Nulu na účte premenil na miliónovú európsku firmu. Oliver však pred 13 rokmi musel predať všetko, čo mal

  • Oliver Poláček dnes nemá ani 30 rokov a „rozmýšľa v miliónoch eur“
  • Je na čele viacerých úspešných firiem, ktoré mali obrat za rok 2019 takmer 3 000 000 eur
  • Stojí za výživovými doplnkami pre zdravý životný štýl značky Zerex
NO5-min
  • Oliver Poláček dnes nemá ani 30 rokov a „rozmýšľa v miliónoch eur“
  • Je na čele viacerých úspešných firiem, ktoré mali obrat za rok 2019 takmer 3 000 000 eur
  • Stojí za výživovými doplnkami pre zdravý životný štýl značky Zerex

Oliver Poláček (29) pochádza z Trenčína a stojí na čele firmy Active life Investments, ktorá sa špecializuje na investície v oblasti zdravia a e-commerce. Oliverov príbeh začal ešte v detstve, keď vyrastal bez otca.

Neustále hľadal spôsob, ako si popri bežnom živote začať plniť sny a podnikať. Oliverovi sa to nakoniec aj podarilo, aj keď začiatok nebol jednoduchý. Sám však tvrdí, že mladí ľudia sú jednoducho viac ochotní riskovať.

Keď som začal v 17-ich podnikať, prvé roky som nemal z čoho zaplatiť nájomné. Raz som sa dokonca dostal do situácie, kedy som dal všetky veci na stôl, nafotil som ich a dal na internetový bazár, lebo som jednoducho nemal z čoho žiť,“ spomína.

„Toto môže byť pre 30-ročného človeka so záväzkami veľké riziko, ktoré dnes málokto podstúpi, no mladý človek zariskuje,“ doplnil.

zdroj: Oliver Poláček

Ako sa z malého biznisu stala európska firma?

Oliver začal predajom prírodných výživových doplnkov zo zahraničia najprv v malom, a keď zistil, že ľudia na jeho ponuku reagujú silným dopytom, svoje plány definoval o čosi smelšie.

Jeho cieľom bolo už v tejto dobe mať vlastnú značku a riešiť produkty vo vlastnej réžii.

Dnes je zakladateľom a partnerom vo firme Active life Investments, ktorá má v portfóliu viacero projektov, najznámejšia je značka Zerex. Ako Oliverov biznis rástol, pribúdali zákazníci aj zo zahraničia.

Dnes sú výrobky spoločnosti Active life Investments dostupné pre zákazníkov z ôsmich trhov v rámci Európy. Skôr ako ďalšiu expanziu preferuje upevňovanie si pozície značky a lojality u zákazníkov, u ktorých sa mu ju už podarilo získať.

Spoločnosť svoje portfólio neustále rozširuje o ďalšie nové projekty: „Aj keď sa zameriavame najmä na inovácie v oblasti zdravia, berieme na zreteľ požiadavky mainstreamu,“ upresňuje Oliver.

Názov firmy Active Life Investments vychádza aj z Oliverovho príbehu. „Snažím sa žiť naplno, plánovať a plniť ďalšie ciele, pretože nič nie je nemožné, ak máte dobrý plán, dostatok času a financie. Najviac som pyšný asi na cestovateľské úspechy.“

„Popri práci sa mi podarilo precestovať cca 60 krajín a aj nezvyčajné krajiny ako Mongolsko, Kolumbia či Mjanmarsko. Čo sa týka športu, mám rád nové výzvy, napríklad kickbox. Okrem toho som zabehol celý maratón, šprint triatlon a zvládol som a aj 3-dňové zajatie. Tieto výzvy si vyberám podľa toho, čo sa chcem naučiť,“ vraví.

Posledná sekunda pri podnikaní rozhoduje najväčšmi

Oliver tvrdí, že je veľmi dôležitý aj mentálny tréning, často má preňho aj väčšiu hodnotu ako samotná činnosť. Keď ochorel počas prípravy na K1, trénoval aj napriek horšiemu zdravotnému stavu.

Toto ma naučilo ešte väčšej koncentrácii na cieľ, ísť do toho, aj keď to nebude dokonalé a bojovať každú sekundu na 500 %. Pretože až posledná sekunda ukáže. Znie to ako klišé, ale až keď ideš do ringu so soplíkom, pochopíš.

Podobný prístup sa rozhodol aplikovať aj v podnikaní. Kedysi odvážny a plný entuziazmu skákal do projektov, ktoré neboli doladené, dnes už venuje viac času príprave. Najdôležitejšia pri podnikaní je však mentálna pohoda.

Freediving, pilotovanie a lezecká stena ma učia zachovať chladnú hlavu vo vypätých situáciách, ktoré zažívam v bežnom živote. Len si predstav situáciu, že ti vypadne motor a musíš núdzovo pristáť alebo prekonáš dusenie v 15-tich metroch pod vodou.”

„Toto keď zvládneš, je jednoduchšie preniesť sa do maximálnej pohody aj v situáciách, ktoré nevieš riešiť. Napríklad, keď ti konkurencia pošle DDoS útok s 2 miliardami requestov a ty si zaseknutý niekde v Gobi, 400 km od civilizácie a so slabým signálom,” vysvetľuje Oliver.

zdroj: Oliver Poláček – Oliver v boxerskom zápase.

Ako sa dá zamestnať v tvojej spoločnosti a akú máte firemnú kultúru?

Aj napriek tomu, že fungujeme ako rodina, je pre mňa dôležité, aby si ľudia nenosili prácu domov a mali svoje súkromie. Sme známi tým, že fungujeme ako hodinky, sme skvelý tím. Každý má svoje miesto, funkciu a celkovo vytvárame jedinečný celok s vynikajúcimi výsledkami.

Pracovné ponuky uverejňujeme na pracovných portáloch, prípadne oslovíme headhunterov, najmä vtedy, ak ide o špecifické pozície. Výberový proces pozostáva z viacerých kôl, ktoré vedie naše HR.

Pri výbere sme veľmi dôslední. Firemné prostredie je nastavené tak, aby sa mohol každý rozvíjať svojím vlastným smerom. Nevytvárame univerzálnu korporátnu šablónu. V tomto sme iní ako korporáty vytvárajúce pracujúcich zombíkov, ktorí sú málo angažovaní.

Väčšina manažérskych pozícií u nás ponúka realizovanie sa vlastným spôsobom, využitie vlastného know-how, a to bez zbytočných zdĺhavých schvaľovacích procesov. Dôležité sú výsledky.

Vzdelávanie u nás, v Active Life Investments, berieme ako alfu a omegu. Bez neho sa u nás jednoducho nedá existovať. Ľudia bez potreby neustáleho sa vzdelávania si u nás miesto nenájdu, môžu ísť rovno ku konkurencii. Dávame veľký dôraz na profesionalitu.

Mojím cieľom je rozvíjať u každého zo zamestnancov jeho jedinečnosť – jedinečné myslenie, cibriť jeho unikátny potenciál. Inými slovami, nesnažím sa učiť rybu lietať, ale opačne – dať jej dostatok príležitostí na to, aby sa zamilovala do vody a v nej uplatnila svoj potenciál. No plávať musí sama.

Na druhej strane, som veľmi striktný ohľadom termínov a deadlinov naprieč všetkými líniami vo firme. Ak niekto nevie doručiť výsledky viackrát po sebe v termíne, ktorý si sám určil, tak u nás končí. Nedochvíľnosť a lajdáctvo sa u nás netolerujú.

Čo by však takýto start-up alebo firma, ktorú chcete kúpiť, musela spĺňať, aby ste do nej vložil kapitál a dôveru? Ako vyzerá bežný proces?

Ideálne by bolo, ak by mali viaceré body svojho projektu už otestované, v rukách by držali výsledky a hľadali by kapitál na rast, prípadne na expanziu do zahraničia, s ktorou máme skúsenosti. Určite nemám záujem vstupovať do projektov, ktoré sú len na papieri. Potrebujem napríklad vidieť reálny koncept, pripravené rozpočty, odskúšané kampane, taktiež budem preferovať projekty, ktoré sú blízke nášmu portfóliu.

Naše výberové konania pozostávajú z troch častí. Prvé kolo je takpovediac prvá káva, kde sa porozprávame a zistíme zbežne, v akej kondícií je projekt a aký tím je za ním. Musí tam byť vzájomná chémia.

Ak je treba, stretneme sa ešte viackrát. V druhom kole si vyžiadame presnejšie finančné dáta a po analýze oznámime budúcemu partnerovi našu ponuku. Ak si štrngneme, posledné kolo začína s kompletnou analýzou firmy, známou ako due diligence a uzavretím obchodu. Každý potenciálny partner je povinný prejsť bezpečnostnou previerkou, kde nás zaujíma jeho história, snažíme sa takto vyhnúť podvodníkom.

V akej sume do firiem a start-upov investuješ?

Začíname od mikro investícií, teda od 10 000 eur, no preferujeme rádovo v státisícoch. Navyše, v prípade zaujímavých partnerstiev môžeme využiť aj co-investora, kde vieme tento rámec ešte rozšíriť do niekoľkých miliónov.

Všetko závisí od projektu. Nepotrebujeme investovať každý mesiac. Hľadáme príležitosti, ktoré sú pre nás strategicky výhodné a budú mať osoh na oboch stranách.

Ak si odmyslím to, že výsledkom podnikania je zisk, tak samo podnikanie je potom cesta. Dnes je trendom robiť to, čo vás baví. A mňa v živote baví šport, cestovanie, vzdelávanie, zdravie a reality. A tým, ak sa raz aj rozhodnem skončiť s aktívnym podnikaním, nechcem byť otrokom toho, čo ma nenapĺňa. Aspoň tak to vidím teraz, možno s vekom prídu iné inšpirácie a priority.

Čo by si dnes poradil mladým ľuďom, ktorí by chceli začať podnikať?

Ak žiješ „active life“, pravdepodobne dostaneš nápad na nejakom nezvyčajnom mieste. Ak si extrovert, bude to asi vtedy, keď budeš s kamošom len tak niekde diskutovať. Čiže ak sedíš napríklad na káve, vypýtaj si od čašníčky papier a pero.

Definuj základnú ideu, daj tomu obrys, nakresli to, definuj základné piliere, priraď k nim náklady, časovú os a očakávané príjmy. Takto nejako fungujem ja. A myslím, že takto môže začať ktokoľvek, kto uverí svojmu nápadu. Ak niekto bude potrebovať poradiť, nech ma neváha kontaktovať.

zdroj: Oliver Poláček

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech