Najstarší slovenský výrobca bicyklov odovzdáva svoje obchodné aktivity. Na domácom trhu pokračuje naďalej

  • Svoje obchodné aktivity odovzdáva ďalej
  • MTBiker hovorí o spolupráci
Na snímke človek opúšťa kanceláriu so zbalenou krabicou a cyklisti.
Značka Dema bude patriť pod MTBiker. (ilustračné foto) Canva
  • Svoje obchodné aktivity odovzdáva ďalej
  • MTBiker hovorí o spolupráci

Portál Forbes v článku píše, že Dema Senica končí s obchodovaním.

Najstarší výrobca bicyklov na Slovensku svoje obchodné aktivity na všetkých trhoch odovzdáva MTBikeru. Na slovenskom trhu však bude pokračovať.

Nie je to akvizícia

CEO rýchlo rastúcej e-commerce skupiny MTBiker Tomáš Červenka pre Forbes vysvetlil, že sa dohodli.

„Nie je to akvizícia, dohodli sme sa na spolupráci. Pomôžeme im predať skladové zásoby, ktoré sa im nakumulovali v uplynulých rokoch, na druhej strane preberieme značku Dema a Befly, prevezmeme tiež exkluzívne práva na distribúciu viacerých známych cyklistických značiek, ktoré mala predtým zazmluvnené Dema,“ objasnil.

O tom, že skupina MTBiker preberá obchodné aktivity jedného z najstarších slovenských výrobcov bicyklov Dema, oznámil Červenka aj na svojom profile na sociálnej sieti.

Pripomína, že spoločnosť DEMA Senica a.s. pôsobí na trhu už vyše 30 rokov a hrdí sa titulom najstaršej fungujúcej bicyklovej značky na Slovensku. Počas tohto obdobia vyprodukovala množstvo modelov bicyklov a e-bikov, ktoré dodnes brázdia slovenské (a aj európske) mestá, cesty a lesy. Posledné roky boli turbulentné v cyklistickom priemysle.

Vysvetľuje, že po covidovom boome a prehnanom optimizme na strane predajcov sa vyrobilo priveľké množstvo bicyklov. Tie sa na trh už nedarilo umiestniť. Toto preskladnenie a z toho vyplývajúce zvýšené náklady a cashflow problémy sa šíria trhom a spôsobujú problémy predajcom, distribútorom aj výrobcom.

Dema stále v predaji

Trh sa podľa Červenku postupne prečisťuje a firmy hľadajú spôsoby a spolupráce, ktoré im umožňujú sa situácii prispôsobiť a napredovať.

„Preto skupina MTBiker (do ktorej patrí MTBiker ako e-shop pre koncových zákazníkov a Sloger ako B2B distribútor) uzavrela spoluprácu s firmou Dema, kde preberá obchodné aktivity Demy na všetkých trhoch, kde Dema pôsobí. MTBiker zaradí do svojej ponuky bicykle a elektrobicykle Dema a bude ich predávať koncovým zákazníkom naprieč Európou,“ vysvetľuje.

V rámci novej obchodnej spolupráce MTBiker získava značky Dema a Befly. Spoločnosť plánuje obnoviť produkciu bicyklov pod týmito značkami hneď, ako to trhová situácia umožní. MTBiker má v pláne predstaviť nové, moderné modelové rady s inovatívnym dizajnom, ktorý bude atraktívny pre ich cieľovú skupinu zákazníkov.

Distribučná spoločnosť Sloger rozširuje svoje portfólio o viaceré známe cyklistické značky a bude zabezpečovať ich distribúciu nielen na Slovensku, ale aj v ďalších európskych krajinách. Vďaka tomu získajú B2B zákazníci prístup k rozšírenému sortimentu, lepším skladovým zásobám a efektívnej logistike, ktorú skupina MTBiker poskytuje.

Spoločnosť Dema zostáva samostatným subjektom a bude pokračovať vo svojich ďalších podnikateľských a logistických aktivitách v areáli v Senici. Je dôležité zdôrazniť, že DEMA sa nestáva súčasťou skupiny MTBiker – spolupráca sa týka výhradne obchodných aktivít. MTBiker vyjadruje spokojnosť s týmto partnerstvom. Veria, že spolupráca pomôže značke Dema vrátiť sa medzi popredné cyklistické značky v regióne.

Aká budúcnosť ich čaká

Forbes pripomína, že Dema Senica sa spolu s piešťanskou firmou Kellys Bicycles radí medzi najstarších výrobcov bicyklov na slovenskom trhu. Značku v roku 1991 založili Ján Kubíček a Milan Bella. Jej názov vznikol zo začiatočných slabík mien ich dcér Denisy a Martiny. Firma začínala s predajom kočíkov a detských bicyklov, no postupne rozšírila svoje aktivity o dovoz súčiastok z Ázie a montáž bicyklov pod vlastnou značkou.

V čase svojho najväčšieho rozmachu dokázala Dema v senickom závode vyrobiť viac ako 40-tisíc bicyklov ročne, z čoho polovica smerovala na zahraničné trhy. Situácia sa dramaticky zmenila po skončení pandémie covidu. Počas pandemických lockdownov došlo k prudkému nárastu dopytu po bicykloch, čo viedlo firmy k výraznému navýšeniu objednávok a produkcie.

Po návrate k bežnému životu však záujem o nové bicykle poklesol, čo spôsobilo nahromadenie rekordných zásob na skladoch.

„Mnohí hráči čakali, že trh bude rásť o desiatky percent aj po covide, miesto toho došlo len k miernejšiemu rastu a výraznejším zľavám, ktoré mnohým predajcom znižovali celkové tržby a ziskovosť. Dopyt je, ale rastie pomalšie ako sa čakalo, takže na skladoch je viac výrobkov, ako chce trh, najmä low-endových bicyklov do 500 eur,“ vysvetľuje situáciu Červenka.

Podľa informácií Forbes však za presunom obchodných aktivít stojí aj ďalší faktor. Zakladateľ, vlastník a riaditeľ spoločnosti Ján Kubíček, ktorý má 65 rokov, už dlhšie hľadal pre firmu strategického investora alebo nástupcu.

Dema Senica síce približne polroka spolupracovala s českými podnikateľmi stojacimi za značkami Pells Distribution a Bike Icon, no tento projekt sa nakoniec neuskutočnil.

Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy

Zdroje: Linkedin/Tomas Cervenka, Forbes, Archív Startitup

Najnovšie videá

Trendové videá