Nočné vlaky budú konkurovať lietadlám. Onedlho spoja 13 európskych metropol a pomôžu klíme

  • Andreas Scheuer, nemecký minister dopravy a digitalizácie, uviedol, že cestovanie vlakom je ekologické, a pre klímu oveľa priaznivejšie ako napríklad cestovanie lietadlom
  • V utorok v Berlíne oznámili zástupcovia štyroch štátnych dopravcov, že v priebehu nasledujúcich troch rokov chcú prepojiť nočnými lôžkovými vlakmi až trinásť veľkých európskych miest
  • Andreas Scheuer, nemecký minister dopravy a digitalizácie, uviedol, že cestovanie vlakom je ekologické, a pre klímu oveľa priaznivejšie ako napríklad cestovanie lietadlom
  • V utorok v Berlíne oznámili zástupcovia štyroch štátnych dopravcov, že v priebehu nasledujúcich troch rokov chcú prepojiť nočnými lôžkovými vlakmi až trinásť veľkých európskych miest

Síce u nás premávajú nočné vlaky smerujúce z Bratislavy cez Košice až do Humenného, na lôžkové vozne sme zvyknutí skôr vo východnej časti Európy. V západnejšej časti Európy však nie sú nočné vlaky veľmi preslávené. 

Ako uvádza portál Aktualne.cz, nemecký dopravca Deutsche Bahn svoje nočné spoje zrušil ešte v roku 2017 s tým, že sa neoplatia. Teraz však mení názor. Zdá sa, že nočným vlakom pomohla aj pandémia koronavírusu.

Komplikácie spojené s leteckým cestovaním, ale aj neustále sa zvyšujúce požiadavky na ekologickejšie formy dopravy sú dôvodom, prečo Nemci oznámili, že chystajú nočné vlaky opäť zaviezť do prevádzky. 

V utorok v Berlíne oznámili zástupcovia štyroch štátnych dopravcov, že v priebehu nasledujúcich troch rokov chcú prepojiť nočnými lôžkovými vlakmi až trinásť veľkých európskych miest. Do projektu v hodnote pol miliardy eur sa zapojilo Nemecko, Rakúsko, Švajčiarsko a Francúzsko. 

Cestovanie vlakom je ekologickejšie

Podľa portálu Aktualne.cz sa nočným vlakom odvezieš na trasách ako sú Viedeň a Brusel, Zürich a Barcelona, Amsterdam a Zürich či Berlín a Paríž. Naše hlavné mesto Bratislava, rovnako ako ani Praha, však zatiaľ v týchto plánoch nefigurujú.

vlak OBB nočné vlaky cestovanie
zdroj: Deutsche Bahn

Nočným vlakom nahráva nielen situácia vzniknutá v dôsledku koronavírusu, ktorý leteckú dopravu značne obmedzuje, ale aj otázka ekológie, klímy a šetrnejšej dopravy.

Andreas Scheuer, nemecký minister dopravy a digitalizácie, uviedol, že cestovanie vlakom je ekologické. Taktiež je pre klímu oveľa priaznivejšie ako napríklad cestovanie lietadlom.

Práve Nemci si dali za úlohu zlepšiť komfort vo vlakoch a investovať aj do potrebnej infraštruktúry. Skráti sa tým doba cestovania vlakom medzi jednotlivými mestami.

Nemecká vláda už minulý rok oznámila, že v rámci zelenej politiky patria železnice k prostriedkom, ktorými je možné dosiahnuť nižšie emisie skleníkových plynov.

„Nastúpte večer v Mníchove alebo v Berlíne a vystúpte ráno svieži v Bruseli či Paríži. Je to ekologické a pre klímu ako spôsob cestovania priaznivejšie,“ uviedol pri predstavení plánu Andreas Scheuer. 

Zvýšenie dane z leteckého benzínu

Opozičná nemecká strana Zelených priamo požaduje, aby štát podporoval vlaky namiesto lietadiel. To je aj dôvod, prečo chcú železničnú dopravu spraviť výhodnou a komfortnou. Ľudia tak budú do lietadiel na kratšie trasy sadať menej, a tým pádom sa bude šetriť životné prostredie.

Aktualne.cz tiež informuje, že Zelení chcú zvýšiť daň z leteckého benzínu, a investovať peniaze do železníc tak, aby sa doba cestovania vlakom medzi najväčšími nemeckými mestami vošla do približne štyroch hodín. 

Slovákov nezlákali ani lacné vlaky, do Chorvátska necestovali. Česi riskovali a dovolenku nerušili

Vlak verzus lietadlo

Televízia ProSieben nedávno urobila pozoruhodný pokus. Jej dvaja novinári natočili reportáž s názvom Vlak verzus lietadlo ako porovnanie týchto dvoch možností cestovania. Novinári vyrazili v rovnaký čas z Mníchova do Berlína, pričom redaktorka televízie išla vlakom a jej kolega lietadlom. Po príchode sa mali stretnúť na berlínskom námestí Alexanderplatz.

Zaujímavosťou je, že rozdiel v čase bol nepatrný. Zatiaľ čo novinár bol na dohodnutom mieste za 4 hodiny a 26 minút, novinárka prišla do cieľa len o tri minúty neskôr. Značný rozdiel však bol v cene. Za lietadlo zaplatil novinár 205 eur, pričom lístok na vlak stál 145 eur, uvádza portál Aktualne.cz.

Aj napriek tomu, že v lete bol počet cestujúcich vyšší, stále to bolo značne menej oproti minuloročným dvom miliónom cestujúcich, kedy sa cestovalo bez obmedzení. Z dlho očakávaného letiska Willyho Brandta v Berlíne pred mesiacom začali lietať lietadlá, avšak kvôli pandémii je otvorený len jeden z dvoch terminálov, čo železniciam nahráva.

Zdroje: Aktualne.cz, Dobrenoviny.sk

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech