Nesprávne zahrievanie motora ničí tvoje auto. Odborník vysvetľuje, aký prístup potrebujú v zime nové aj staršie vozidlá

  • Štartovať alebo nechať bežať?
  • Toto sú zásady zimného zahrievania motora
Ako správne štartovať a zahriať auto v zime
  • Štartovať alebo nechať bežať?
  • Toto sú zásady zimného zahrievania motora
ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

Zima každoročne prináša otázku, či nechať studený motor po štarte chvíľu bežať, alebo rovno vyraziť a zohriať ho jazdou. Odpoveď závisí najmä od typu vozidla, pretože moderné autá fungujú úplne inak než tie staršie. Tieto informácie a rady pre bežných vodičov priniesli Autoviny.sk.

Moderné autá sú vybavené elektronikou, senzormi a presným dávkovaním paliva, ktoré umožňujú motoru rýchlo dosiahnuť optimálnu prevádzkovú teplotu, približne 90 stupňov Celzia. Po naštartovaní motor dostáva trochu viac paliva, aby sa rýchlejšie zahrial.

Podľa odborníkov z Autoviny.sk však netreba motor nechávať zbytočne dlho bežať na mieste. Práve naopak, dlhšie státie môže byť kontraproduktívne, poškodiť katalyzátor alebo spôsobiť neželaný nárast oleja v motore pri niektorých typoch benzínových motorov s priamym vstrekovaním.

Na veku záleží

Praktický tip pre moderné vozidlá je vyraziť jazdou, no prvých desať až pätnásť kilometrov sa vyhnúť prudkým akceleráciám, vysokým otáčkam a športovému režimu.

Motor, prevodovka aj olej potrebujú čas, aby sa zahriali rovnomerne. Okrem teploty chladiacej kvapaliny je dôležitá aj teplota oleja. Studený olej totiž nedokáže motor chrániť tak, ako by mal, ideálna prevádzková teplota pre bežný olej je približne 100 °C.

Inak vyzerá situácia pri starších autách, najmä tých z 80. a 90. rokov. Staršie vozidlá nemali elektronické predohrevy, inteligentné čerpadlá ani riadené termostaty. Pri zimnom štarte je preto dôležité krátke státie na voľnobehu, aby sa olej rozhýbal a dostatočne mazal vnútorné časti motora. 

Ako sa chovať k veteránom

Staršie oleje majú vyššiu viskozitu a pri nízkych teplotách môžu byť tuhé, čo znižuje ich schopnosť chrániť motor. Liatinové bloky a hlavy motorov sa zahrievajú pomalšie než hliníkové konštrukcie moderných motorov, preto bolo bežné používať sytič. Ide o mechanickú pomôcku, ktorá pri studenom štarte pridávala palivo a udržovala vyšší voľnobeh.

Odborníci odporúčajú, aby vodiči veteránov či starších vozidiel vždy počkali, kým motor zvládne voľnobeh bez zásahu sytiča, a až potom vyrazili. Tým sa výrazne predĺži životnosť motora a zníži riziko poškodenia hnacej sústavy.

Aby sme to zhrnuli, pri moderných autách je najlepšie vyraziť s miernou nohou a nechať motor zahriať jazdou, zatiaľ čo staršie vozidlá potrebujú krátke státie, aby sa olej rozhýbal a motor pripravil na jazdu. V oboch prípadoch platí, že správne zahrievanie motora v zime je kľúčové pre jeho dlhú životnosť a bezpečnú prevádzku.

Rady pre vodičov

Ako sme informovali v našom staršom článku, zimné štartovanie vozidla prináša aj ďalšie úskalia. A to najmä pri veľmi nízkych teplotách. Skúsený vodič už určite vie, že ak batéria nie je v ideálnej kondícii, auto nemusí ráno naštartovať. 

Práve preto v extrémnych podmienkach, napríklad pri teplotách klesajúcich k -50 °C, skúsení vodiči používajú vyhrievacie telesá pod vozidlo alebo nepretržite naštartovaný motor, aby zabránili zamrznutiu hnacej sústavy.

Tieto metódy síce nie sú pre každého praktické, ale ukazujú, že existuje viacero spôsobov, ako udržať motor a jeho olej v optimálnom stave. Samozrejme, na Slovensku také tuhé zimy v blízkej dobe nikto neočakáva.

Okrem štartovania je dôležité nezabúdať ani na pneumatiky. Zimné pneumatiky sú totiž kľúčovým bezpečnostným prvkom a ich stav by mal vodič pravidelne kontrolovať. Výmenu pneumatík odborníci odporúčajú po približne piatich rokoch alebo po najazdení 50 000 kilometrov. Tu je dôležitý nielen vek, no aj celkový technický stav.

Čítaj viac z kategórie: Zo Slovenska

Zdroje: Autoviny.sk, Redakcia Startitup

Najnovšie videá

Trendové videá