O kariére snov už viac nemusíš snívať. Na dokonalej pracovnej príležitosti musíš pracovať, tvrdí influencerka

  • Pokiaľ patríš k ľuďom, ktorí tvrdia, že stále čakajú na prácu snov, zahoď ilúzie, postav sa na nohy a začni makať
  • Jedna z najinšpiratívnejších influenceriek Haley Hoffman-Smith tvrdí, že ponuka na prácu snov ti len tak z neba nespadne
  • Existuje však niekoľko kľúčových krokov, vďaka ktorým naštartuješ svoju kariéru a zaujmeš tých pravých ľudí
práca
Unsplash/Avel Chuklanov/bruce mars
  • Pokiaľ patríš k ľuďom, ktorí tvrdia, že stále čakajú na prácu snov, zahoď ilúzie, postav sa na nohy a začni makať
  • Jedna z najinšpiratívnejších influenceriek Haley Hoffman-Smith tvrdí, že ponuka na prácu snov ti len tak z neba nespadne
  • Existuje však niekoľko kľúčových krokov, vďaka ktorým naštartuješ svoju kariéru a zaujmeš tých pravých ľudí

Presnívať polovicu života tým, ako ti dokonalá pracovná príležitosť padne rovno do lona, je strata času. Samozrejme, výnimka potvrdzuje pravidlo. Napríklad copywriterka, ghostwriterka a podľa Forbesu jedna z najinšpiratívnejších influenceriek Haley Hoffman-Smith nedávno na svojej prednáške pre TEDx uviedla príklady dvoch dám, ktorým pracovná ponuka snov doslova spadla do lona.

Herečka Charlize Theron sa raz ocitla v banke v Hollywoode, kam sa presťahovala z Johannesburgu, aby sa stala hviezdou. Nemohla zo svojho účtu vybrať peniaze a tak v banke predviedla ukážkovú scénu zúrivosti. Náhodou ju pritom sledoval hollywoodsky manažér John Crosby. Keď videl jej herecký výkon, ponúkol jej významnú rolu.

Mandy Moore pracovala na svojej hudbe v štúdiu v Orlande, keď mala iba trinásť rokov. Náhodou ju začul kuriér zo spoločnosti FedEx, ktorý sa priatelil s človekom z Epic Records. Poslal mu preto nahrávku spevu a meno Mandy Moore sa stalo celosvetovo známe.

Vízia, plán a chuť napredovať 

Niekedy naozaj stačí byť v správny čas na správnom mieste, no treba si uvedomiť, že talent spomínaných dvoch dám bol objavený náhodou. Čakať celý život „na svoj moment“ je hlúposť. Je síce jednoduché dúfať a čakať, že si ťa niekto všimne, no v skutočnosti sa ti môže stať, že týmto prístupom len zbytočne premrháš čas. A ten je naozaj drahocennou záležitosťou.

Kľúčov k úspechu je hneď niekoľko. Ten základný v sebe nesie víziu, plán a predovšetkým snahu posúvať sa vpred. Veľmi dôležitou časťou tvojho úspechu je aj publikom. So správnym publikom nebudeš mať potrebu propagovať sa v televízii či na internete a čo je dôležitejšie, nebudeš musieť lačne sledovať počet fanúšikov na sociálnych sieťach. 

Obsah priláka publikum i zamestnávateľov 

Zamysli sa, čo môžeš ukázať práve teraz vďaka prostriedkom, ktoré máš práve teraz k dispozícii. Je lepšie robiť malé, pravidelné kroky, ako sa nepripravený vybrať na maratón a vypľuť dušu po prvých troch kilometroch.

„Moja vlastná vysnívaná kariéra je byť televíznou moderátorkou. Keď som si pýtala radu od Joye Dass, dlhoročnej televíznej hviezdy a zakladateľky LadyDrinks, povedala mi, že všetko je to o zverejňovaní vlastného obsahu, ktorý reflektuje tvoj talent a schopnosti,“ povedala Haley Hoffman-Smith.

práca
zdroj: Unsplash/Campaign Creators

Ak budeš mať dobrý obsah, nech už ide o akékoľvek odvetvie, dostane sa k tebe správne publikum. Vytváranie vlastného publika môže byť komplikované. Pravdou však je, že pre potenciálneho zamestnávateľa budeš atraktívnejší, pretože vytváraním vlastných fanúšikov dokazuješ svoju kompetentnosť a odbornosť. Internet je plný inšpiratívnych ľudí, finančných poradcov, moderátorov a ľudia si môžu vybrať. Postaraj sa, aby si vybrali práve teba vďaka obsahu, ktorým zaimponuješ „svojim ľuďom“.

Na začiatku je potrebné vyzdvihnúť tvoje kvality

Tu prichádza prvý háčik. Musíš si uvedomiť, že nikdy nevyhovieš všetkým. Môžeš byť tým najlepším manažérom, vždy sa objaví niekto, kto bude požadovať nadštandardnú službu alebo bude žiadať niečo, čo nie je v tvojej kompetencii alebo záujme. Je to absolútne v poriadku. Podstatné je necúvnuť a nasledovať líniu, ktorú si si na začiatku naordinoval. Nenechaj sa odradiť svojimi nedostatkami, namiesto toho vyzdvihni to, čo vieš robiť. 

Ak chceš preraziť vo svojom odbore, dobrým nápadom je uverejniť videá, fotografie či statusy, kde ukážeš svoje znalosti a jedinečnosť toho, čo robíš. Pokiaľ si dobrý a máš potenciál, ľudia ti budú venovať pozornosť, sledovať ťa a zdieľať tvoju stránku s ostatnými. Veľa ľudí sa mylne domnieva, že na to, aby boli hviezdami či úspešnými podnikateľmi si musia najprv zaobstarať najlepšie zariadenie.

Pravdou je, že žiadny úspešný človek na začiatku svojej kariéry nepracoval s vychytanými zariadeniami a dokonca ani za ideálnych podmienok. Dôležité je jednoducho začať, aj keby si mal písať matematické vzorce na kus servítky. 

práca
zdroj: Unsplash/Brooke Cagle

Plán je na to, aby ťa nič nevyviedlo z miery

Keď už máš dobrý obsah, môžeš sa začať sústrediť na svoje publikum. Sunny Lenarduzzi je odborníčkou na marketing sociálnych médií. Na YouTube má takmer pol milióna fanúšikov. Podľa jej slov je pri budovaní publika dôležité pracovať odzadu. „Najúspešnejšie kanály a klienti, s ktorými som spolupracovala, presne vedia, s kým hovoria a sú si vedomí toho, čo sa snažia dosiahnuť ešte predtým, ako nahrajú video,“ uviedla Lenarduzzi.

Príkladom sú renomovaní odborníci, ktorí často vystupujú aj pre TEDx. Je zrejmé, že sa pred publikum nemôžu postaviť s hypotézami a konšpiračnými teóriami, ktoré by predstavovali ako holé fakty. Svojich fanúšikov tak doslova lákajú múdrymi slovami a vedomosťami. Z ich prednášok cítiť, že sa na vystúpenie pripravovali dávno predtým, než sa postavili na pódium.

S týmto súvisí plán. Skôr, než sa do čohokoľvek pustíš, sprav si plán. Môže to znieť vzrušujúco, robiť niečo „po hlave“, ale v takýchto prípadoch je komplikovanejšie udržať to pod kontrolou. Ak zainvestuješ čas do plánovania, je nepravdepodobné, že počas budovania svojej vysnívanej kariéry zaváhaš. Pokiaľ sa po ceste aj vyskytnú problémy, vďaka plánu budeš pripravený na variantu A, B a dokonca aj C.

To môže byť paradox, pretože zvyčajne ľudia, ktorí príliš veľa plánujú, neobľubujú nečakané zvraty. V prípade budovania biznisu či kariéru je ale lepšie byť pripravený a vedieť adekvátne reagovať. 

práca
zdroj: Unsplash/Andrew Neel

Internet a sociálne siete ti podstatne uľahčia prácu

Keď už máš víziu, plán a chuť pohnúť sa vpred, uisti sa, že vieš, kam sa chceš dostať a ako sa tam chceš dostať. Následne si urči publikum, ktoré by tvoje slová či činy mohli najviac zaujať. Keď začneš budovať svoje publikum, snaž sa držať plánu a príliš neodbiehať od podstaty, na ktorej svoju kariéra staviaš. 

Pokiaľ vo fáze budovania zmeníš pole svojho záujmu na niečo diametrálne iné, ľudí, ktorí sa o teba zaujímajú, to môže odradiť. Niečo takéto si môžeš dovoliť až neskôr, ideálne by ale bolo, keby k takémuto scenáru nikdy nedošlo. Ak si určíš cieľ a vytvoríš strategický plán ešte predtým, než sa pustíš do práce, je malá pravdepodobnosť, že budeš nútený zmeniť pole záujmu.

Vysnívanú kariéru môžeš dosiahnuť mnohými spôsobmi. Ak sa ti na obzore nečrtá žiadna zaujímavá ponuka, neseď doma pri televízii a snaž sa niečo robiť. Žijeme predsa v úžasnom storočí, ktoré ponúka neuveriteľné technické vymoženosti.

Internet a sociálne siete majú široký dosah, vhodné je teda začať tam. Nezabudni, že keď sa ľuďom niečo páči, radi to zdieľajú a posielajú ďalej. Čím viac ľudí sa o tebe a tvojej práci dopočuje, tým väčšie plus to bude pre teba. Preto nečakaj a začni konečne konať.

Zdroje: YouTube/TEDx Talks, YouTube/Sunny Lenarduzzi

Najnovšie video