Naše školstvo je pozadu. Slovensko bohužiaľ učiteľov nepodporuje tak, ako by si zaslúžili (ROZHOVOR)

  • Skupina mladých ľudí vytvorila projekt, ktorý používa poučky iným spôsobom
  • Zmudri je platforma, ktorá je postavená na jednoduchom video vzdelávaní
  • Je bezplatná a študentom prináša obsah a témy, ktoré sa na školách zanedbávajú
sknic
Startitup, TASR/AP, Roman Hanc
  • Skupina mladých ľudí vytvorila projekt, ktorý používa poučky iným spôsobom
  • Zmudri je platforma, ktorá je postavená na jednoduchom video vzdelávaní
  • Je bezplatná a študentom prináša obsah a témy, ktoré sa na školách zanedbávajú

Školstvo nevyužíva naplno potenciál, ktorý im dnešná doba ponúka. Tak, ako sa učilo pred 100 rokmi, učí sa aj dnes, myslí si Julián Gerhart, ktorý sa školstvu rozhodol pomôcť. Založil projekt Zmudri, ktorý kašle na poučky a praktické veci učí v poučných videách.

Julián tvrdí, že slovenské školstvo je oproti zahraničným školám pozadu. Štát a spoločnosť vytvára zlé podmienky pre učiteľov. Napriek tomu existuje veľké množstvo učiteľov, ktorí sú veľmi šikovní a inovatívni a dávajú študentom to najlepšie. Existujú však aj takí, ktorí sa veľmi nesnažia. 

  • Vzdelávacia platforma Zmudri rozoberá témy, ktoré sa v škole neučia. Čo nové nás ich online kurzy naučia?
  • Pandémia pominie a my sa vrátime do starého modelu. Nečaká nás forma hybridnej výučby?
  • Slovenské školstvo je oproti zahraničným pozadu. Čo je jeho kľúčový problém?
  • Zmudri výrazne pomáha študentom. Ide však o neziskovú organizáciu. Odkiaľ, teda získavajú peniaze?
  • Situácia okolo koronavírusu potvrdila dôležitosť a potrebu online vzdelávania. Čo sa platforma Zmudri snaží v školskom systéme zmeniť?

 

Rozhovor vznikol v spolupráci so spoločnosťou SK-NIC, ktorá dlhodobo podporuje vzdelávacie projekty. Fond SK-NIC už podporil projekty za 600-tisíc eur. Sumou 9 775,00 eur podporil aj projekt Zmudri a kriticky premýšľaj.

Finančne podporil aj krízovú linku pomoci – IPčko, ktorá vďaka jeho pomoci poskytla mnohým slovenským študentom online triednické hodiny o duševnom zdraví a fenoménoch internetu. Zároveň podporil aj občianske združenie Aj ty v IT, ktoré pomáha ženám objavovať svet IT a projekt Slovensko.Digital určený predovšetkým pre podnikateľov. SK-NIC je tiež dôležitým partnerom slovenských škôl, ktorým poskytol viac než 50-tisíc eur. 

Pre všetky projekty vytvoril SK-NIC digitálny priestor – Virtuálnô, ktorý je plný informácií z IT oblastí vzdelávania, bezpečnosti, zábavy a nových trendov. SK-NIC je správcom domény najvyššej úrovne .sk. Spoločnosť  je v rámci národných domén na najvyššej úrovni v Európe.

Zmudri má vo svojom portfóliu širokú škálu kurzov – od kritického myslenia až po sexuálnu výchovu. Sú slovenské školy zaujaté voči niektorým témam, ktoré Zmudri rozoberá?

Niekedy sa nám stane, že sú niektorí učitelia alebo rodičia voči našim kurzom zaujatí ale nie je to pravidlom. Občas čelíme námietkam, že sme zaujatí a naše videá sú spolitizované a nebudú ich púšťať študentom. Rovnako aj rodičia študentov sú neraz rozčúlení z toho, o akých témach s ich deťmi hovoríme. Pritom sme vo videách veľmi nestranícky. Dávame si pozor, čo hovoríme a ako, nepropagujeme žiadnu politickú stranu a ani ich nepomenúvame.

V čom sú kurzy Zmudri unikátnejšie ako predmety v škole? 

Zmudri je platforma, ktorá sa venuje predovšetkým aktuálnym témam. Materiály, s ktorými učitelia často pracujú, sú zastaralé. My však máme výhodu v tom, že kráčame s dobou a prispôsobujeme sa aktuálnemu dianiu doma aj v zahraničí. Zároveň to robíme digitálnou formou, ktorá je pre mladých o niečo príťažlivejšia.

Triedy a prednáškové miestnosti sme za posledné dva roky vymenili za detské izby. Online štúdium však mnohí študenti brali na ľahkú váhu. Prečo by sa teda o vaše online kurzy mali zaujímať?

Vízia vzdelávania do budúcna a rovnako aj to, kam ako spoločnosť smerujeme, je celoživotné vzdelávanie. Čo sa naučíme v škole ako 20-roční, bude pre nás ako 30-ročných zastaralé. Preto sa budeme musieť neustále vzdelávať. Obzvlášť, ak pôsobíme v technologickej sfére.

Koncept celoživotného vzdelávanie je veľmi dôležitý. Ľudstvo sa potrebuje naučiť, ako sa má vzdelávať. Množstvo profesií si vyžaduje neustále sebavzdelávanie a kto to nebude robiť, zaspí dobu a nebude na trhu práce zaujímavý.

Je to v tom najväčšom a najlepšom záujme mladých ľudí sa naučiť z času na čas si zdokonaľovať svoje zručnosti aspoň v online priestore.

Ako sa bude podľa vás slovenské školstvo vyvíjať najbližších 5 rokov?

Myslím si, že ak pandémia pominie, tak sa vrátime do starého modelu. Napriek tomu, že hybridný model (kombinácia dištančnej aj prezenčnej výučby) je veľmi zaujímavý a myslím si, že aj veľmi prospešný.

Jeho pomer by sa mal však líšiť. Deti na základnej škole potrebujú chodiť do školy každý deň. Škola je pre nich nielen vzdelávacou inštitúciou, ale aj výchovnou a socializačnou. Čiže sa tam stretávajú s ľuďmi, učia sa komunikovať a interagovať a to je tiež veľmi dôležité rovnako, ako sa vzdelávať. Pre stredné školy by bolo ideálne, ak by navštevovali školu, ale viac pracovali s online materiálmi.

Mne osobne sa veľmi páči Flipped Classroom model, ktorý funguje tak, že si študent doma naštuduje teóriu a výklad a v škole sa venuje rôznym aktivitám či diskutuje o danej problematike.

Ak by som mal byť optimista, tak verím, že o 5 rokov bude slovenské školstvo na lepšej úrovni ako je dnes. Som však realista a myslím si, že v najbližších rokoch nemôžeme čakať žiadny zázrak. Sú mnohé veci, ktoré sa za posledné roky zmenili, ale vo svojej zásade je školstvo veľmi podobné tomu spred 100 rokov. 

Nebolo by to však ekonomicky výhodnejšie, ak by fungovala hybridná forma výučby? Keďže školy štát stoja veľké peniaze.

Nie som odborník na financie školstva, ale nemyslím si, že by to by reálne niečo ušetrilo. Do vzdelávania treba hlavne investovať a, samozrejme, treba pozerať, kde sa tie peniaze strácajú.

Podľa mňa by sme nemali mať na Slovensku také množstvo vysokých škôl, je to podľa mňa neefektívne. Nie sme taká veľká krajina, aby sme si ich mohli dovoliť v takom množstve. Stačí ísť do hĺbky a kvality a nie do kvantity.

Ja by som sa však osobne pohrával aj s myšlienkou  spoplatenia vysokých škôl. Zase nie, aby stáli nejaké šialené sumy, ktoré by ľudí priviedli do dlhov. Ale, ak by si študenti za štúdium platili, tak hneď by k tomu aj zodpovednejšie pristupovali.

Ja som to mal možnosť zažiť, keď som študoval v Dánsku, kde bolo štúdium bezplatné a štát študentom dokonca platil slušné štipendium, aby študovali. Naopak, v Kanade si zas ľudia platia poriadny balík peňazí, aby mohli študovať.

Vnímal som v tom obrovský rozdiel. Dáni boli už o druhej poobede doma a Kanaďania boli do desiatej večer ešte v škole. Štúdium bola ich priorita, so školou žili, zapájali sa do všetkých aktivít a vedeli, že musia z toho vyťažiť maximum.

Čo je teda najväčší problém slovenského školstva?

Slovenské školstvo je oproti zahraničným školám pozadu a to hlavne oproti tým, ktoré stoja na líderských pozíciách, ako sú severské krajiny. Na Slovensku sú vytvorené zlé podmienky pre učiteľov. Tí sú však alfa a omega celého úspechu školstva. Oni sú tí, ktorí na konci dňa rozhodnú, či dajú kvalitné vzdelanie študentovi alebo nie.

No, podmienky, aké im štát vytvára, od platu až po to, ako vníma toto povolanie spoločnosť, determinuje to, akými učiteľmi by mali byť. Ako spoločnosť v tomto smere máme čo robiť. Nepodporujeme učiteľov tak, ako by si zaslúžili. Nehovoriac o tom, akú majú úroveň platu. Dlhodobo je ich odmena absolútne neadekvátna voči tomu, akí sú dôležití.

zdroj: Startitup - Zakladateľ vzdelávacieho projektu Zmudri Julián Gerhart.

A čo prax, je jej v školách dostatok?

Prax v slovenských školách chýba. Sú stredné odborné školy, kde sú nejaké zárodky praxe, ale nie vždy to je na ideálnej úrovni. Gymnáziá trpia tým, že sú skôr stavané na teórii a je tam menej praxe oproti SOŠ.

Často som mal však pocit, že mladým ľuďom chýba prax ale aj vnímanie reality pracovného trhu. Mnohí si myslia, že prídu do prvej firmy, ktorú nájdu a môžu si vypýtať plat 2 000 eur, a to so žiadnymi skúsenosťami. Takto to však nefunguje. Čím skôr si ľudia zreálnia predstavy, tým skôr zistia, ako to funguje.

Na konci dňa zamestnávateľ aj tak bude pozerať na zručnosti a prax. Vzdelanie už málokoho zaujíma.

Ministerstvo školstva prednedávnom schválilo kľúčovú reformu, ktorá posunie školstvo do 21. storočia. Vďaka novelám bude po novom možné zmeniť obsah vzdelávania, výrazne digitalizovať školstvo, podporiť inkluzívne vzdelávanie či skvalitniť vzdelávanie učiteľov. Akým smerom by sa podľa vás malo školstvo uberať?

Je veľmi ťažké vytvoriť niečo, s čím budú všetci univerzálne spokojní. Hlavne vo vzdelávaní, kde existuje veľa prístupov. Mne osobne sa páči ten Flipped classroom model, kde sa zapájajú online aj offline modely. Školu by sme mali viac využívať nie ako výklad, ale ako spoluprácu, interakciu a diskusiu medzi učiteľom a študentom.

Zároveň by učitelia mali mať vytvorené také podmienky, aby pedagogiku chceli študovať tí najlepší a aby aj spoločnosť k tomuto oboru pristupovala tak, že ide o váženú profesiu.

Po obsahovej stránke by sme sa viac mali venovať témam, ako je kritické myslenie, finančná gramotnosť, mediálna výchova či psychotémy (ako zvládať stres alebo emócie).

 
 
 
 
 
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Zmudri (@zmudri.sk)

Čo si myslíte o tom, že takýto formát, ako je Zmudri, ktorý výrazne pomáha študentom, nepodporuje štát na pravidelnej báze, ale iba formou grantov? Určite by si Zmudri a podobné projekty zaslúžili ešte väčšiu podporu, a to nielen na finančnej úrovni, ale aj propagačnej a odbornej. 

Nie je to určite príjemné. No, na druhej strane im do určitej miery rozumiem. Je veľmi náročné podporovať tieto veci, keďže podobných iniciatív je naozaj veľa. A z pohľadu štátu ako inštitúcie je ťažké sledovať, čo z toho je kvalitné, dôveryhodné a čo naozaj prináša zmenu.

Verím, že nie pod všetko sa chcú podpísať. Aj my ešte máme nejaký čas, aby sme dokázali kvalitu, ktorú vyžadujú, aby nás podporili.

Vo všeobecnosti si však myslím, že by mali existovať mechanizmy, ktoré by inštitúcie z tretieho sektora podporili. Lebo aj pandémia ukázala, aká je digitalizácia školstva potrebná.

Uzatvorenie škôl vypuklo zo dňa na deň a profesori na to neboli pripravení. Nevedeli, čo majú robiť a ako komunikovať so študentmi. Bolo to pre nich úplne nové a práve takéto organizácie, ako sme my, okamžite zareagovali a robili pre nich webináre. Učili ich, ako si zapnúť zoom, ako používať Microsoft Teams. Kým nabehli štátne inštitúcie, tak bolo po prvej vlne.

Všetky vaše kurzy a videá sú bezplatné. Ako ich teda financujete?

Financujeme ich väčšinou formou grantov, verejných výziev, rôznych nadácií alebo firiem. Sme občianske združenie.

Podporil vás aj fond SK-NIC. Akou sumou podporil vzdelávací projekt Zmudri?

Fond SK-NIC podporil mnohé projekty za státisíce eur. Nás podporil sumou 9 775,00 eur. Táto podpora bola zameraná hlavne na tvorbu obsahu kritického myslenia, hoaxov a digitálno-bezpečnostných tém, ktoré sú v spolupráci so školami najžiadanejšie a najviac rezonujú.

Je to možno aj tým, že kritické myslenie a hoaxy predstavujú akýsi fenomén. Neexistuje na to ani veľa materiálov, či už pre učiteľov alebo pre študentov.

Čím ste ich podľa vás SK-NIC zaujali?

Ja predpokladám, že tieto nadácie a fondy určite pozerajú na to, ako ich samotný projekt zaujme a tiež, koľko financií si vyžaduje. Pozerajú určite aj na to, ako dlho to robíme, akú máme víziu.

A my sme v tejto oblasti už takmer tri roky. Máme už mnoho tém spracovaných a často je dobré financovať niečo, čo má dobrú históriu a víziu. Je to tým pádom dôveryhodnejšie.

Aké benefity vám táto spolupráca priniesla?

My sme veľmi radi, že máme možnosť dopĺňať témy, ktoré už máme v projekte, novými. Vďaka financiám, ktoré nám poskytol SK-NIC, sme sa zamerali viac na oblasti, ktoré si učitelia od nás vyžadovali.

Nové rozšírené portálové riešenie platformy Zmudri.sk má prostredníctvom učiteľov, ktorí v rámci výučby využívajú obsah platformy Zmudri.sk, dostávať obsah k ich študentom.

Učitelia registrovaní v novom portálovom riešení tak pomôžu zvýšiť nielen popularitu video kurzov (kvantitatívnu stránku vzdelávania), ale aj kvalitatívnu stránku vzdelávania – cez portál bude môcť interný tím Zmudri.sk získavať od učiteľov spätnú väzbu a vstupné dáta, ktorých analýza a spracovanie poslúži na ďalšie vylepšenie obsahu a formy vzdelávania.

Kedy sa u vás zrodila myšlienka založiť projekt Zmudri a aké boli začiatky?

Myšlienka sa zrodila počas môjho vysokoškolského štúdia v Dánsku. Dlhodobejšie ma trápil stav vzdelávania na Slovensku a chcel som to nejakým spôsobom zmeniť. Vzdelávanie formou videí mi prišlo ako správne riešenie a zaujímavý nápad.

Situácia okolo koronavírusu len potvrdila dôležitosť a potrebu online vzdelávania. Zároveň podnietila mnohé organizácie k intenzívnej práci na vzdelávacích online portáloch. Jednou takou organizáciou je aj vaše občianske združenie a vzdelávacia platforma Zmudri.sk. Čo je cieľom tejto platformy, čo sa snažíte zmeniť?

Naším cieľom, keď sme zakladali tento projekt, bolo prinášať mladým ľuďom obsah, ktorý prakticky využijú do života. Snažili sme sa, aby aj školy a učitelia tento obsah nejakým spôsobom implementovali do svojich osnov.

Chceli sme, aby vzdelávanie predovšetkým na stredných školách, časom sme prešli aj na základné, bolo o niečo praktickejšie a využiteľnejšie do života.

V podstate teraz, keď vypukla pandémia, to nabralo aj nový rozmer. Pomáhame učiteľom, aby „šialenstvo“ online vzdelávania zvládli a mohli využívať náš obsah.

zdroj: Zmudri na svojej platforme rozoberá všetky témy od kritického myslenia až po sexuálnu výchovu, tvrdí jej zakladateľ.

Pre akú vekovú kategóriu sú vaše kurzy relevantné?

Vznikli sme s tým, že chceme tvoriť obsah pre stredoškolákov. No, časom sme začali tvoriť aj pre žiakov základných škôl, hlavne pre 7. až 9. ročník. Samozrejme, rozoberáme témy, ktoré sú relevantné aj pre starších ľudí, ako zvládnuť životopis, ako absolvovať pohovor. Primárnou cieľovou skupinou sú mladí ľudia vo veku od 16 do 26 rokov a potom učitelia základných a stredných škôl.

Odkiaľ čerpáte inšpiráciu pri tvorbe videí?

Snažíme sa nejakým spôsobom skĺbiť viacero potrieb. Sledujeme, čo potrebujú učitelia, čo od náš vyžadujú, na čo nie sú materiály. Sledujeme aj čo fičí medzi mladými, aj keď medzi nimi často fičia nepodstatnejšie veci.

Pozeráme sa na to aj zo subjektívneho hľadiska a to tak, čo nám chýbalo v školách a potom sa často snažíme spracovávať aktuálne témy.

 
 
 
 
 
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Zmudri (@zmudri.sk)

Zmudri je aktívne na YouTube aj na Instagrame. Na ktorej z týchto platforiem evidujete väčší záujem?

Sú to úplne rozdielne obsahové línie, ale ak by sme sa na to mali pozrieť organicky, tak nám funguje viac Instagram, YouTube nám ešte zatiaľ nefičí tak, ako by sme chceli.

Na Instagrame rozoberáme predovšetkým témy duševného zdravia a viac to prispôsobujeme cieľovej skupine. Zároveň sú cieľové skupiny rozdielne. Na Instagrame nás sledujú viac ženy a na YouTube viac muži.

Neziskový projekt Zmudri pomáha mladým pripraviť sa lepšie na reálny dospelý život. Vytvára plnohodnotný obsah, aby čas, ktorý strávia na internete, bol čo najviac zmysluplný. Myšlienku projektu podporil aj Fond SK-NIC, a to formou verejnej výzvy.

SK-NIC hľadal projekty, ktoré efektívne využívajú informačno-komunikačné technológie na vzdelávanie alebo projekty vzdelávajúce o týchto technológiách (tzv. e-vzdelávanie), pričom v tejto téme bolo až 71 % žiadostí, projekty podporujúce digitálnu ekonomiku malých a stredných podnikov (tzv. poď podnikať online) s 19 %  žiadostí z celkového počtu prihlásených, projekty zamerané na potláčanie falošných správ a konšpirácií na internete.

V tejto téme bolo prihlásených 10 % žiadostí z celkového počtu prihlásených žiadostí. Z celkového počtu prihlásených (176) splnilo formálne náležitosti 97  projektov. Tie sa dostali do vecného kola hodnotenia, kde sa kládol dôraz nielen na prínos pre cieľovú skupinu, ale aj na spôsob realizácie projektu, efektivitu či udržateľnosť projektu. Hodnotitelia napokon navrhli schváliť 12 najlepších projektov. Medzi nimi bol aj samotný projekt Zmudri.

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá