NBÚ varuje: „Zvláštne telefonáty“ z banky či polície? Hrozí, že prídeš o všetky peniaze
- Národný bezpečnostný úrad zaznamenal nárast telefonických podvodov
- Útočníci sa vydávajú za investičné spoločnosti alebo policajných vyšetrovateľov
- Národný bezpečnostný úrad zaznamenal nárast telefonických podvodov
- Útočníci sa vydávajú za investičné spoločnosti alebo policajných vyšetrovateľov
Podvodníci neustále zdokonaľujú svoje metódy. V posledných mesiacoch zaznamenal Národný bezpečnostný úrad (NBÚ) nárast telefonických podvodov, pri ktorých sa útočníci vydávajú za investičné spoločnosti alebo policajných vyšetrovateľov. Ich cieľom je jediné – dostať sa k tvojim peniazom.
Ako rozpoznať tieto podvody a ako sa pred nimi chrániť?
Národné centrum kybernetickej bezpečnosti (NCKB) Národného bezpečnostného úradu identifikovalo minimálne dve väčšie podvodné kampane. V prvej z nich sa podvodníci telefonicky predstavujú ako zástupcovia investičných spoločností.
„Tieto telefonáty okrem slovenských čísel prichádzajú aj zo zahraničných a podvodníci v nich tvrdia, že kontaktovaná osoba má založený investičný alebo kryptomenový účet a je potrebné z neho vybrať peniaze,“ uvádza NBÚ vo svojej tlačovej správe.
Podvodníci sú pripravení
Charakteristickým znakom týchto telefonátov je často zlá slovenčina s východoeurópskym prízvukom. Aby zvýšili svoju dôveryhodnosť, podvodníci zasielajú obetiam e-mail s prihlasovacími údajmi do falošnej (phishingovej) imitácie investičného účtu, jeho URL adresu alebo screenshot s údajným ziskom, ktorý v skutočnosti neexistuje.
Zaujímavé je, že útočníci si svoje obete pravdepodobne vopred vytipujú, pretože poznajú ich mená a e-mailové adresy. Tieto údaje mohli získať z dátových únikov alebo z verejne dostupných zdrojov.
V telefonátoch sa snažia obeť presvedčiť o pravosti ziskov a naliehavým spôsobom žiadajú o ich výber. Za lákavý, no neexistujúci zisk, od obete najskôr požadujú zaplatiť finančný poplatok, stiahnutie nebezpečnej aplikácie na vzdialený prístup alebo poskytnutie osobných údajov.
„V týchto prípadoch často nestačí útočníkom položiť, pretože svoje úsilie opakujú viackrát z iných telefónnych čísel. Ich slovník sa stáva trúfalejším a agresívnejším,“ upozorňuje NBÚ.
Falošní policajní vyšetrovatelia a bankári
Druhá významná podvodná kampaň, ktorú NBÚ zaznamenal, zahŕňa falošných policajných vyšetrovateľov a v menšej miere aj falošných zamestnancov bánk. Podvodníci telefonicky oslovujú vytipované obete a v mene policajného zboru im tvrdia, že sa pravdepodobne stali súčasťou úverového podvodu.
„Podvodníci sa v telefonátoch predstavujú ako vyšetrovatelia a obeti často hovoria, že v jej mene niekto požiadal o úver a oni sa snažia predísť podvodu. Naliehavým spôsobom pýtajú od obete osobné údaje, informácie o banke, peniazoch a snažia sa ju vystrašiť, aby príliš neuvažovala nad obsahom telefonátu a rýchlo splnila požiadavku útočníkov.“
Podvodníci sa môžu vyhrážať napríklad stratou peňazí alebo problémami so zákonom v prípade nespolupracovania. Aby zvýšili svoju dôveryhodnosť, obeti zvyknú zaslať aj e-mail s fotografiami falošných policajných preukazov alebo fotografie podozrivých osôb, ktoré sa údajne snažili zneužiť identitu obete pri úverovom podvode.
Nový trik: Zneužitie NFC technológie v mobiloch
Najnovším a mimoriadne nebezpečným trendom, ktorý zaznamenala bezpečnostná firma ESET, je zneužitie NFC (Near Field Communication) technológie v mobilných telefónoch. Je to technológia, ktorá umožňuje bezkontaktné platby mobilom alebo kartou, ako sme ťa už informovali.
ESET hlási až 800-percentný medziročný nárast takýchto pokusov o podvod. Ako tento útok prebieha?
- Obeť dostane telefonát údajne z banky, polície či Národnej banky Slovenska.
- Volajúci tvrdí, že bankový účet klienta je ohrozený.
- Presvedčí ho, aby si stiahol falošnú bezpečnostnú aplikáciu – napríklad imitáciu aplikácie NBS.
- Útočník prinúti človeka priložiť kartu k mobilu a zadať PIN, vraj na „overenie správnosti“.
- Falošná aplikácia prepíše dáta cez NFC a útočník si kartu zduplikuje.
- Nasledujú výbery z bankomatu alebo platby na termináloch v reálnom čase.
„Falošná aplikácia po priložení karty cez NFC prenáša údaje karty a útočník ich v reálnom čase zneužije na bezkontaktné výbery z bankomatu alebo po replikácii karty na platby cez POS terminál,“ vysvetľuje ESET.
Prudký nárast zaznamenali aj investičné podvody
Podľa dát spoločnosti ESET finančné podvody s investičnou tematikou v roku 2025 medziročne vystrelili o 92 %. Hoci v druhej polovici tohto roka zaznamenali mierny pokles, odborníci varujú – nejde o ústup, ale o zmenu stratégií kyberzločincov.
„Podvodníci dnes kombinujú sociálne inžinierstvo, call centrá aj generatívnu umelú inteligenciu. Sú čoraz presvedčivejší a lepšie sa vydávajú za dôveryhodné inštitúcie,“ upozorňujú analytici ESET-u.
Okrem NFC útokov sú stále mimoriadne rozšírené aj klasické investičné podvody. Obeť vidí reklamu na garantovaný zisk, kryptomeny alebo „investičného poradcu“ a následne povolí útočníkom vzdialený prístup k počítaču cez AnyDesk alebo TeamViewer. Výsledkom je spravidla vybielený účet.
Obeťami nie sú len seniori
Podvodníci sú čoraz kreatívnejší a využívajú rôzne druhy manipulácie, ktorým naletia už aj mladšie vekové kategórie. Najčastejšie sú však obeťami ľudia vo veku 50 až 75 rokov, informuje VÚB banka. „Starší ľudia viac dôverujú informáciám z internetu a často majú na účtoch väčšie úspory,“ uviedol Radomír Adamkovič, vedúci bankového oddelenia prevencie podvodov. Klientov najčastejšie presvedčia, že ich peniaze sú „ohrozené“ a je potrebné ich rýchlo „zachrániť“. Obeť potom sama prevedie úspory na „bezpečný účet“, ktorý však patrí podvodníkom.
Ako sa chrániť pred podvodnými telefonátmi
NBÚ upozorňuje, že falošné telefonáty predstavujú druh podvodu, s ktorým je ťažké bojovať. Oproti e-mailovým správam sú osobnejšie a útočník v nich vie lepšie navodiť pocit ohrozenia a naliehavosti, pretože obeť v strese často nemá čas vyhodnotiť pravosť telefonátu.
Efektívnym sa zdalo byť blokovanie zneužívaných telefónnych čísel. Útočníci už ale dokážu napodobňovať ľubovoľné telefónne čísla, a tak sa blokovanie stalo neefektívnym. Okrem toho majú k dispozícii veľké množstvo čísel, takže kým potenciálna obeť zablokuje jedno číslo, útočník vie okamžite použiť ďalšie.
NBÚ odporúča:
-
Všímaj si prízvuk volajúceho – Ak ti zavolá osoba z neznámeho čísla, všímaj si jej prízvuk, pýtaj sa na jej meno a pokús sa získať čo najviac informácií.
-
Overuj si identitu volajúceho – Pokiaľ ide o legitímnu službu, volajúci pokojne zodpovie tvoje otázky. Ak nie, pokúsi sa vyhovárať, viesť telefonát iným smerom alebo uvedie nesprávne údaje.
-
Zavolaj späť na oficiálne číslo – Ak volajúcemu nedôveruješ, zlož mu hovor a sám zavolaj do organizácie, za ktorú sa vydáva, aby si si overil pravosť telefonátu.
-
Nesťahuj si neznáme aplikácie – Žiadna legitímna služba od svojich klientov nevyžaduje inštaláciu neznámej aplikácie ani vypĺňanie osobných údajov.
-
Nenechaj sa manipulovať naliehavosťou – Pokiaľ v telefonátoch volajúci používa naliehavý jazyk, zbystri pozornosť, konaj racionálne a vyhni sa konaniu pod tlakom.
-
Nedôveruj neštandardným komunikačným kanálom – Žiadna vierohodná platforma by na komunikáciu s klientom nevolila kanály ako WhatsApp alebo Telegram.
-
Nikdy neprikladaj kartu k telefónu na pokyn volajúceho – Ak niekto chce, aby si priložil svoju kartu k mobilu cez NFC, je to podvod.
-
Nepovoľuj vzdialený prístup – Nikdy nepovoľuj vzdialený prístup do svojho mobilu alebo počítača neznámym osobám.
Kroky, ktoré môžeš podniknúť po odhalení podvodu
Ak máš podozrenie, že si sa stal obeťou podvodu, najlepšie, čo môžeš urobiť, je nečakať. Konať musíš okamžite. Prvým krokom je kontaktovať svoju banku a upozorniť ju na podozrivú aktivitu. Banka môže platby zablokovať alebo inak obmedziť možné škody.
Ďalšou možnosťou je využiť nástroj spätnej platby, známy ako chargeback. „V našej právnej poradni sa často stretávame s prípadmi, keď spotrebiteľ objedná tovar v podvodnom e-shope, ten však vôbec nedorazí. V takom prípade spotrebiteľom radíme obrátiť sa na svoju banku a platbu reklamovať,“ uviedla Eduarda Hekšová, riaditeľka spotrebiteľskej organizácie dTest. Nevyhnutným krokom je tiež podanie trestného oznámenia. Obráť sa na políciu a informuj ju o podvode.
Pri platbách bez tvojho súhlasu (neautorizované platby) býva vrátenie peňazí celkom rýchle. Ak plánuješ reklamáciu platby za nákup v e-shope, musíš rátať s tým, že ťa banka môže najprv požiadať o poskytnutie potrebných dokumentov.
Ak ti banka odmietne pomoc, máš možnosť obrátiť sa na finančného arbitra. Banka môže byť v konečnom dôsledku zodpovedná za škodu, ktorá ti vznikla neautorizovanou platbou. Ak by si mal spor s bankou ohľadom vykonania neautorizovanej platby, finančný arbiter má kompetenciu v takýchto sporoch rozhodnúť.
Aktuálne informácie o podvodoch
Ak chceš byť informovaný o aktuálnych podvodoch a hrozbách, sleduj stránku Hoaxy a podvody – Ministerstvo vnútra SR na Facebooku. Nájdeš tam príklady podvodných správ a telefonátov, s ktorými sa môžeš stretnúť.
Pamätaj si, že najlepšou obranou proti podvodníkom je informovanosť a zdravá nedôvera. Podvodníci neustále zdokonaľujú svoje metódy, preto je dôležité zostať v strehu a pravidelne sa informovať o nových typoch podvodov. Len tak môžeš účinne chrániť svoje peniaze a osobné údaje.
Čítaj viac z kategórie: Zo Slovenska
Zdroje: TS NBÚ, archív Startitup