O svojej firme hovoria, že vznikla omylom. Dnes ich riešenie používajú najväčší hráči v biznise

  • Po skončení školy mali ísť na vojenskú a civilnú službu
  • Zarábali iba 2-tisíc korún (66 eur), z čoho nevedeli vyžiť
  • Preto založili firmu, rozbehli prvé IT projekty a už sa nedalo vycúvať
  • Ako im firma vyrástla pod rukami a ako trh zareagoval na ich ponuku, sa dozvieš v rozhovore so CEO Miroslavom Krempaským
zdroj: Millennium - CEO Miroslav Krempaský (vpravo)
  • Po skončení školy mali ísť na vojenskú a civilnú službu
  • Zarábali iba 2-tisíc korún (66 eur), z čoho nevedeli vyžiť
  • Preto založili firmu, rozbehli prvé IT projekty a už sa nedalo vycúvať
  • Ako im firma vyrástla pod rukami a ako trh zareagoval na ich ponuku, sa dozvieš v rozhovore so CEO Miroslavom Krempaským

Čomu ste sa v začiatkoch venovali?

Písal sa rok 1999, kedy sa očakával prelom milénií a v spojitosti s ním sa „predpovedal“ aj zánik IT sveta tak, ako ho poznáme. Už vtedy sme sa venovali tvorbe webov. Bola to ale skôr voľnočasová aktivita ako seriózne podnikanie na plný úväzok. 

Ako ste sa k tomu teda dostali?

Naša firma vznikla v podstate omylom. Skončili sme vysokú školu a mali sme ísť na vojnu a na civilnú službu. Na civilnej službe sme si potrebovali privyrobiť, tak sme založili firmu.

A kedy prišiel ten zlom?

Všetko sa to zmenilo v roku 2000, keď IT trh prežil a my sme vstúpili do biznisu. Oficiálne a symbolicky pod názvom Millennium.

Začali ste potom rýchlo rásť?

V začiatkoch sme sa aj naďalej venovali webom. Bolo to nové a neprebádané odvetvie, nie všetci tomu v tej dobe úplne rozumeli. Mali sme šťastie, že sme boli presne tá generácia firiem, ktorá začala vytvárať webové stránky pre veľké firmy. Tie ich dovtedy nemali a postupne zisťovali, aké je dôležité mať internetovú prezentáciu. Projektov začalo rýchlo pribúdať.

zdroj: Millennium

Kto boli vaši prví klienti?

Na začiatku sa nám hneď podarilo získať zákazníkov ako VÚB banka, Slovak Telekom alebo Ministerstvo financií SR. Tiež sme spolupracovali s leteckými spoločnosťami či reklamnými agentúrami. Boli sme weboví kreatívci, ktorí sa podieľali na digitalizácii biznis prostredia.

Ale dnes už nerobíte iba jednoduché web stránky, však?

Digitálnej transformácii firiem sa venujeme aj dnes, s tým rozdielom, že našim zákazníkom nedodávame weby, ale komplexné CRM systémy či riešenia na efektívnu podnikovú kolaboráciu, komunikáciu a mobilitu. S niektorými zákazníkmi, s ktorými sme spolupracovali na začiatku napríklad s VÚB bankou, spolupracujeme pri dodávaní IT riešení až dodnes.

Potom ste relatívne rýchlo prešli na CRM systémy. Prečo?

Vývoj webov fungoval zo začiatku skvelo, no postupom času sa na trhu objavovalo čoraz viac IT spoločností a z tejto oblasti sa stal mainstream. To bol moment, kedy sme sa rozhodli diverzifikovať a postaviť ďalší pilier, ktorým boli práve CRM aplikácie. Rok 2005 bol pre nás prelomový – ako prví na Slovensku sme začali nasádzať Microsoft Dynamics CRM, čo bola vtedajšia obdoba dnešného Microsoft Dynamics 365. Počas nasledovných rokov sme začali získavať ocenenia, akými sú Microsoft Awards či Deloitte Technology Fast 50.

zdroj: Millennium

 

Ako zareagoval trh na novú ponuku?

CRM systémy boli v tom čase na slovenskom trhu úplnou novinkou. Po riešeniach na riadenie vzťahov so zákazníkmi siahali predovšetkým progresívne a inovatívne zmýšľajúce spoločnosti, akou bol aj náš prvý zákazník, spoločnosť ESET.

Ale dnes sú tieto systémy bežnou súčasťou firiem. Čo bolo podľa vás za ich rozšírením?

Biznis benefity CRM riešení pre spoločnosti začali podnikatelia vnímať až v rokoch 2011–2012, kedy sa na nás obracali predovšetkým väčšie organizácie. Môže to znieť prekvapivo, ale k rozšíreniu CRM riešení na slovenskom a českom trhu prispela aj kríza z roku 2009. Tá spoločnostiam ukázala, že práve lojalita a dlhodobo budované dobré vzťahy so zákazníkmi dokážu spoločnosti udržať nad vodou aj v ťažkých časoch.

V čom sa zmenili CRM riešenia od 2011 až do dnes?

Základné princípy riadenia vzťahov so zákazníkmi sa výrazne nezmenili. Stále ide do veľkej miery o filozofiu, ktorá sa musí reflektovať aj do firemnej kultúry spoločnosti.

Z technologického hľadiska však CRM riešenia prešli dlhú cestu a transformovali sa. V minulosti si zákazníci vystačili s aplikáciou na zaznamenávanie kontaktov a zákazníckych informácií, ktorá poskytovala základné funkcionality. Dnes sa to vo veľkých či stredných spoločnostiach nezaobíde bez integrácií na ďalšie podnikové aplikácie, prepojenie oddelenia obchodu, marketingu a zákazníckeho servisu alebo bez podnikovej mobility, čiže mobilného CRM riešenia pre prácu v teréne. Rozvoj umelej inteligencie napomáha reagovať na potreby zákazníkov flexibilnejšie ako kedykoľvek predtým.

A čo používatelia?

Veľký posun vidíme aj v koncových používateľoch. CRM systém už dávno nie je len riešenie vhodné do korporátov a čoraz viac sa na nás obracajú malé a stredne veľké firmy.

zdroj: Millennium

Kto je vaším najväčším zadávateľom?

Momentálne je naším najväčším zadávateľom bankový sektor. Nie je to prekvapujúce, nakoľko sa práve finančné inštitúcie snažia starať o svojich zákazníkov a mať o nich čo najlepší prehľad. Bez moderného CRM riešenia sa banka v dnešnej dobe príliš nepohne, stratila by tým množstvo dôležitých zákazníckych údajov, s ktorými prichádza každodenne do styku.

Ale určite sú aj ďalší.

Podobný trend sa čoraz viac rozširuje aj do segmentov, akými sú retail, poradenstvo, IT a dokonca aj do neziskového sektoru. Stredne veľké a menšie spoločnosti si konečne začínajú uvedomovať skutočnú hodnotu zákazníckych informácií a to nielen z pohľadu rastu predaja, ale aj zo zákazníckej spokojnosti a lojality.

Aká je teraz náročnosť zákazníkov? Zvyšuje alebo sa, naopak, znižuje?

Zákazníci majú od CRM systému nielen veľké nároky, ale aj veľké očakávania. Predsa len ide o komplexné IT riešenie, ktorého implementácia niečo stojí a nenasadí sa do prostredia spoločnosti zo dňa na deň.

Čo je najdôležitejšie a častokrát sa na to, bohužiaľ, zabúda, je to, že implementačný projekt si vyžaduje aj významnú participáciu zákazníka, napríklad pri špecifikovaní jeho biznis požiadaviek, zadefinovaní interných procesov, pripomienkovaní šprintov či samotnom testovaní.

Ako berú zmeny IT-čkári? Ide o pomerne dynamické odvetvie.

IT-čkári sú ľudia, ktorí svojou prácou žijú. Sú väčšinou zvedaví, majú radi technológie a radi testujú inovácie. Práve preto vedia byť IT-čkári veľmi flexibilní a dobre reagovať na zmeny.

A čo je podľa vás tajomstvom úspechu v tomto biznise?

Ak chce IT firma prežiť na konkurenčnom trhu, musí byť takisto flexibilná. Nevyhnutnosťou je načúvať potrebám zákazníkov, sledovať IT trendy či aktuálny vývoj na trhu. Tieto faktory nás ovplyvnili k tomu, aby sme začali popri IT riešeniach pracovať aj na vývoji vlastného produktu, ktorý spoločnostiam zjednoduší život pri riadení niektorých procesov.

zdroj: Millennium

Ako udržiavate drive a motiváciu zamestnancov?

Značnú časť motivácie tvorí samotné pracovné prostredie. Výhodou Millennia je, že sme prevažne mladý kolektív, ktorého vzťahy siahajú aj za hranice pracovných povinností. Jednému na druhom tu záleží, aj keď je skôr prekvapujúce, že to tak nie je v každej spoločnosti. U nás sa stretla skupina skvelých ľudí, ktorí sa vedia navzájom namotivovať či podporiť sa. Práca na IT projektoch pre známe spoločnosti, akými sú ČSOB, VÚB, Heineken, Orange, O2 či Tipos vedia tiež namotivovať a v portfóliu IT-čkára sa to dobre vyníma.

Ale to asi nie je všetko?

Máme veľmi otvorenú firemnú kultúru, ktorá je podporená množstvom benefitov, akými sú flexibilná pracovná doba, možnosť homeofficov, plná podpora pri vzdelávaní sa prostredníctvom školení, certifikácií či konferencií. Nechýbajú ani hodiny angličtiny či masér priamo v priestoroch firmy. Chceme, aby sa u nás ľudia cítili dobre, keďže pozitívne prostredie dokáže ovplyvniť celkový drive a motiváciu.

zdroj: Millennium

Čo by ste na záver odkázali ľuďom, ktorí rozmýšľajú o tom, s čím začať podnikať a akým smerom sa vydať?

Odvážnemu šťastie praje. Keď sa človek nepokúsi, tak z toho nič nebude. Keď sme my začínali s podnikaním, tak sme nemali obrovskú víziu, že ideme zmeniť svet. Chceli sme si iba prilepšiť popri civilnej službe. IT prostredie však v našich začiatkoch nebolo saturované tak ako dnes, čo bolo veľkou výhodou.

Častokrát vnímam to, že ľudia okolo mňa majú množstvo skvelých podnikateľských nápadov, no brzdí ich strach. Strach dokáže človek jednoduchšie prekonať, ak má dobre pripravenú stratégiu a podnikateľský plán. Plusom je, že v dnešnej dobe je možné nájsť množstvo mentoringových programov, kde vás ľudia z praxe dokážu naviesť v podnikaní tým správnym smerom. Pýtajte sa, nechajte si poradiť a predovšetkým konajte. Čím je človek starší, tým to bude ťažšie. Prekonať komfortnú zónu a niesť zodpovednosť za iných, na to treba mať, samozrejme, odvahu, ale odvážnym patrí svet.

Zdroj: TS

Najnovšie video