Obľúbený typ auta Slovákov zvyšuje riziko smrti chodcov o 44 %. Pre deti je nebezpečenstvo vyššie až o 82 %
- SUV výrazne zvyšujú riziko smrti pre chodcov, najmä deti
- Výskum ukazuje až 130 % vyššie riziko pri zrážke v porovnaní s bežnými autami

- SUV výrazne zvyšujú riziko smrti pre chodcov, najmä deti
- Výskum ukazuje až 130 % vyššie riziko pri zrážke v porovnaní s bežnými autami
SUV vozidlá sú na cestách čoraz populárnejšie – ponúkajú pohodlie, vyššiu pozíciu za volantom a často aj pocit bezpečia. No zatiaľ čo ich vodiči môžu v prípade nehody ťažiť z robustnej konštrukcie, pre zraniteľných účastníkov cestnej premávky predstavujú oveľa väčšie riziko vážnych, ba dokonca smrteľných zranení. Informáciu prináša portál oPeniazoch.
Podľa novej analýzy publikovanej v odbornom časopise Injury Prevention prinášajú tieto veľké a ťažké vozidlá výrazne vyššie riziko pre chodcov a cyklistov. Výskum vyhodnocoval údaje z 24 štúdií zahŕňajúcich 682 509 obetí dopravných nehôd. Zistenia sú viac než znepokojivé.
Deti sú najviac ohrozené
Štatistiky hovoria jasne: Pravdepodobnosť smrti pri náraze SUV alebo ľahkého nákladného vozidla je o 44 % vyššia ako pri bežných osobných automobiloch. Pre deti do 18 rokov je toto riziko ešte vyššie – konkrétne o 82 %. Najmenšie deti vo veku 0 až 9 rokov čelia až 130 % vyššiemu riziku smrti, ak ich zasiahne SUV namiesto klasického auta.
Tieto čísla odhaľujú, aké nebezpečné môžu byť SUV vozidlá v prostredí, kde sa pohybujú deti – pred školami, v obytných zónach alebo na priechodoch pre chodcov.
Prečo sú SUV nebezpečnejšie?
Rozdiely vo fyzickej stavbe týchto vozidiel zohrávajú zásadnú úlohu. SUV a ľahké nákladné vozidlá majú vyššie a širšie predné časti. Na rozdiel od klasických áut, ktoré pri zrážke zvyčajne zasiahnu dolné končatiny chodca, čím spôsobia jeho preklopenie na kapotu, SUV častejšie zasahujú hrudník a hlavu. Práve tieto oblasti tela sú kľúčové z hľadiska prežitia.
Pre deti je tento efekt ešte výraznejší. Kvôli ich nižšej výške sú zasiahnuté priamo do životne dôležitých častí tela, čo vedie k vážnym alebo smrteľným následkom.
Možné riešenia a dopady
Autori štúdie odhadujú, že keby boli SUV vozidlá v Spojených štátoch nahradené klasickými osobnými autami, každoročne by sa dalo zachrániť približne 620 dospelých a 60 detských životov medzi chodcami a cyklistami.
Aj keď v Európe tvoria SUV menšiu časť vozového parku (okolo 20 % v porovnaní so 45 % v USA), ich výmena by podľa analýzy stále mohla znížiť počet úmrtí chodcov o 8 % a detských obetí o 14 %.
Reakcia miest a nové prístupy
Niektoré samosprávy už podnikajú konkrétne kroky. Napríklad Paríž nedávno zvýšil parkovacie poplatky pre ťažšie vozidlá, čím sa snaží obmedziť používanie SUV v mestskom prostredí. Podobné opatrenia zvažujú aj ďalšie európske a severoamerické mestá.
V diskusii o bezpečnosti sa objavujú aj návrhy na sprísnenie bezpečnostných štandardov pre nové SUV, ktoré by museli zohľadňovať ich potenciálne riziká pre ostatných účastníkov premávky.
SUV: Komfort za cenu bezpečnosti druhých?
Výskum jasne ukazuje, že rozhodnutie vlastniť SUV vozidlo nesie spoločenské dôsledky, ktoré presahujú komfort jednotlivca. Otázkou zostáva, či je spoločnosť ochotná prijať regulačné opatrenia, ktoré by túto formu mobility urobili bezpečnejšou pre všetkých.
Čítajte viac z kategórie: Auto
Zdroje: oPeniazoch, studyfinds