V Nórsku ťa finančne podporia, pokiaľ budeš jazdiť na bicykli

  • Nórsko chce zabezpečiť zníženie svojej celkovej uhlíkovej stopy, a tak znížiť negatívny dopad na životné prostredie. Preto v svojich aktivitách nezastavuje. Po tom, ako sa stalo prvou krajinou, ktorá absolútne odmieta odlesňovanie dažďových pralesov, vláda sa zamerala na dopravu v hlavnom meste. Každý, kto má záujem o kúpu elektobicykla, dostane dotáciu vo výške 10 000 nórskych korún (1256 €).
collageoslo
flickr.com/robinsonlibrary.com
  • Nórsko chce zabezpečiť zníženie svojej celkovej uhlíkovej stopy, a tak znížiť negatívny dopad na životné prostredie. Preto v svojich aktivitách nezastavuje. Po tom, ako sa stalo prvou krajinou, ktorá absolútne odmieta odlesňovanie dažďových pralesov, vláda sa zamerala na dopravu v hlavnom meste. Každý, kto má záujem o kúpu elektobicykla, dostane dotáciu vo výške 10 000 nórskych korún (1256 €).

Zatiaľ čo vo Fínsku prebieha sociálny experiment na tisícke ľudí, ktorí dostanú 600€ mesačne v nezamestnanosti, vláda v Osle oznámila, že vynaloží dovjnásobok, aby pomohla zmierniť negatívne vplyvy dopravy na životné prostredie. Od 1.2.2017 ponúka všetkým záujemcom o kúpu tzv. cargo bicyklov dotáciu vo výške 1256 €. Určite si počul už aj o tom, že v blízkej budúcnosti chce Nórsko zakázať aj predaj áut na fosílne palivá. Podporou cyklistickej dopravy však propaguje nielen čistejšie životné prostredie, ale aj zdravý životný štýl. Cargo elektrické bicykle sú špecifické aj tým, že sú vybavené špeciálnym nosičom, ktorý pomôže s nákupom, či odnosom ťažších osobných vecí.  No pozor. Taký elektrický cargo bike nie je vôbec lacná záležitosť. Ceny sa pohybujú od 2200 € až do 5600 €, dotácia teda pokryje “len” 25% až 50% celkových nákladov.

zdroj foto: flickr.com

Nórsko investuje do novej cyklisticej infraštuktúry okolo až 855 miliónov EUR, ktoré by mali zabezpečiť nové cyklo trasy a nové elektrické bicykle. Celý projekt je však vystavený aj veľkej kritike. Samotné Oslo má 618 000 obyvateľov a dotácie sú vo výške, ktorá vystačí maximálne pre 500 až 1000 obyvateľov. Čím sa vlastne nevyrieši celoplošne problém s emisiami a so smogom. Niektorí obyvatelia dokonca označili aktivitu za “aktivitu pre bohatých”. Je to z toho dôvodu, že nie každý disponuje s takým obnosom, aby si v tejto chvíli mohol dovoliť cargo e-bike kúpiť.

 

zdroj foto: flickr.com

Avšak Oslo má veľké plány. Propagáciou cyklodopravy chce postupne zakázať vstup áut s dieslovými motormi do centra. Cieľom je rok 2019. Ďalší, no nemenej ambiciózny, cieľ je do roku 2030 neprodukovať žiadne emisie oxidu uhličitého. Ak všetko pôjde podľa plánov, v roku 2020 bude mať hlavné mesto Nórska polovičnú produkciu emisií oproti roku 1990.

zdroj: citylab.com

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech