Z nuly k oblakom: Koniec zdĺhavých check-inov a odmeraných recepčných. Mews Systems robia z hotelov zariadenia 21. storočia

  • Rozhodli sa, že hoteliérstvo nutne potrebuje revolúciu a postavili na tom svoj biznis. Dnes ich softvér používajú stovky hotelov v takmer 20 krajinách a majú pobočky v troch európskych metropolách. Nápad na to, ako dostať hotely do novej éry a spríjemniť zážitky hostí, pochádza z hlavy českého podnikateľa Richarda Valtra.
collagemewskjkj
  • Rozhodli sa, že hoteliérstvo nutne potrebuje revolúciu a postavili na tom svoj biznis. Dnes ich softvér používajú stovky hotelov v takmer 20 krajinách a majú pobočky v troch európskych metropolách. Nápad na to, ako dostať hotely do novej éry a spríjemniť zážitky hostí, pochádza z hlavy českého podnikateľa Richarda Valtra.

Ahoj, Richard. Vyštudoval si filozofiu, čo má k hoteliérstvu celkom ďaleko. Ako si sa do týchto “vôd” dostal?

Je to dané rodinným biznisom, v hoteliérstve som tak trochu vyrastal. Myslím si však, že filozofia mi pomohla zamerať sa na podstatu toho, čo som chcel vytvoriť. Pomáha mi vidieť problémy komplexnejšie.

S tvojou firmou Mews Systems si začal akúsi hotelovú revolúciu. Čo ti vadilo na spôsobe, akým sa robil hoteliérsky biznis?

Zo začiatku som to ani nemal v pláne. Jednoducho som chcel, aby hotel, na ktorom som pracoval, mal svetové parametre. Okrem toho som premýšľal nad tým, ako by asi vyzeral systém, ktorý by to dokázal všetko zvládnuť. Postaviť na tom firmu ma napadlo až potom, ako som zistil, že v skutočnosti žiadna firma na trhu takto nerozmýšľa.

Foto: Z archívu Richarda Valtra 

Rozhodol si sa vytvoriť hotel bez recepcie. Znamenalo to, že ľudí pri príchode do hotela vítal len displej mobilu alebo to nebolo celkom tak?

To ani nie, skôr som nechcel, aby hosť to zložité technologické zázemie hotela akokoľvek vnímal. Podstatou hoteliérstva je, že sa hosť cíti ako doma. A to, že sa hosť musí pozerať na recepčného, ako jeho najosobnejšie údaje ťuká do počítača, je podľa mňa pravý opak. Recepcia by tam pritom vôbec nemusela byť, keby tieto informácie ľudia odovzdali vopred a totožnosť by bola overená diskrétnejším spôsobom.

Niekde medzitým si stretol svojho spoločníka, s ktorým si sa dovtedy nepoznal. Čo vás spojilo?

S Mattom sme sa zoznámili na jednej párty a ja som mu začal hovoriť o tom, ako by som si predstavoval fungovanie hotela v 21. storočí. Po niekoľkomesačnom stretávaní pochopil, že to s tým systémom myslím vážne. V tej dobe bol veľmi frustrovaný, pretože chcel sám v hoteloch Hilton pretlačiť takéto inovácie. Ja som ho zrejme dokázal presvedčiť, že len vyspelejšie technológie zmenia myslenie týchto reťazcov a že by mal z tohto rozbehnutého vlaku vystúpiť, aby sa stal podnikateľom. Dúfam, že to neľutuje. :)

Bolo od začiatku v pláne vyvinúť vlastný hotelový PMS (Property Management Software)?

To vôbec nie! Myslím si, že na začiatku by sme si na niečo také ani netrúfli, skôr sme si mysleli, že by to bol dobrý doplnok pre existujúce obrovské systémy. Keď sme však prišli na to, že žiaden PMS nepodporuje funkcie, ktoré sme chceli umožniť – napríklad v tej dobe check-in cez mobilný telefón či automatické sťahovanie platieb z kariet, tak nám nezostalo nič iné, než pokúsiť sa vytvoriť vlastný systém.

Mohlo by sa zdať, že vašou víziou je pretvoriť hoteliérstvo – odbor, v ktorého centre bol vždy ľudský kontakt, na niečo, kde bude všetko vykonávané pomocou technológií. Ako to v skutočnosti je?

Vidíme to trochu inak. Začnem pri tom ľudskom kontakte. Aký je najrýchlejšie rastúci hotelový reťazec na svete? Jednoznačne AirBnb. A prečo? Ceny nie sú nijak zvlášť nižšie, tak kvôli čomu to je? Myslím si, že ľuďom imponuje, že keď niekam cestujú, tak tam toho ľudského kontaktu zažijú viac, nie menej. A v hoteli, kde sa ľudskosť prejavuje zmrznutým úsmevom, nastavením dlane pre odovzdanie karty a pasu a odrecitovaním skripta, podľa ktorého hosť nájde schody, zistí kedy sú raňajky a do kedy musí vypratať izbu, tú ľudskú pestrosť veľmi nevidím. Myslím si, že ľudia chcú  pri cestovaní niečo zažiť a tradičný hotelový recepčný im tento pocit nedá.

Potom sú tu však aj ľudia, ktorí hľadajú hotel či hostel len kvôli tomu, že potrebujú niekde prespať. Prečo by mal byť takýto človek zavalený tými nepodstatnými informáciami a oberaný o cenné minúty času? Myslím si, že informácie sa dajú krásne odovzdať aj lepším spôsobom, rovnako ako zážitky. Skôr sme sa teda sústredili na vytvorenie systému, ktorý myslí na budúcnosť, nie na súčasnosť.

Foto: standardhotels.com

Už dnes existujú hotely, ktorých personál tvoria roboti. Je toto budúcnosť?

Haha, to nie. :) Myslím si, že k tomuto máme ešte veľmi ďaleko, aj keď to samozrejme záleží na tom, čo chceme. Neviem, prečo by niekomu malo vadiť, keby robot odniesol jeho kufor na izbu. Na druhej strane, na najlepší steak či najlepšie holičstvo by som sa radšej spýtal miestnych. Vidím to tak, že mechanické práce by mali robiť roboti, pretože to, že kufre odnesie portiér, pre mňa nemá žiadnu pridanú hodnotu. Ostatné služby, pri ktorých je potrebná empatia, vrelosť a kreativita, by však mal vykonávať človek, ktorý k tomu má tie najlepšie predpoklady.

Pomocou vášho PMS sa môžu hostia v hoteloch ubytovať, rezervovať si služby či platiť. Je ešte niečo, čo by ste chceli v najbližšej budúcnosti doplniť?

Myslím si, že nápadov máme veľa a sú spojené s manažmentom akýchkoľvek priestorov, nielen hotelov. Ďalej by podľa nás bolo do budúcna zaujímavé pozrieť sa na spôsob platenia. Budeme v budúcnosti používať národné meny? Budeme platiť za všetky služby mesačne alebo na kredit?

Foto: Mews Systems

Foto: Mews Systems

Mews Systems využívajú stovky hotelov vo viac než 20 krajinách. Čo však také malé hostely? Je pre nich takáto technológia reálna, čo sa týka financií a efektivity?

Myslím si, že zatiaľ zrejme nie. Stále sa viac sústredíme na väčšie hotely, kde automatizáciu, ktorú náš produkt prináša, najviac ocenia. Raz by sme ale radi vytvorili produkt, ktorý by mohol využívať aj jednotlivec, aby si postavil svoje hotelové impérium.

Akú veľkú úsporu môže váš produkt hoteliérovi priniesť?

Tak napríklad v Kodani, kde máme najväčší hotel, majú približne 1 100 lôžok a žiadnu recepciu. Namiesto nej si postavili café bar a hostia celú administratívu riešia cez SMS správy. Tam je teda úspora pracovných miest na recepcii, a tým že je automatizovaná administrácia spojená s platobnými kartami a alokáciou izby v hoteli, tak aj na sales oddelení. Potom je to tiež o tom, ako systém dokáže komunikovať s ďalšími systémami a optimalizovať ceny podľa aktuálnej ponuky a dopytu na trhu.

Foto: Mews Systems

Väčšinu vašich klientov tvoria zahraniční hoteliéri. V Česku alebo na Slovensku o to nie je taký záujem?

Určite je, a myslím, že je stále viac a viac. Rozhodli sme sa však, že na začiatok sa budeme viac sústrediť na predaj v zahraničí.

Na akej platforme váš softvér funguje?

Ako som avizoval, v tejto fáze je pre nás najdôležitejšia back-end funkcionalita a spoľahlivosť systému. Celá naša platforma teda beží na Microsoft Azure a musím povedať, že sme maximálne spokojní s výkonnosťou a s tým, akým tempom sa vyvíja. Keďže naša služba je chrbtovým systémom pre hotely, ktoré bez nás nemôžu hotel prevádzkovať, musíme mať partnera, ktorý nám umožní fungovať bez problémov po celom svete.

Foto: Mews Systems

PMS softvérov je dnes už veľa. Čo robíte inak ako konkurencia, napríklad jeden z top hráčov, Oracle?

Našou najzásadnejšou výhodou je, že srdce tímu tvoria hoteliéri, cestovatelia  a tím programátorov, ktorým je vcelku jedno, ako vyzerali staré hotelové sytémy. Myslíme len na to, ako by sme chceli, aby hoteliéri využívali náš systém a ako si myslíme, že je to správne z užívateľského hľadiska, preto dokážeme byť rýchlejší a agilnejší ako naša konkurencia.

Dnešný trend v cestovaní udávajú platformy, ako Booking.com či Airbnb.com? Čo si o nich myslíš?

Ako som avizoval, tak AirBnb je naozaj skvelá marketingová platforma. Booking.com to isté. Mrzí ma však, že sa sústredia na to, aby z hoteliérov (pre mňa aj človek s jednou izbou na krátkodobý prenájom je hoteliér) vytiahli maximálnu províziu (18% a viac pri Booking.com a cca 10% pri AirBnb), než aby hoteliérom naozaj pomáhali. Prečo napríklad AirBnb neponúka nástroj, pomocou ktorého by mohol hoteliér automaticky platiť dane? Alebo prečo Booking.com nevie v Česku a na Slovensku nepočítať províziu aj z DPH do celkovej faktúry? Toto je však celkovo problém všetkých týchto platforiem, či už sa volajú AirBnb alebo Uber.

Foto: Z archívu Richarda Valtra 

 

Nedávno sa vám podarilo nájsť partnera, získali ste investíciu v hodnote 1,5 milióna eur. Do čoho budete investovať?

Budeme najmä pridávať funkcionalitu. V horizonte niekoľkých rokov by sme sa radi viac zamerali na využívanie umelej inteligencie na vybavovanie bežných požiadaviek v hoteloch – od bežných objednávok izieb hostí po úkolovanie a otázky zamestnancov. Taktiež by sme radi abstrahovali systém tak, aby bol použiteľný pre akékoľvek časové možnosti – napríklad, aby si človek dokázal rezervovať časť priestoru len na pár hodín. Chceli by sme riešiť aj napájanie na ďalšie portály typu Booking.com, Breather, Recharge, DaUse a podobne.

V súčasnosti máte pobočky v Prahe, Londýne a Amsterdame. Kde sa najčastejšie pohybuješ ty?

Momentálne asi najviac v Prahe a v Londýne, ale teraz cestujeme prakticky každý týždeň.

Foto: Mews Systems

Stíhaš okrem riadenia firmy aj nejaké voľnočasové aktivity?

Priznám sa, že bohužiaľ nie. Raz týždenne hrám futbal, ale na viac teraz nemám čas.

Darí sa ti to, čo si si zaumienil – prispievaš k inovovaniu hoteliérstva na celom svete. Akú radu by si dal mladým podnikateľom s rovnako ambicióznymi snami?

Najpodstatnejšie asi je, aby si človek vedel povedať, čo chce v živote so svojím projektom či firmou dokázať. Naše ambície mnohonásobne presahujú svet hoteliérstva, ale my sme takí pološialení (smiech). Najdôležitejšia rada, akú by som im dal, je, že najpodstatnejší na každom projekte je tím ľudí. Firma nikdy nebude o jednom individuálnom človeku, preto je najdôležitejšie ako zakladateľ či vlastník zaprieť svoje ego, prestať hovoriť „ja“ a všetko začínať slovom my.

Foto: theemblemhotel.com

 

Zdroj titulnej fotografie: standardhotels.com/Mews Systems

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK