Cesta z Bratislavy do Košíc je dnes peklom. Dialničiari vypočítali, koľko času by si mohli vodiči ušetriť
- Diaľnica medzi Bratislavou a Košicami by mohla ušetriť viac ako hodinu
- Závisí to však aj od trasy, rýchlosti jazdy a času prejazdu
- Diaľnica medzi Bratislavou a Košicami by mohla ušetriť viac ako hodinu
- Závisí to však aj od trasy, rýchlosti jazdy a času prejazdu
Diaľnicu medzi Bratislavou a Košicami má tvoriť spolu 46 úsekov. Po sprevádzkovaní celého spojenia by mohla motoristom ušetriť aj viac ako hodinu jazdného času oproti súčasnému stavu. Závisí to však aj od trasy, rýchlosti jazdy a času prejazdu. Pre TASR to uviedla hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Eva Žgravčáková.
Úseky vo výstavbe
Čas prejazdu medzi Bratislavou a Košicami je podľa hovorkyne determinovaný najmä výberom trasy, rýchlosťou jazdy a dopravnou situáciou v závislosti od obdobia, keď je prejazd realizovaný.
„Ak porovnávame čas jazdy tzv. severnou trasou v ideálnych podmienkach bez výraznejších zdržaní v Žiline, pod Strečnom alebo v Ružomberku, očakáva sa úspora po plnohodnotnom sprevádzkovaní úsekov diaľnice D1 okolo Žiliny a v úseku od obce Turany až po Ivachnovú medzi pol a trištvrte hodinou, v prípade prejazdu počas dopravných špičiek môže predstavovať úspora času aj oveľa viac ako jednu hodinu v porovnaní s dnešnou situáciou,“ priblížila pre TASR.
Momentálne sú vo výstavbe dva úseky tvoriace budúce diaľničné prepojenie medzi Bratislavou a Košicami. Sú nimi D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala a D1 Hubová – Ivachnová. Posledným nerozostavaným úsekom diaľnice medzi metropolami je úsek D1 Turany – Hubová.
Náročné stavebné úseky
Diaľnicu medzi Bratislavou a Košicami tvorí dokopy 46 úsekov vrátane tých, ktoré sú v prevádzke, vo výstavbe aj v príprave. Užívanie diaľnice si pritom vyžadovalo výstavbu aj iných súvisiacich stavieb, napríklad privádzačov, križovatiek, stredísk správy a údržby diaľnice, protihlukových stien a podobne.
Žgravčáková skonštatovala, že medzi stavebne zaujímavé úseky patria tie, ktorých súčasťou je výstavba tunelov, ako aj konštrukčne náročných mostov.
„Medzi výnimočné mosty patrí napríklad mestská estakáda realizovaná v rámci výstavby úseku Sverepec – Vrtižer, ktorá premosťuje intravilánovú časť mesta Považská Bystrica,“ opísala. Náročnosť výstavby úseku podľa jej slov ovplyvňuje tiež geológia a s tým súvisiace zosuvy počas výstavby.
Zároveň dodala, že popri prepojení metropol západného a východného Slovenska plánuje NDS diaľnicu potiahnuť aj ďalej, a to po ukrajinskú hranicu. V júli diaľničiari podpísali zmluvu so zhotoviteľom štúdie realizovateľnosti výstavby diaľnice D1 v úseku D1 Bidovce – Vyšné Nemecké.
Urýchlenie prípravy a výstavby
Ministerstvo dopravy a výstavby (MDV) SR chce na septembrové rokovanie vlády predložiť novelu zákona o urýchlení prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest.
Na tlačovej konferencii v Starej Ľubovni to po rokovaní s ministrom infraštruktúry Poľskej republiky Andrzejom Adamczykom uviedol minister dopravy a výstavby SR Andrej Doležal (nominant Sme rodina). Cieľom je podľa neho v prípade ciest R4 a D3 urýchliť výstavbu aj o 18 mesiacov.
„Musím povedať úprimne, my sme niekde úplne inde, rádovo menej investujeme do infraštruktúry ako Poľská republika, potom to tak aj vyzerá. Máme čo dobiehať aj v príprave železničnej infraštruktúry. Hovorili sme o prechode Plaveč – Muszyna, ktorý sme obe strany zadefinovali ako strategický pre transport tovaru aj pasažierov. Zo slovenskej strany od Kysaku je prakticky nulová príprava, rátame na túto rekonštrukciu rádovo 400 miliónov eur, ale budeme musieť začať, aby sme naplnili vízie, ktoré sme načrtli a neboli sme poľskej strane na smiech,“ skonštatoval Doležal.
V Poľsku napredujú podľa neho lepšie aj železnice aj cesty, na jednej strane je to záležitosť financií a na druhej príprava projektov.
Na stretnutí s poľským kolegom hovorili aj o modernizácii trasy Kežmarok – Stará Ľubovňa a Nový Sacz. Doležal potvrdil, že hneď ako budú mať dostatok finančných zdrojov, pripravia multimodálnu štúdiu realizovateľnosti projektu skvalitnenia tohto koridoru.
„Pre nákladnú dopravu je tento prechod absolútne nevhodný, preto musíme začať od hranice po Starú Ľubovňu, aby nákladné autá nechodili cez Vyšný Komárnik,“ objasnil Doležal.
V tomto prípade je podľa neho reálne skôr budovať preložky ciest prvej triedy a skvalitňovanie parametrov cesty, ktorá tam už vybudovaná je, ako pristupovať k výstavbe napríklad štvorprúdovej komunikácie. Ministerstvo aktuálne pripravuje prvé dva úseky, obchvat Veľkej Lomnice a Huncoviec.
Čítaj viac z kategórie: Hlavné správy a aktuality
Zdroj: TASR