderných technológií) a jediný rozdiel je, že výsledný produkt už nie je „tradičný“, no viac súčasný, moderný a nadčasový.

Javorina posteľ
zdroj: Javorina

Zo Spišskej Belej ste sa rozrástli do sveta, v ktorých krajinách vás zákazníci nájdu?

Produkty Javorina sa podľa našich obchodných aktivít dostávajú ku klientom v celej Európe. Máme zabehnuté obchody hlavne v Nemecku, poslednú dobu i v Rusku. Je však celkom bežné, že dodávame do Dánska, Holandska, Rakúska či Francúzska. Boli i prípady, kedy sa Javorina zaviezla na Novy Zéland alebo do Libanonu.

Spočiatku sa družstvo venovalo výrobe iných predmetov než nábytku, ktoré to boli?

Ako som už spomenul, boli to výrobky ľudovej umeleckej tvorby a úžitkové predmety z dreva, ktoré si, ako materiál v danej dobe, nachádzali široké uplatnenie. Spomeniem napríklad črpáky, taniere, čutory či misky. Tiež sme vyrábali madlá, rukoväte, plakety, vyobrazenia statočných komunistických súdruhov. Ďalej aj výjavy z vidieckeho prostredia regiónu a zariadenie interiérov slovenských izieb, reštaurácií, salónikov či recepcií.

Zameranie ste mali podľa vašich slov široké. Ako vyzerali prvé kusy nábytku z vašej produkcie a prečo došlo k zmene smerovania?

Prvé kusy boli veľmi originálne. Mali jasný odkaz na región a tradície, z ktorých vychádzali, rovnako tak na ich tvorcov. Určite si viete predstaviť črpák alebo drevenú naberačku, ktorá niesla na rukoväti folklórne výjavy, ako ovečku a baču. Vyrezávané jelenie parohy zase slúžili ako operadlá stoličiek.

Javorina nábytok
zdroj: Javorina

V Javorine sa vyrábali aj korpusy pre nástenné kukučkové hodiny či plakety s výjavmi, ktoré obsahovali kosák a kladivo. K zmene došlo prirodzenou cestou.

Materiálové a módne preferencie sa upravili, produkcia sa viac zamerala na ľahšiu údržbu, a hlavne, nižšiu cenu. Stratou trhu a poklesom dopytu aj Javorina musela nájsť nové vyťaženie výroby, kapacít a zručností majstrov. Bolo by škodou, ak by ich know-how v spracovaní a výrobe z masívneho dreva zaniklo. Našťastie, drevo si stále nájde svojich priaznivcov, ktorých je i dnes dosť.

Pre ľudí je od nepamäti prirodzené ho využívať. Byť obklopený zariadením a nábytkom, ktorý je organický a prirodzene originálny, je skvelý pocit. Zároveň sa jedná o materiál, ktorého životnosť len tak hocičo neprekoná.

My veríme, že v našom podaní sme úspešne zachovali tradíciu, no zároveň napĺňame súčasné kritériá výsostnej modernosti a nadčasovosti.

Za rok 2019 dosiahla Javorina tržby cez 2,5 milióna eur. Je to pre vás ako spoločnosť úspechom, alebo by ste potrebovali viac?

Myslíme si, že je zdravé i potrebné mať ambície a ciele. V našom podnikaní pri produkte, ktorý je z dreva, nám častokrát možnosti diktuje práve ten materiál. Je vzácny, originálny, unikátny, a zároveň ekologický. Tržby na úrovni roka 2019 sú pre nás úspechom, no zároveň latkou, ktorú chceme preskočiť a nastaviť ešte vyššie.

Budeme veľmi radi, ak sa nám podarí udržať si pozitívny trend a postupný rast spoločnosti. Pritom si však veľmi dáme záležať na tom, aby sme ostali Javorinou s jej nastavením a produktom, rovnako i ľudským podielom na jeho výrobe, prevedení a kvalite, ktoré sú rovnako dôležité, ako číslo na konci roka.

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by JAVORINA studio (@javorina_studio)

Javorine sa podarilo prežiť aj viaceré ekonomicky nepriaznivé obdobia a krízy. Čo je grom zvládnutia situácie a úspechu?

Na túto otázku a všetky jej podobné bude vždy len jedna odpoveď, a to ľudia, ktorí za Javorinou stoja. Ich viera a stotožnenie sa s ideológiou podniku.

Nie vždy sa dá hovoriť o úspechu, ak by sme naň chceli nazerať len v číslach. Samotné roky fungovania podniku svedčia o tom, že sa v Javorine vždy vedela nájsť vôľa a energia na to, aby sa udržal, zachoval a posilnil princíp, ktorému veríme.

Kto stojí za jednoduchým, čistým a praktickým dizajnom nábytku?

Vo väčšine prípadov je autorom dizajnu produktov Javorina pán Leo Čellár. V niekoľkých modeloch sme využili služby renomovaných dizajnérov, ktorým sme zverili zadania a vyšli z toho krásne nápady.

V každom z týchto prípadov sa však dizajn a jeho implementácia do výrobku opierali o veľmi dôsledné doladenie detailov, konštrukčného riešenia a finálneho prevedenia. To všetko vždy ležalo na pleciach pána Čellára, ktorý zariadil to, aby mal daný produkt DNA podniku.

Javorina stôl
zdroj: Javorina

Aké materiály ste používali pred tým, ako firma prešla na prevažne dubové drevo, a prečo došlo k ich výmene?

Je veľa rôznych druhov dreva, nie každé je vhodné na všetky aplikácie. Výroba musí zvážiť, či sa špecifické materiálové vlastnosti hodia pre chcený produkt. Patrí medzi ne napríklad to, či sa to ktoré drevo dá dobre ohýbať a lepiť. V Javorine dnes vyrábame z duba, lebo táto drevina zodpovedá nášmu nastaveniu kvalitou, sfarbením i vzhľadom.

Navyše, jedná sa o veľmi trvácnu drevinu, máme jej dostatok a k tomu všetkému je ešte aj v trende. Verte mi, nie je jednoduché pracovať s masívnym dubom. Už od začiatku je to práve drevo, kto diktuje tempo.

Vyžaduje si veľmi citlivé zaobchádzanie, a zároveň po celú dobu „žije a pracuje“. No na oplátku svojou dominantnou kresbou, sfarbením a pôvabom v spojení s estetickým tvarom a dizajnom vytvára jedinečný originál. Zaslúžene.

Zmenil sa spôsob výroby, alebo stále udržiavate tradičné remeselné postupy?

Máme moderné stroje a zariadenia. Javorina určite drží krok s dobou, no zároveň sme firma, v ktorej všetky kusy dreva a ich spracovanie, od lepenia až po olejovanie, procesujú šikovné ruky našich zamestnancov.

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by JAVORINA studio (@javorina_studio)

Ako ste už spomenuli, väčšina vyrobeného nábytku je z dubového dreva, odkiaľ ho čerpáte?

Sme hrdí výrobcovia slovenského produktu, vytvoreného v slovenskom dizajne a zo slovenského dreva. Takto to zvykneme verejnosti prezentovať a je to aj pravda. Určite si však treba nechať malú rezervu na produkty, ktoré niekedy potvrdzujú výnimku. Našou snahou je už spomenutý, rýdzo slovenský produkt, čo sa nám vo väčšine prípadov darí splniť. Skoro do bodky.

Ako sa vlastne z kusu obyčajného dreva stane nábytok, čo všetko obsahuje proces výroby?

V prípade masívneho tvrdého dreva je cesta dlhá a občas aj tŕnistá. V každom z krokov je nevyhnutné prihliadať na vlastnosti dreva, možnosti, ktoré nám dáva, ale aj berie. Tento materiál je živý a môže prekvapiť kedykoľvek počas celého sledu činností. Vždy nám však záleží na kvalitatívnych parametroch výsledného produktu.

V postupnosti a v skratke je nevyhnutným krokom porez, sušenie, hobľovanie, plošné lepenie, formátovanie, brúsenie, egalizácia, konštrukcia, povrchová úprava a montáž. Tých krokov je, skrátka, požehnane. V našom prípade do balíka prikladáme aj servis dodania a inštalácie u klienta. To všetko patrí k procesu, ktorý ešte stále v Javorine robia ľudia a ich šikovné ruky.

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by JAVORINA studio (@javorina_studio)

Produktov máte v ponuke neúrekom, no čo predstavuje nosný produkt Javoriny?

Sú to tie najdôležitejšie kusy nábytku v domácnosti – posteľ a stôl. K nim, samozrejme, patria ďalšie produkty ako skrinkový nábytok, police, stoličky a mnoho ďalších produktov. Preferencie, myslím, potvrdzujú, že posteľ je v našich končinách dobrá vtedy, ak je stabilná, nevŕzga, unesie to, čo má a prispeje k vytvoreniu zdravého prostredia, kde relaxujeme, odpočívame.

Stôl, na druhej strane, je stredom domácnosti. Schádza sa pri ňom celá rodina a trávi pri ňom spoločné chvíle. Preto má byť v našom ponímaní silný, pevný a dominantný. Kus nábytku, ktorý slúži účelu, no zároveň i združuje.

V minulosti bolo portfólio výrobkov tak rozmanité, že dnes ťažko povedať, čo bol počas dlhých rokov nosný produkt. My veríme a vieme, že nosný bol a aj ostáva pocit z dreva. Úžasného teplého materiálu, ktorý má ducha a spája nás s prírodou.

Ako uvádzate v prvej odpovedi, pobočky máte v rôznych krajinách, ktorá z nich je pre vás najpodstatnejšia?

Nemôžeme povedať, že by sme boli výrobcom pre zahraničný trh. Naším názorom je, že je lepšie, ekonomickejšie a správnejšie považovať domáceho klienta za toho najpodstatnejšieho. Preto vnímame domáci, slovenský a český trh, za náš. Tu najčastejšie vystavujeme, publikujeme, inzerujeme a predávame. Chceme, aby nám boli zákazníci nielen ideovo, ale aj vzdialenostne najbližšie.

Javorina ručné opracovávanie
zdroj: Javorina

Vzhľadom na masív sú vaše produkty pomerne drahé, je pre ne na Slovensku kúpna sila?

Drahé sú, priznajme si ale, že kvalitné veci sa iba málokedy dajú vyrobiť lacno. Ak máme ponúknuť trhu skutočne kvalitný produkt bez hľadania si bočných cestičiek a kompromisných riešení, ktoré by nám pomohli na výrobe ušetriť, tak žiaľ nebudeme vedieť ani zredukovať cenu.

Nebojíme sa priznať, že sme drahší ako väčšina produktov, ktoré naši klienti zvážia ako alternatívu, pretože zároveň vieme, že to, čo robíme, je vykonané poctivo, kvalitne a z hodnotného materiálu.

Skúsenosť a prax potvrdzujú, že Slovák je náš najlepší klient. Nie preto, že by si to mohol dovoliť, ale preto, že vážne dbá na kvalitu, uprednostňuje slovenský výrobok, a v prípade Javoriny má už asi aj overené referencie, na ktoré sme hrdí.

Viete, nie vždy sa dá na veci pozerať porovnaním, koľko zarábame a čo si za to môžeme dovoliť. Markantným determinantom je aj emocionálna stránka veci, ktorá je v Javorine hodnotnejšou, ako finálna obchodná cena produktu.

Javorina nábytok
zdroj: Javorina

Existuje niekto významný, kto má doma váš produkt, a vy z toho máte radosť?

VIP osoby? Na tých si veľmi nezakladáme. Poteší nás každý klient. Všetci tiež dostávajú rovnakú kvalitu. Pre nás je spokojný zákazník úžasná odmena a myslím, že spokojná VIP persóna by asi väčšiu satisfakciu nepriniesla. Nemáme ambíciu stať sa exkluzívnym tovarom, ktorý si budú ľudia kupovať ako demonštráciu statusu, sily či bohatstva.

My chceme ostať v statuse kvalitnej, stabilnej, krásnej postele zo Slovenska, čo vonia, nevŕzga, a prídu vám ju domov zmontovať chlapci z Lendaku. Tak to je a budeme radi, ak to tak aj ostane. Ak posteľ, tak z Javoriny! To je náš cieľ.

Ako zvláda družstvo súčasnú situáciu poznačenú pandémiou? 

Predpokladám, že asi ako každý. S pandémiou bojujeme na všetkých frontoch. Mali sme a máme infikovaných zamestnancov, ktorí nám seriózne chýbajú. Máme zatvorené predajné miesta, a tak je generovať obchody oveľa ťažšie, čo ovplyvňuje následné napĺňanie výrobných kapacít a udržanie pracovných miest. Darí sa nám, zatiaľ, všetko pokryť, a zvládame to najlepšie, ako vieme.

Samozrejme prevádzkujeme home-office tam, kde sa dá. Komunikujeme online a v riadení sme na video konferenciách. Vo výrobe sme už zriadili i svoje vlastné AG testovanie. Chránime sa, ako vieme, a zároveň všetci dúfame, že to ustojíme, lebo doma sú rodiny a blízki a život treba žiť. Veríme, že čo nás nezabije, nás utuží.

Javorina dubové diely
zdroj: Javorina

Zamestnávate niekoľko desiatok ľudí. Uplatnili ste si nárok na sanácie od štátu?

Za nastavených podmienok, ktorým podliehame, a ktoré monitorujeme, sa nám dostalo i niečo z podpory, a teda finančnej kompenzácie v rovine obratu a čiastkovej kompenzácie nájmov a miezd. Nie sme tak silní, aby sme si dovolili pomocou ohrdnúť, naopak, veríme, že si tak štát dokáže udržať nielen nás, ale i ostatné firmy, lebo jedni bez druhých fungovať nevieme.

Javorina stolička orech
zdroj: Javorina

Podarilo sa vám spomínanú podporu dostať včas, alebo ste čelili, ako mnohí iní podnikatelia, v tejto veci problémom?

Keďže tých žiadostí na kompenzácie a uplatnenia nárokov na pomoc v našom prípade nebolo veľa (tak, ako ani tej podpory samotnej), nemôžem vec komentovať inak, ako v súlade s vytvorenými podmienkami a v čase, ktorý, podľa môjho názoru a skúseností, zodpovedal očakávaniam.

Zdroj: Javorina

Najnovšie