Novinár spôsobil s novým volantom Tesly takmer nehodu. Nový „yoke“ je pravdepodobne len snaha zaujať

  • Novému volantu úplne chýba horný oblúk, inšpirovaný je kormidlami z leteckého priemyslu
  • Kým pri jazde po okreskách si na všetko rýchlo zvykneš, parkovanie v meste sa môže zmeniť na nočnú moru
  • Novému volantu úplne chýba horný oblúk, inšpirovaný je kormidlami z leteckého priemyslu
  • Kým pri jazde po okreskách si na všetko rýchlo zvykneš, parkovanie v meste sa môže zmeniť na nočnú moru

Keď na konci roka 2019 uzrela svetlo sveta nová Octavia, fanúšikovia značky Škoda zostali v šoku. Interiér síce auto nižšej strednej triedy dostal na úroveň takmer prémiových značiek, no terčom kontroverzií sa stal volant. 

Automobilový trh je totiž plný puritánov a aj takú drobnosť, ako prechod na dvojramenný oválny ovládací prvok pred vodičom, časť verejnosti preklínala. Riešením je doplatenie 1 546 eur za športový paket, alebo rovno kúpa ostrejšieho modelu Octavia RS, kde je volant klasický. 

Škoda Octavia
zdroj: Škoda auto

Mimochodom, všimni si aj kratučký volič automatickej prevodovky – taktiež ide o niečo nové, čo vzbudzuje celý rad pozitívnych, ale aj pohoršených reakcií.

Tesla ešte odvážnejšia

Americká Tesla sa vďaka Elonovi Muskovi môže spoliehať na oveľa väčší PR zásah ako česká Škodovka. Keď teda faceliftovaný Model S pre rok 2021 priniesol okrem ešte väčšieho displeja v strede palubnej dosky aj „extravagantný“ volant typu Yoke (teda kormidla z bežných lietadiel), na internete sa odohralo to isté, len v oveľa širšom meradle a globálne.  

Tesla Model S yoke volant
zdroj: Tesla.com

Volant, ktorému úplne chýba oblúk v hornej polovici a ten spodný je totálne zrezaný? Vo svete štyroch kolies nejde o nič nezvyčajné, podobný ovládač nájdeš napríklad na monopostoch Formuly 1 alebo v niektorých superšportoch. 

Tie sú však o niečom trochu inom, pretekárske vozidlá totiž obvykle majú tak „strmé“ riadenie, že na plné vytočenie kolies v najostrejšej zákrute zväčša stačí volantom otočiť o 180 stupňov, prípadne ešte menej. 

Vraj ideálny na jazdu

Tesla tvrdí, že Yoke volant ponúka ultimátny fokus na jazdu, bez nutnosti radiť (ide totiž o elektromobil) a nutnosti kamkoľvek prehmatávať. Teória tvrdí, že volant by si mal držať v polohe akoby „trištvrte na tri“ na klasických analógových hodinách. Vtedy totiž na jednu otáčku volantu obslúžiš najväčší rádius a dokážeš tak reagovať včas a čo najpresnejšie. 

Lenže Tesla Model S nie je ani vo vrcholnej verzii Plaid za 122 990 dolárov, ktorá dokáže na stovku vypáliť za 1,99 sekundy a ponúka 1 020 koní, žiadny plnokrvný športiak. Má ísť hlavne o praktický elektromobil do mesta a na každodenné dochádzanie do práce. 

Preto sa dá očakávať, že volant nebudeš vždy držať ideálne a tvoja ruka si bude chcieť odpočinúť. A čo je horšie, s autom budeš musieť manévrovať v garáži a do úzkych parkovacích miest, kedy sa prehmatávaniu ani náhodou nevyhneš. Bude to na Tesle s Yoke volantom v pohode? No, ani nie.

Co na to říkáte? 🤔 My raději neříkáme nic! 😃

Posted by Auto.cz – vše o autech na jednom místě on Sunday, June 27, 2021

Ako ukazuje krátky klip, ktorý sa objavil na internete, „ručkovanie“ s takto okresaným kormidlom vyžaduje poriadne preprogramovanie mozgu. Ten sa musí naučiť, kam vlastne treba pokladať ruky.

Aby toho však nebolo málo, všimni si aj spôsob, akým vodička prepína medzi režimom jazdy vpred a vzad. Žiadna radiaca páka, dokonca ani žiadne dnes už bežné tlačidlá D a R. Na novom Modeli S sa radí šialeným posúvaním prsta po ikone autíčka nahor a nadol. 

Zvykneš si?

Chcelo by sa podotknúť, že nový systém rozdelil verejnosť na dve časti, no tá zložená z automobilových nadšencov alebo odborníkov takmer jednohlasne tvrdí, že ide o riadnu hlúposť a krok vedľa, prípadne minimálne zbytočnosť. 

Je celkom možné, že postačí pár kilometrov a zvykneš si aj na kontroverzný volant, aj na chaotické prepínanie jazdy vpred a vzad, ktoré má dokonca pracovať autonómne – na základe údajov z parkovacích senzorov sa systém pokúsi odhadnúť, ktorým smerom práve plánuješ ísť.

V „starom“ automobilovom priemysle však platí jedno pravidlo – auto sa ovláda volantom, smerovky páčkami pod volantom a tlačidlá pre vyhrievanie zadného okna, zapnutie stretávacích svetiel či výstražné smerovky majú všade rovnaké piktogramy. 

zdroj: Flickr.com/kecko

Nie je to žiadna náhoda alebo ústna dohoda automobiliek. Tieto veci má pod palcom Európska ekonomická komisia samotných Spojených národov (OSN), známa aj ako pracovná skupina WP.29. Tá je zložená z odborníkov, ktorí riešia bezpečnosť automobilovej dopravy a uznáva ich 62 krajín po celom svete. 

Pravda, USA medzi nimi nie sú, čo vysvetľuje napríklad tradičné červené smerovky na autách dovezených z USA, alebo pár ďalších odlišností. Ani väčšina amerických automobiliek ako je Ford, Dodge alebo Chrysler však nemá problém s tým tieto pravidlá dodržiavať. Vďaka tomu si môžeš zobrať auto napríklad od kamoša, z práce alebo autopožičovne a hoci bude každé trochu iné, vieš, kde má volant, pedále a čo máš robiť. 

Tesla ide svojou vlastnou cestou. Nie je jasné, či je za tým len obyčajná snaha zaujať, (znova sa) dostať na titulky všetkých médií, čo v konečnom dôsledku určite zvýši predaje, reálne presvedčenie, že ide o lepšie riešenie, alebo len divoký úlet, ktorý možno vysvetliť napríklad tak, že Tesla je na trhu len krátko a odborníci, ktorí stoja za jej vývojom, zas až tak veľa skúseností s výrobou automobilov, poznatkov z ergonómie či dát od vlastných zákazníkov proste nemá. 

Tesla yoke volant
zdroj: Tesla

Pravdepodobne je všetko legálne

Z dôvodov regulácií sa už objavili aj pochybnosti o tom, či sa podobný volant vôbec bude môcť objaviť v autách predávaných v Európe. Autocar predpokladá, že áno, legislatíva totiž tvar volantu nepredpisuje. Web však pripomína, že v konfigurátore budeš mať možnosť zvoliť si aj normálny okrúhly ovládač.

Aj ten však už pravdepodobne bude mať integrované ovládače pre stierače a smerovky, teda žiadne klasické páčky.

Je jasné, že Tesla týmto cieli aj na niečo iné. Má ísť odkaz na to, že v Teslách už čoskoro volant potrebovať ani nebudeš, pretože auto má byť schopný riadiť autopilot – realita je však taká, že zatiaľ stále plnohodnotne nefunguje a v Európe sú jeho funkcie legislatívou okresané ešte výraznejšie. Ani nový Model S teda nemá systém „drive by wire“. 

Skúsenosti prvých majiteľov a novinárov potvrdzujú, že na okreskách a diaľniciach je pomerne v pohode, Motortrend však paralelné parkovanie označuje ako „zbytočne ťažké“ a pri prehmatávaní, kedy sa autor článku pozeral smerom dozadu a rukou len naprázdno zahnal dlaňou cez neexistujúci horný oblúk, takmer spôsobil nehodu. 

Terčom európskych úradov však takmer určite bude infotainment, ktorý napríklad spolujazdcovi umožňuje hrať hry aj za jazdy. V EÚ je niečo také vylúčené, keďže vodič môže mať výhľad len na displeje, ktoré poskytujú údaje relevantné pre jazdu. Hry sú teda v poriadku pre pasažierov vzadu, no nie pre posádku sediacu vpredu. 

Odomknúť kamošovi / rodine
Zdroje: Autocar.co.uk, Motortrend

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá