Obľúbená automobilka Slovákov má za sebou tragický rok. Prepadla sa na kľúčových trhoch i doma
- Až 50 %-ný prepad na jednom z kľúčových trhov
- „Škoda má za sebou tragický rok, do červených čísel sa prepadla úplne všade a so všetkým.“
- Pandémia priniesla neistotu a zhoršenú ekonomickú situáciu
- Chýbajúce súčiastky, ale aj postupný prechod na elektromobilitu
- O týchto problémoch sa najčastejšie hovorí ako o vinníkoch
- Až 50 %-ný prepad na jednom z kľúčových trhov
- „Škoda má za sebou tragický rok, do červených čísel sa prepadla úplne všade a so všetkým.“
- Pandémia priniesla neistotu a zhoršenú ekonomickú situáciu
- Chýbajúce súčiastky, ale aj postupný prechod na elektromobilitu
- O týchto problémoch sa najčastejšie hovorí ako o vinníkoch
Už pred niekoľkými mesiacmi bolo isté, že rok 2021 nebude pre českú automobilku Škoda zrovna ružový. „Škoda má problémy, vyrobili o 100-tisíc áut menej,“ informovali sme o jej situácii ešte v septembri.
Prvý medziročný pokles predaných áut po dlhých rokoch bol predpoveďou, ktorá sa každým mesiacom zdala reálnejšia a dnes ju môžeme len potvrdiť.
Automobilka z Mladej Boleslavi vlani dodala zákazníkom 878 200 vozidiel – píše na svojej stránke. Zatiaľ čo rok predtým sa „napriek pandémii“ mohla pochváliť s viac ako miliónom predaných áut.
České automobilové portály priamočiarou kritikou nešetria. „Škoda má za sebou tragický rok, do červených čísel sa prepadla úplne všade a so všetkým,“ priniesol titulok Autoforum.cz.
Ten za najlepší vlaňajší výsledok označil pokles predaja v Rusku len o 4,4 %.
Obrovský prepad o vyše 58 % – zo 173 000 vozidiel na vyše 71 000 – zaznamenala česká značka v Číne, ktorú môžeme označiť za jeden z najdôležitejších trhov.
No prepady nastali aj v ďalších kľúčových krajinách, ako napríklad v Nemecku (o 15,4 %), Veľkej Británii (o vyše 5 %)… aj v našom, pre českú značku vždy silnom, regióne a dokonca aj doma v Českej republike.
„V strednej Európe dodala spoločnosť Škoda Auto od januára do decembra 2021 zákazníkom celkovo 164 100 vozidiel, teda o 9,8 % menej ako v predchádzajúcom roku (181 900 vozidiel). Decembrový výsledok 12 200 dodaných vozidiel predstavuje v porovnaní s rovnakým mesiacom predchádzajúceho roku pokles o 16,5 %. Na domácom českom trhu poklesli dodávky zákazníkom v období od januára do decembra 2021 o 4,0 % na 79 900 vozidiel,“ píše Škoda na svojej stránke.
Automobilka sa snaží nájsť aj nejaké pozitíva, akým je napríklad vyše 100 %-ný nárast v Indii, za ktorý vďačí „pre tento trh vyvinutému modelu“ Kushaq.
Toto pozitívum ale mnohých nepotešilo a poukazujú na nešťastné smerovanie značky. Navyše, indické čísla sú také malé, že ani zďaleka nemôžu vykompenzovať vyššie spomínané straty – hovoríme tu o skoku z vyše 10 000 vozidiel na vyše 22 000, čo nenahradí ani prepad v strednej Európe, nie to v Číne a na ďalších veľkých trhoch.
Predseda predstavenstva spoločnosti Škoda Auto Thomas Schäfer napriek tomu hovorí o dobrom výsledku: „Rok 2021 bol jedným z najnáročnejších rokov histórie spoločnosti Škoda Auto. Pandémia Covid-19 spolu s nedostatkom polovodičov výrazne pribrzdili náš rast.“
„Vďaka flexibilnosti a nápaditosti zamestnancov, ale aj vďaka úzkej spolupráci s naším sociálnym partnerom, odbormi KOVO a dodávateľmi sme spoločnosť napriek všetkým ťažkostiam minulým rokom previedli s dobrým finálnym výsledkom,“ hodnotí rok 2021 Thomas Schäfer.
Očakáva, že situácia ohľadom meškajúcich dodávok polovodičov sa bude v priebehu druhého polroka tohto roku postupne zlepšovať a do budúcnosti sa podľa vlastných slov pozerá s optimizmom.
Zdroje: Škoda Auto, Autoforum.cz, archív Startitup