Nové EČV majú problém. Kamery v garážach ich nespoznávajú

  • Nové EČV sú problémom, ak parkuješ v parkovacích domoch
  • Systém ťa pri výjazde len tak ľahko nevypustí
  • Softvér ich totiž nevie prečítať
Nové slovenské špz
Unsplash/Martin Katler REPROFOTO: Facebook/Nekŕmte nás odpadom
  • Nové EČV sú problémom, ak parkuješ v parkovacích domoch
  • Systém ťa pri výjazde len tak ľahko nevypustí
  • Softvér ich totiž nevie prečítať

S novým dizajnom a prevedením tabuliek evidenčných čísel, ktoré vstúpili do platnosti v januári tohto roku, sa objavuje viacero problémov. RTVS momentálne informuje o sťažnostiach vodičov, ktorí rezortu vnútra hlásia problémy s parkovaním.

Majitelia vozidiel s novými EČV zisťujú, že so zmenou dizajnu majú napríklad senzory pri východoch z parkovacích domov. Tie totiž nový typ písma nedokážu rozpoznať.

„V podstate sa mi to stáva všade. Nikde vo svete som nikdy nevidel, že by mala v strede nuly bodku. Samozrejme to spôsobuje problém. Oslovujete vrátnikov, musia vás púšťať manuálne cez rampy. Toto sa nedoriešilo,“ vysvetlil pre RTVS majiteľ novej tabuľky EČV Martin Turčan.

Problémy teda nastávajú, keď auto s novým EČV zaparkuje na rôznych parkoviskách disponujúcich systémom, ktorý rozpoznáva značky a pri východe sa vozidlu automaticky otvorí závora. Pri nových EČV to však nie je také jednoduché.

Rezort vnútra nebude nič meniť

RTVS sa preto obrátila na ministerstvo vnútra. Rezort tvrdí, že na rade sú parkovacie domy, ktoré by si mali aktualizovať svoje kamerové systémy.

„Zároveň majiteľ vozidla by si mal dať pozor, či náhodou to evidenčné číslo nie je niečím prekryté, zakrivené alebo nejakým spôsobom inak nastavené, ako by malo byť podľa platných pravidiel,“ doplnila hovorkyňa ministerstva Zuzana Eliášová.

Problém však ešte podľa odborníkov RTVS potrvá.

„Bude trvať nejaký čas, aby vlastne dodávatelia týchto technológií urobili také zmeny, aby toto nebol problém. Tie softvéry, ktoré dnes spracúvajú, oni sú nastavené a majú aj vlastnosť sami sa učiť a sú nastavané na rôzne typy,“ cituje portál generálneho riaditeľa Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomír Palčák.

Ďalšie problémy s novými EČV

Pre nový formát a dizajn sa mnoho ľudí začalo sťažovať. Požadujú jeho zrušenie a proti novému fontu vznikla aj petícia, ktorú doposiaľ podpísalo takmer 2 500 ľudí.

Ako sme ťa informovali, po starom EČV obsahovali skratku okresu, v ktorom je auto zaregistrované, trojčíslie a dve písmená abecedy. Na nových evidenčných číslach už názov okresu nenájdeš. Vďaka tomu sa ruší dvojkrokový prepis vozidla.

Tabuľky s novým prevedením sa vyrábajú v Banskej Bystrici v štátnej akciovej spoločnosti Automobilové opravovne Ministerstva vnútra SR. Štát bude za tabuľky platiť takmer o štvrtinu menej ako u externého dodávateľa, tvrdí rezort. Za štyri roky by sa tak malo usporiť približne 4,8 milióna eur. Štát má navyše dosah na riadenie.

Slováci však nadávajú na dizajn. Zmenil sa font a zjednotila sa farebnosť. „Jedinou farebnou výnimkou budú tabuľky pre elektromobily, ktoré budú mať zelené písmená a číslice na bielom podklade,“ upozornil rezort.

Niektorým Slovákom však prekáža veľkosť slovenského znaku. Tvrdia, že je zbytočne malý a tvorcovia dizajnu ním radšej mohli vyplniť prázdny priestor.

Ďalší sa sťažujú na celkový dojem z fontu, no nájdu sa aj jeho zástancovia.

Dizajn pochádza z dielne Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave (VŠVÚ).

Štýl písma má vychádzať z bezserifových konštruovaných strojových písem, ktoré má jednotnú hrúbku ťahov a znaky zaberajú rovnakú plochu.

„Dôležitý princíp pri písme pre tabuľky s evidenčnými číslami je, aby boli jednotlivé znaky navzájom dobre odlíšiteľné. Preto majú písmená hranatejšiu konštrukciu a čísla oblú. Pri viacerých znakoch, ktoré by sa pri bežnom písme mohli na tabuľkách ľahko zameniť, je zdôraznená ich odlišnosť. Napríklad B, S a 8, alebo O, D a 0,“ uvádza sa na stránke VŠVU.

Zdroje: RTVS, Archív SIU

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá