Obľúbený drink pili farmári a robotníci. Cesta uznávaného RedBullu k svetovej sláve prekonala aj veľkú kontroverziu

  • Značka Red Bull začínala skromne
  • Jej príbeh poznačilo niekoľko zvláštností
  • V minulosti prehrala súdny proces
red bull
Ilustračná fotografia, Unsplash/Carina Brida, Basit Abdul
  • Značka Red Bull začínala skromne
  • Jej príbeh poznačilo niekoľko zvláštností
  • V minulosti prehrala súdny proces

Ak si sa niekedy v noci poriadne nevyspal, čakal ťa náročný športový výkon alebo si jednoducho potreboval nakopnúť, je veľká pravdepodobnosť, že si siahol po slávnej modro-striebornej plechovke.

Reč je o svetoznámom energetickom nápoji Red Bull, ktorý si už mnoho rokov drží pozíciu absolútnej jednotky na trhu.

Vedel si však, že príbeh tejto značky nie je len ďalším príkladom nudnej korporátnej histórie? Práve naopak, populárny „červený býk“ je v hre už niekoľko desiatok rokov a za toto obdobie si stihol pripísať niekoľko fascinujúcich detailov, medzi ktoré patrí napríklad bizarný súdny spor či dokonca konšpiračná teória o zložení nápoja.

Skromné začiatky

O nič menej zaujímavé však nie sú ani začiatky značky. Niekoho možno prekvapí, že taký obrovský a celosvetovo známy produkt ako Red Bull začínal pomerne nenápadne v Ázii a jeho cieľovou skupinou boli najmä farmári či vodiči kamiónov. Ako však opisuje stránka History of Branding, presne takto prvá kapitola medzinárodného giganta vyzerala.

Presnejšie išlo o Thajsko v roku 1962. Nikto tu nič také ako Red Bull nepoznal, no množstvu ľudí bol známy nápoj pod názvom Krating Daeng. Za jeho výrobou stál istý podnikateľ menom Chaleo Voovidhya a jeho firma TC Pharmaceutical.

Ak by sme sa však mali rozprávať o skutočných počiatkoch nápoja ako takého, dokázali by sme ich vystopovať v Japonsku. Inšpiráciou pred Krating Daeng bol totiž produkt Lipovitan z krajiny vychádzajúceho slnka.

Thajský predchodca energetického nápoja sa na domácej pôde tešil relatívne veľkej obľube a medzi konzumentov patrili, ako sme už spomenuli, farmári, vodiči kamiónov alebo aj robotníci.

Dobré meno značke robili aj thajské boxerské zápasy, pre ktoré bol predchodca Red Bullu sponzorom a logo dvoch červených býkov často zdobilo tamojšie ringy.

redbull zápas
zdroj: Unsplash/Pablo Rebolledo

O celosvetovej popularite sa však hovoriť nedalo. Všetko mal však zmeniť Dietrich Mateschitz, podnikateľ, ktorý do Thajska zavítal z Rakúska. Za povšimnutím si nápoja pritom stál úplne obyčajný neduh.

Priamy let z Viedne do Bangkoku totiž trvá takmer 12 hodín a Mateschitz sa po pristátí potýkal s efektami výrazného časového posunu – s tzv. jet lagom.

Tento článok je dostupný členom Startitup PREMIUM

Zdroje: History of Branding, Red Bull, BBC, Reuters

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá