NBS udelila Prima banke pokutu pol milióna eur. Dôvodom sú nekalé praktiky

  • Prima banka podľa NBS porušila zákon
  • Centrálna banka jej uložila polmiliónovú pokutu
  • Problémom má byť porušenie ochrany finančných spotrebiteľov
Banka sa proti rozhodnutiu bráni
  • Prima banka podľa NBS porušila zákon
  • Centrálna banka jej uložila polmiliónovú pokutu
  • Problémom má byť porušenie ochrany finančných spotrebiteľov
ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

Národná banka Slovenska (NBS) udelila Prima banke pokutu 500 000 eur za opakované porušenie predpisov v oblasti ochrany finančných spotrebiteľov. Je to historicky najvyššia pokuta, akú kedy NBS uložila subjektu za marketingové praktiky.

Dôvodom bolo zavádzajúce propagovanie úrokovej sadzby na sporiacich účtoch bez zverejnenia podstatných podmienok, ktoré sú na získanie tohto úroku nevyhnutné, uvádza v rozhodnutí NBS

Banková rada vo svojom rozhodnutí píše, že ide o „vysoko závažné porušenie“, pretože banka ani po predchádzajúcom rozhodnutí z januára 2023 neupravila všetky svoje reklamné produkty v súlade so zákonom.

Zavádzanie spotrebiteľa ako nekalá praktika

Prima banka vo svojej marketingovej kampani – zahŕňajúcej vonkajšie plagáty a televízne spoty na staniciach Markíza a JOJ – propagovala výšku úrokovej sadzby na sporiacich účtoch. NBS však zistila, že reklama nezverejňovala dôležité informácie. Ide o informácie ako minimálna a maximálna výška vkladu či požadovaná dĺžka viazanosti. Spotrebiteľ sa tak mohol rozhodnúť pre návštevu pobočky alebo otvorenie účtu bez znalosti podmienok, ktoré mohli byť preňho nevýhodné alebo neakceptovateľné.

Podľa NBS ide o klamlivé opomenutie, ktoré je považované za nekalú obchodnú praktiku. Práve takéto praktiky zákon o ochrane spotrebiteľa zakazuje a sankcionuje. Samotný zákon má chrániť spotrebiteľov pred konkrétnymi postupmi. Prima banka však podľa rozhodnutia tieto postupy opakovane využívala a získala tak nekalú výhodu. 

Závažnosť prípadu zvyšuje fakt, že NBS už v roku 2023 vydala rozhodnutie, ktorým podobný typ reklamy subjektu výslovne zakázala. Napriek tomu Prima banka pokračovala v propagácii produktov rovnakým spôsobom aj v nasledujúcom období, a to vo viac ako 3 900 reklamných spotoch a desiatkach pobočiek po celom Slovensku.

To, že banka napriek výslovnému zákazu neupustila od tejto marketingovej stratégie, považuje NBS za zvlášť závažné porušenie pravidiel. Aj preto uložila prísnejšiu sankciu, ktorá má slúžiť nielen ako trest, ale aj ako odstrašujúci signál pre celý finančný sektor.

 

O Prima banke

Prima banka Slovensko, a. s., je jedna z najrýchlejšie rastúcich retailových bánk na Slovensku, ktorá sa zameriava na jednoduchosť, férovosť a dostupnosť služieb. Má 118 pobočiek a ako jediná pokrýva všetkých 79 okresov Slovenska, čím je druhou najväčšou podľa počtu pobočiek. Jej história siaha do roku 1993, keď vznikla ako Prvá komunálna banka. Od roku 2011 je súčasťou finančnej skupiny Penta, ktorá vlastní 99,55 % akcií. Banka aktuálne úspešne rozvíja aj svoju emisnú činnosť na kapitálových trhoch – v októbri 2025 realizovala už štvrtú emisiu krytých dlhopisov v objeme 500 miliónov eur, ktoré využije na ďalší rast, najmä v oblasti hypoték.

Súhlasíte s rozhodnutím NBS?

Prima banka sa bráni, obráti sa na súd

Prima banka s rozhodnutím centrálnej banky nesúhlasí. V stanovisku uviedla, že závery NBS považuje za vecne aj právne nesprávne. Plánuje sa obrátiť na súd, ktorý má zákonnosť rozhodnutia preskúmať. Tvrdí, že poskytuje klientom všetky potrebné informácie a že kampaň bola v súlade s právnymi predpismi. Až súd teda s konečnou platnosťou rozhodne o tom, či Prima banka využívala zakázané praktiky vo svoj prospech.  

Vplyv pokuty bude skôr symbolický

Hoci ide o rekordnú výšku pokuty, NBS zdôraznila, že suma neohrozuje stabilitu ani fungovanie tohto bankového subjektu. Predstavuje približne 1 % čistého zisku Prima banky za rok 2023, prípadne necelé 2 % za rok 2024. Cieľom sankcie nie je finančne zničiť subjekt, ale zdôrazniť závažnosť opakovaného porušovania pravidiel. Ide teda o priamy trest pre banku, ale aj odstrašenie pre iné subjekty. 

Banková rada zdôraznila, že „uložená pokuta má plniť výchovnú aj represívnu úlohu a musí byť citeľná v majetkovej sfére páchateľa“. Z pohľadu NBS sankcia spĺňa zákonné kritériá primeranosti a bola určená na dolnej hranici možného rozsahu. Predstavuje len štvrtinu maximálnej sadzby, ktorú zákon umožňuje. 

„Udelená pokuta nemôže ohroziť hospodárenie účastníčky konania a nie je pre ňu likvidačná,“ uvádza sa v rozhodnutí. NBS týmto prípadom vysiela jasný signál, že ochrana spotrebiteľa v oblasti finančných produktov bude dôsledne vymáhaná a že opakovanie zakázaných praktík sa nebude tolerovať.

Čítaj viac z kategórie: Ekonomika

Zdroje: NBS, Denník N

Najnovšie videá

Trendové videá