Nauč sa bojovať s nepozornosťou. Toto sú tipy od odborníka, ktorými zvýšiš svoju efektivitu v práci

  • Smartfóny, počítače, televízory, tablety... To všetko sú nástroje modernej doby, ktoré si dokážu veľmi ľahko ukradnúť našu pozornosť
  • Aj vďaka sledovaniu krátkej reklamy strácaš veľa svojho drahocenného času, ktorý by si mohol venovať napríklad rodine
  • Aby si ním už viac nemrhal, prinášame ti tipy na to, ako si vybuduješ lepšiu koncentráciu
board-2449726_960_720
Unsplash
  • Smartfóny, počítače, televízory, tablety... To všetko sú nástroje modernej doby, ktoré si dokážu veľmi ľahko ukradnúť našu pozornosť
  • Aj vďaka sledovaniu krátkej reklamy strácaš veľa svojho drahocenného času, ktorý by si mohol venovať napríklad rodine
  • Aby si ním už viac nemrhal, prinášame ti tipy na to, ako si vybuduješ lepšiu koncentráciu

Pracuješ, pracuješ… a zrazu rozmýšľaš nad tým, akú zaujímavú zelenú farbu má list za oknom. Nie je tak trochu iný ako ostatné? A prečo vlastne listu hovoríme list..? S prázdnymi myšlienkami sa stretol už asi každý z nás. Zmysluplnými filozofmi sa stávame, ak napríklad dlho pracujeme, naša činnosť je monotónna alebo sa učíme na skúšku.

via GIPHY

Miera našej nepozornosti sa stále zvyšuje. Prispievajú k tomu neustále pípajúce mobily, upozornenia prichádzajúce na notebook, ruch v kancelárii… Podľa Earla K. Millera, vedúceho výskumu zaoberajúcim sa príčinami našej nepozornosti ešte v roku 2007, reagujeme rýchlejšie pri automatických činnostiach a pomalšie pri veciach, na ktoré sa musíme sústrediť. Pre tvoj mozog je teda jednoduchšie pozorovať muchu na stene ako snažiť sa porozumieť teórii relativity.

Kyle Cease tvrdí, že rýchle preskočenie z jednej myšlienka na druhú má svoje korene už v hlbokej minulosti a je hlboko prepojené so strachom. Napríklad, ak ideš prezentovať niečo dôležité, je možné, že si v najnevhodnejšom momente pomyslíš: “Čo keď sa povraciam?” aj keď si nikdy predtým problém s verejným prejavom nemal. Ide o prirodzený obranný mechanizmus tvojho tela, ktoré sa snaží zabudnúť na strach z toho, či budeš úspešný.

Podľa neurovedcov existuje mnoho príčin, prečo sa niekedy nevieme sústrediť. Nech je však dôvod akýkoľvek, dôležité pre každého pracujúceho človeka je naučiť sa tomuto problému vyhýbať. Overené spôsoby pre dosiahnutie vyššej koncentrácie prezradil pre Harvard Business Review Chris Bailey, autor knihy Hyperfocus: How to Be More Productive in a World of Distraction a The Productivity Project. Rady od neho nie sú len prázdne slová. Aby ich zostavil, pracoval dlhodobo na projekte zameranom na poruchy sústredenia, experiment vykonával aj na sebe. Tu je zoznam činností, ktoré mu pomohli najviac.

Vytvor si rituál na odstránenie nepozornosti

V súčasnosti existuje veľa aktivít, ktoré odvedú tvoju pozornosť do vôd neznáma. Najlepšie takýto problém odstrániš, ak sa mu najskôr naučíš predchádzať. Musíš zistiť ako sa dostať do tzv. „nevyrušiteľného módu“. Chris Bailey radí nájsť situáciu, resp. ideálne prostredie, v ktorom sa dokážeš čo najviac sústrediť. Toto dosiahneš iba pozorovaním toho, v akých situáciách pracuješ najefektívnejšie.

Pre samotného Chrisa predstavuje ideálna situácia moment, kedy aktivuje blocker na svojom počítači, na uši si dá slúchadlá tlmiace okolité šumy, tablet a mobil nechá v druhej izbe, spraví si kávu a zadá si úlohu, ktorú potrebuje dokončiť. Intenzívne pracuje celých 45 minút, a potom si dopraje 10 minút oddychu. Dosiahnuť takýto model je omnoho jednoduchšie pre tých z nás, ktorí pracujú z domu. Podľa Chrisa to však nie je vylúčené ani v open office.

Denne si zadaj 3 hlavné ciele

Efektívnejšie pracuješ, ak máš presne stanovený cieľ. Ako ale určiť, čo je najdôležitejšie, keď si zavalený papiermi? Chris na tento problém odporúča použiť „Pravidlo troch“. Ako to funguje? Hneď po prebudení by si sa mal sám seba spýtať: „Aké 3 veci chcem do konca dnešného dňa dosiahnuť?“ Zapíš si ich. To, že ti napadli ako prvé znamená, že sú pre teba naozaj najdôležitejšie. Ostatné môžeš odložiť na neskôr.

Sprav toho viac, nevynechávaj ani ťažké zadania

Stáva sa, že naša práca nám zaberie celý čas, ktorý sme si pre ňu vyhradili, aj keď by sme ju mohli byť schopní dokončiť skôr. Ak nás netlačí deadline, ostáva nám voľný čas, a práve vtedy nás dokáže zaujať aj banalita, ktorá s našou prácou absolútne nesúvisí. Uplatňuje sa tu teda Parkinsonove pravidlo, ktoré tvrdí, že úloha trvá presne tak dlho, koľko si na ňu vyhradíme.

K podobnému výsledku sa dopracoval aj Meng Zhu so svojimi kolegami, ktorý sa v nedávnom výskume zaoberal problémom prokrastinácie. Dospel k zisteniu, že efektívnejšie pracujeme, ak máme na úlohu menej času. Môže to teda súvisieť aj so zisteniami Chrisa Bailyho, ak máme na úlohu málo času, nemáme priestor byť vyrušovaní.

Okolitým negatívnym vplyvom sa vyhnete, ak si stanovíte ten správny level „vyťaženosti“. Ak potrebuje na úlohy viac času, zamestnajte sa menej. Ak ste príliš aktívni, skúste si nájsť ešte nejakú vedľajšiu činnosť. Pamätajte, že nič sa ale nesmie preháňať, a je potrebné aj oddychovať.

Stanov si fiktívny deadline

Sprav z práce hru. Máš na nejakú úlohu celé dopoludnie? Urči sám sebe, že to musíš stihnúť do 50 minút! Úloha sa tak pre teba stane väčšou výzvou. Donúti ťa venovať jej viac pozornosti a úplne sa do nej ponoriť. Ak to zvládneš, môžeš sa aj nejako odmeniť. Práca sa stane zábavnou.

Definitívne odstrániť nepozornosť zo svojho pracovného dňa sa ti pravdepodobne nikdy nepodarí. Čo ale môžeš spraviť, je skúsiť do svojho života zaviesť tieto drobné vylepšenia. Možno už o chvíľu spozoruješ, že aktivity zvládaš omnoho rýchlejšie a ostane ti viac voľného času pre seba, rodinu a priateľov. Máš nejaký overený trik, aká je najlepšia cesta ku 100 % koncentrácii? Daj nám vedieť v komentári!

Zdroje: www.hbr.org, www.fastcompany.com, www.livescience.com

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá