Súčasná kríza vystrelila cenu zlata raketovo hore. Navyše má jednu veľkú výhodu

Kristína Kövešová: Strielali po nás a pravidelne ma bijú. Napriek tomu elán nestrácam

Poslankyňa Cigániková: Zastaviť vývoj embrya je humánnejšie ako detský domov

Felicia určená na párty na kolesách, zmestila sa do nej aj chladnička. Netradičná škodovka je dnes rarita

  • Takmer desatinu z 1,4 milióna vyrobených vozidiel Škoda Felicia tvoril rýdzo pracovný PICKUP
  • Zato z neho odvodená ŠKODA FELICIA Fun nabádala k zábave a aktívnemu odpočinku
Škoda Auto
  • Takmer desatinu z 1,4 milióna vyrobených vozidiel Škoda Felicia tvoril rýdzo pracovný PICKUP
  • Zato z neho odvodená ŠKODA FELICIA Fun nabádala k zábave a aktívnemu odpočinku

Vozidlo pre voľný čas s „prázdninovým“ žltým odtieňom karosérie budilo pozornosť aj „párty trikom“ zvyšujúcim počet sedadiel z dvoch na štyri pri zachovaní priestoru pre športové vybavenie.

Od októbra 1995 do augusta 2000 vyšlo z Vrchlabí 4016 kusov, ktoré dnes patria k vyhľadávaným youngtimerom. Neodmysliteľnou súčasťou 125-ročnej tradície mladoboleslavskej automobilky Škoda je schopnosť vychádzať v maximálnej miere v ústrety zákazníkom. Popri účelových vozidlách pre rodinu i pre podnikanie preto v pestrej ponuke nikdy nesmeli chýbať ani športové modely a autá pre voľný čas.

Nová generácia vozidiel

Éra automobilov Škoda s motorom vzadu znamenala výrazné obmedzenie spektra prevedení karosérie v podstate na sedany a malosériové kupé. Vzniklo iba niekoľko prototypov kabrioletov a individuálnych prestavieb vozidiel tejto koncepcie pohonu. Široké možnosti otvoril nástup úplne novej generácie automobilov Škoda s motorom umiestneným naprieč pri poháňaných predných kolesách.

Na základný hatchback Favorit, debutujúci 16. septembra 1987 na brnianskom výstavisku, nadviazalo vývojové oddelenie automobilky Škoda celým radom ďalších karosárskych verzií. Do fázy sériovej výroby sa nakoniec dostal iba kombi Forman (1990) a dvojmiestna úžitková Škoda Pich-Up (1991).

Cestu k budúcemu vozidlu pre voľný čas Felicia Fun vytýčil dvojmiestny štvordverový prototyp Š 781 Tremp (1989) upravený z hatchbacku Favorit. Nad sedadlami vodiča a spolujazdca zostal zachovaný pevný diel strechy, smerom vzad nadväzovala masívna rúrková konštrukcia s ochranným oblúkom. Jediný vyrobený Tremp sa dochoval v depozitári Škoda Múzea.

Ďalší vývojový stupeň predstavovala prepracovaná dvojica konceptov Škoda Fun na báze modelu Favorit. Jeden z nich bol lakovaný fialovo, druhý žlto.

zdroj: Škoda Auto/TS

Do vnútra sa pohodlne zmestila chladnička

Na frankfurtskom autosalóne IAA 1993 táto atraktívna novinka zaujala o 60 mm. zvýšeným podvozkom pre jazdu v ľahšom teréne či rúrkovým rámom na prednej časti, nehovoriac o rade praktických detailov, vkusnom farebnom zladení vonkajšieho laku karosérie s interiérom a sedemlúčovými zliatinovými diskami kolies.

Po sklopení zadnej priečnej steny s elektricky sťahovateľným oknom bolo pomocou pákového mechanizmu možné ľahko vytvoriť dve ďalšie sedadlá. Na zadnej ložnej ploche sa našlo miesto pre chladničku a batožinu, prídavný strešný nosič umožnil prepravu rozmernejšieho športového vybavenia ako horských bicyklov alebo surfových dosiek.

Svieža žltá farba vozidla symbolizuje dobrodružstvo

Do tretice všetko dobré: po svetovej výstavnej premiére vozidla pre voľný čas Felicia Fun na marcovom ženevskom autosalóne sa v októbri 1995 v závode Vrchlabí rozbehla jeho sériová výroba. Základ konštrukcie tvoril modelový rad Felicia, ktorý o rok skôr vznikol komplexnou evolúciou predchodcu FAVORIT, s využitím 1 187 nových významnejších dielov.

V dobovom propagačnom materiáli sa dočítame: „Svieža žltá farba vozidla symbolizuje dobrodružstvo, za ktorým Vás Felicia Fun ochotne odvezie.“ A ďalej: „Len si siahnite na ten žiarivo žltý volant! Otočte kľúčikom a rozbehnite sa za slnkom a zábavou. Fun – jazda pre radosť.“

zdroj: Wikimedia/Rudolf Stricker

Z auta sa stal zberateľský artikel

Fun zaujala okrem iného „párty trikom“, rozvíjajúcim riešenie použité v prototypoch Fun na báze modelu Favorit: výklopnou a posuvnou zadnou stenou v základe dvojmiestnej kabíny, umožňujúcou rozšíriť kapacitu o dve pomocné, prakticky rozkladacie sedadlá.

V tom prípade sa dĺžka ložnej plochy s podlahou pokrytou smrekovými lištami skrátila zo 1370 na 850 mm. Prepravné možnosti rozšírila montáž strešného nosiča. Špecializované nezávislé firmy ponúkali tiež ľahké nadstavby zo sklolaminátu, objem nákladného priestoru potom vzrástol približne na 2 m3. Fun bola pri rázvore 2450 mm dlhá 4245 mm, široká 1680 mm a vysoká 1465 mm.

Čas ich kvality preveril, tieto žiarivo žlté autá pre voľný čas sa stali veľmi žiadaným zberateľským artiklom. V mori viac ako 1,4 milióna celkovo vyrobených zástupcov modelového radu Felicia (z toho 915 843 hatchbackov, 351 905 kombi, 124 565 verzií Pick-Up a 5 160 vozov Vanplus) sa prázdninový Fun rozhodne nestratil.

Zdroj: TS Škoda

Najnovšie video

Najnovší podcast

Kristína Kövešová: Strielali po nás a pravidelne ma bijú. Napriek tomu elán nestrácam

Najnovšie