Obľúbené bratislavské trhovisko “Miletička“ získa novú podobu, podnety na zlepšenie budú pochádzať aj od obyvateľov

  • Trhovisko Miletičova je jedným z najznámejších trhovísk v Bratislave
  • Do vylepšenia tejto oblasti bude zapojená aj široká verejnosť
pjimage – 2021-06-25T140034.744
Facebook/Trhovisko Miletičova
  • Trhovisko Miletičova je jedným z najznámejších trhovísk v Bratislave
  • Do vylepšenia tejto oblasti bude zapojená aj široká verejnosť

Metropolitný inštitút Bratislavy v spolupráci s hlavným mestom a mestskou časťou Ružinov vyhlásia architektonickú súťaž, ktorá pomôže trhovisku zlepšiť svoju situáciu a zvýšiť atraktivitu nielen pre návštevníkov, ale aj pre súčasných a budúcich predajcov. Súťaži bude predchádzať komplexný participatívny proces.

„Miletička je pre mnohých Bratislavčanov a Bratislavčanky ikonické miesto, s ktorým sa im spájajú rôzne zážitky. Práve trhoviská plnia v mestách dôležitú úlohu, pre ľudí sú to miesta, kde sa môžu stretávať a nadväzovať nové kontakty. Aj preto mám radosť, že mestská časť Ružinov nadviazala spoluprácu s Metropolitným inštitútom Bratislavy a robia všetko pre to, aby toto trhovisko prešlo kvalitnou rekonštrukciu a súčasne si zachovalo svoju špecifickú atmosféru. Okrem Miletičky sa podobná spolupráca deje napríklad aj pri obnove Kultúrneho strediska na Žarnovickej ulici v Rači,“ hovorí Matúš Vallo, primátor Bratislavy.

Zaujímavý dotazník

Metropolitný inštitút Bratislavy cez dotazník osloví širokú skupinu obyvateľov a obyvateliek, bude viesť
rozhovory s odborníkmi a odborníčkami na tému trhovísk a získa dáta aj cez mapovanie územia.
Podobné mapovanie viedol MIB pri jazere Rohlík, či pri projekte Krížna, kde výstupy z participatívneho
procesu boli súčasťou zadania pre architektov na celkovú obnovu ulice, ktorá sa bude revitalizovať “od
fasády k fasáde“.

Dotazník je okrem slovenčiny dostupný aj v anglickom či vietnamskom jazyku, čím zvyšujeme inkluzívne
zapojenie aj obyvateľov, predajcov a návštevníkov trhoviska. V piatok 2. júla MIB plánuje „Deň na
Miletičke“, počas ktorého bude zbierať podnety priamo na mieste.

zdroj: Facebook/Metropolitný inštitút Bratislavy

„Každé bratislavské trhovisko je niečím špecifické, či už je to ľuďmi, ktorí tam chodia, históriou miesta
alebo programom a lokálnymi produktmi. Preto je kľúčové zapojiť verejnosť do vylepšenia trhoviska na Miletičovej a zároveň dbať na zachovanie atmosféry, ktorá robí toto miesto svojským a jedinečným.
Chceme však priniesť aj nové prvky, ktoré spravia trhy atraktívnymi nielen pre súčasných návštevníkov a predajcov ale najmä pre budúce generácie. Participácia nám napovie, čo sú prvky, ktoré treba zachovať a aj zlepšiť“, povedal riaditeľ Metropolitného inštitútu Bratislavy Ján Mazúr.

Trhoviskám chýba lepšie prepojenie s MHD

Výstup z participácie je súčasťou zadania pre architektonickú súťaž. Participácia priblíži čo je na
“Miletičke” najdôležitejšie pre ľudí, ktorí miesto pravidelne navštevujú alebo aj pre ľudí, ktorí tam
predávajú svoje produkty. Tieto dáta spolu s informáciami od odborníkov spoločne vytvárajú komplexný
obraz nielen o tom, čo sa má na trhovisku zlepšiť, ale aj čo robí trhovisko jedinečným a zaujímavým.

Zadanie do súťaže je kľúčové pre pozitívnu zmenu, no bude aj architektom radiť, ako zachovať genius
loci trhoviska. Dnešné trhoviská sú stále atraktívne tým, aký sortiment ponúkajú, avšak vyžadujú
napríklad lepšie prepojenie s mestskou dopravnou infraštruktúrou či zabezpečenie skladových
priestorov pre predajcov.

Srdcovka Bratislavčanov

„Miletička je bezpochyby najznámejším bratislavským trhoviskom a pre Ružinovčanov je to ikonické
miesto, na ktoré sú mimoriadne citliví. Práve preto je pre nás dôležité, aby sa k jeho budúcnosti mohli
vyjadriť ľudia, ktorí ho celé roky pravidelne navštevujú, a teda aj poznajú najlepšie. Miletička už
rekonštrukciu nevyhnutne potrebuje, ale chceme, aby si zachovala svojho ducha. Aby aj v budúcnosti
bola miestom, kam sa budú ľudia radi vracať,“ povedal starosta mestskej časti Ružinov Martin Chren.

Trhovisko Miletičova vzniklo v 70.rokoch, predtým tam bola budova známeho bitúnka. História
spracovania mäsa na Miletičovej však siaha až do konca 19. storočia. Bitúnok vznikol v roku 1924, ktorý
bol tvorený z viacerých hál, jeho architektúra odkazovala na podobné industriálne stavby z tohto
obdobia. Dominantným prvkom ostal komín, ktorý dodáva trhovisku svoj špecifický charakter doteraz.

Dotazník okrem online verzie budú môcť ľudia prísť vyplniť aj v piatok 2. júla od 6:00 do 18:00h, kedy
budú pracovníci Metropolitného inštitútu zbierať podnety od návštevníkov trhoviska priamo na mieste.
Online dotazník bude možné vyplniť do 20.7.2021.

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá