Obľúbené mäsové výrobky zo slovenských pultov budú od januára iné. Miestni výrobcovia čelili citeľnej nevýhode

  • Dôvodom je znížená konkurencieschopnosť slovenských výrobcov oproti zahraničným
  • Požiadavky na základnú surovinu budú upravené
na snímke je pult s mäsom
Ilustračný obrázok, TASR/DPA/Bernd Weißbrod
  • Dôvodom je znížená konkurencieschopnosť slovenských výrobcov oproti zahraničným
  • Požiadavky na základnú surovinu budú upravené

Šunková saláma a Luncheon meat, ktoré sa nachádzajú na slovenskom trhu, sa vyrábajú z bravčového mäsa. Ak ide o slovenských výrobcov, tí musia podľa vyhlášky tieto pochutiny vyrábať z kombinácie bravčového a hovädzieho mäsa. To sa na začiatku budúceho roka zmení.

Ako uviedol rezort pôdohospodárstva, dôvodom je znížená konkurencieschopnosť slovenských výrobcov oproti zahraničným. Požiadavky na základnú surovinu týchto dvoch výrobkov museli byť upravené tak, aby si výrobca po novom mohol sám zvoliť, či bude tieto výrobky vyrábať z kombinácie bravčového a hovädzieho mäsa alebo len z bravčového mäsa.

Denník Pravda poukazuje na to, že túto skutočnosť upravuje novela vyhlášky o mäsových výrobkoch, ktorá nadobudne účinnosť od 1. januára budúceho roka. Súčasťou novely je tiež úprava podmienok skladovania mäsových výrobkov.

Po novom sa teplota pri manipulácii a umiestňovaní mäsových výrobkov na trh zvýši zo 4 stupňov Celzia na 7 stupňov Celzia pri mäkkých mäsových výrobkoch, mäsových polokonzervách, tepelne opracovanom solenom mäse, varených mäsových výrobkoch a pečených mäsových výrobkoch. 

Podľa rezortu pôdohospodárstva je prijatie tejto zmeny opodstatnené. Slovenskí výrobcovia sú totiž v nevýhode. Táto legislatívna zmena sa netýka iba Slovenska, prijali ju totiž viaceré okolité členské štáty Európskej únie.

Čo sa týka nového nastavenia teplotných podmienok pri manipulácii a umiestňovaní na trh daných kategórií mäsových výrobkov, to je spojené s výsledkom prieskumu, ktorý sa venoval sledovaniu výrobcami definovaných podmienok skladovania dotknutých mäsových výrobkov uvedených vyššie. 

„Tieto parametre boli sledované u zahraničných výrobkov umiestňovaných na slovenskom trhu, ako aj na trhu v zahraničí,“ uvádza ministerstvo. Počas manipulácie a uvádzaní chladených mäsových výrobkov na trh bude možné krátkodobé zvýšenie teploty najviac o dva stupne Celzia na povrchu.

„Podmienky na bezpečnosť potravín a ochranu zdravia týmto ustanovením nie sú dotknuté, keďže sa ustanovuje iba možnosť zvýšenia teploty na povrchu, ale nie v jadre chladeného mäsového výrobku,“ uviedlo ďalej ministerstvo pôdohospodárstva.

Krátkodobý časový úsek je v tomto prípade nevyhnutný čas, keď sa manipuluje s chladenými mäsovými výrobkami. Môže ísť o nakladanie a vykladanie z dopravného prostriedku alebo skladu.

Rezort dodáva, že táto požiadavka vyplynula z konzultácií so Slovenským zväzom spracovateľov mäsa. Jej dôvodom je, že počas letných mesiacov sa povrchová teplota týchto výrobkov môže krátkodobo zvýšiť.

Pulty so sladkosťami prišli o „velikána“

Obľúbený výrobok, ktorý si Slováci radi kúpili, ticho zmizol z predajných pultov. Bol to produkt, ktorý si už počas socializmu získal vysokú popularitu a stal sa jednou z tradičných pochúťok, ktoré si mnohí obľúbili.

Ide konkrétne o Rumové pralinky, ktoré už podľa správy portálu Dnes24 nie sú k dispozícii na regáloch.

Prvé zmienky o lahodnej cukrovinke, ktorá sa stala obľúbenou u Slovákov, sa datujú až do roku 1965, aj keď podobné sladkosti pravdepodobne existovali už skôr. Rumové pralinky dokázali prežiť pád socializmu a aj rozdelenie Československa. V roku 2014 prešiel obal tohto populárneho výrobku dizajnovou zmenou.

Výrobca potvrdil, že už nie sú k dispozícii na regáloch. „Našu ponuku neustále obohacujeme o novinky, ktoré veríme, že uspokoja vysoké nároky a preferencie spotrebiteľov. Na druhej strane, výrobky s klesajúcou popularitou, ako tomu bolo aj u Rumových praliniek, sú nútené odstrániť z portfólia,“ zdôraznila Ľubica Novotná z Nestlé Slovensko s. r. o. pre Dnes24.

„Avšak veríme, že spotrebitelia nájdu záujem o naše ďalšie produkty, ktorých popularita medzi širokým spektrom zákazníkov výrazne rastie, vďaka množstvu noviniek a nových príchutí,“ dodala Novotná.

Zdroje: Pravda, Dnes24

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá