Obľúbený športový predajca sťahuje nebezpečný proteín. Môže obsahovať kov
- Obľúbený športový obchod sťahuje z predaja srvátkový prášok
- Zákazníkom odkazuje, aby ho nepili
- V predajniach im vrátia peniaze
- Obľúbený športový obchod sťahuje z predaja srvátkový prášok
- Zákazníkom odkazuje, aby ho nepili
- V predajniach im vrátia peniaze
Športový reťazec rieši problémy s nebezpečným výrobkom. Ten je pritom obľúbeným produktom medzi mnohými Slovákmi, ktorí sa venujú športu a sledujú si svoj príjem makroživín v strave.
Okrem toho Decathlon Group, medzinárodná spoločnosť, je spájaná s tým, že ich dodávateľ využíva nútenú prácu v Číne.
Proteín s kovovými časťami
Športový gigant pristupuje k opätovnému stiahnutiu srvátkového proteínu WHEY PROTEIN CHOCOLAT 30 g z predaja. Dôvodom je možná kontaminácia kovovými časticami, ktoré by mohli ohroziť zdravie spotrebiteľov. Problémové šarže sa predávali v dvoch obdobiach – od 7. do 14. novembra 2024 a následne od 31. decembra 2024 do 25. januára 2025.
Zákazníci si môžu overiť bezpečnosť svojho produktu podľa čísla šarže 2429700006 a dátumu spotreby 02/2026. V prípade zhody by mali výrobok okamžite prestať používať a vrátiť ho do najbližšej predajne. Spoločnosť garantuje buď výmenu za bezpečný produkt, alebo vrátenie peňazí v plnej výške, pričom o tom informuje prostredníctvom oznamu.
Ide už o druhý podobný prípad v priebehu troch mesiacov, čo vyvoláva otázky o kvalite kontrolných mechanizmov výroby.

Nelichotivé informácie o dodávateľovi
Decathlon ako nadnárodná spoločnosť je momentálne taktiež spájaná s nelichotivými informáciami v súvislosti s ich dodávateľom. Ročné vyšetrovanie portálu Disclose.ngo odhalilo znepokojujúce praktiky v dodávateľskom reťazci spoločnosti, konkrétne využívanie nútenej práce ujgurskej menšiny v Číne. Zo slovenských portálov na informáciu ako prvý upozornil kryptomagazin.sk.
Hlavným dodávateľom Decathlonu je skupina Jifa, ktorá v roku 2022 dodala značke tovar za 43 miliónov eur. Vyšetrovanie potvrdilo zapojenie spoločnosti Jifa do systému moderného otroctva. Najšokujúcejším zistením je práca detí. V továrni Yanggu Jifa bolo zaznamenané 12-ročné dievča pri výrobe tričiek.
Quand Décathlon et les Mullier font travailler les enfants de 12 ans ! Salaires misérables, travail d’enfants, trafic d’êtres humains et exploitation d’ouvriers ouïghours…https://t.co/s1KcZQtVRt pic.twitter.com/1U3kmnouJU
— Jacques Renardiere (@JRenardiere) February 8, 2025
Systém nútenej práce a „prevýchovy“
Vyšetrovanie odhalilo komplexný systém zneužívania pracovnej sily. Továreň zamestnáva mladistvých Ujgurov zo „vzdelávacieho centra“ v Yengisare, ktoré podľa satelitných snímok pripomína skôr väznicu ako školu. Zariadenie sa nachádza necelý kilometer od výrobných priestorov.
Továreň spoločnosti Jifa dostáva značné štátne dotácie na „vzdelávanie etnických menšín“. Len pri založení získala 3,8 milióna eur, čo pomáha udržiavať nízke výrobné náklady.
Des femmes d’origine ouïghoure sont enrôlées de force pour confectionner des t-shirts de @Decathlon
Avec les révélations de @Disclose_ngo sur ses fournisseurs au Bangladesh et en Chine, le mythe d’une marque bienveillante s’effondrehttps://t.co/oSUZaNG9lS
— Ariane Lavrilleux (@AriaLavrilleux) February 6, 2025
Problematické je aj používanie bavlny zo Sin-ťiangu, kde bolo podľa medzinárodných správ nútených pracovať viac ako pol milióna Ujgurov.
Európsky parlament reagoval schválením nariadenia zakazujúceho produkty z nútenej práce, ktoré vstúpi do platnosti do roku 2027. USA už v roku 2022 zakázali dovoz produktov vyrobených z bavlny zo Sin-ťiangu. Ďalšie krajiny zvažujú podobné opatrenia.
Aktivisti a módni návrhári reagujú
Čínsko-švédska návrhárka Louise Xin využíva svoju tvorbu na upozornenie na tieto praktiky. Jej prehliadky sa stali protestom proti využívaniu nútenej práce, keď na bielych šatách zvečnila mená 300 ujgurských obetí.
Spoločnosť Decathlon podľa informácií portálu Disclose.ngo zatiaľ reaguje vyhýbavo a potvrdzuje len to, že je v obchodnom vzťahu s Qingdao Jifa Group. Experti na značkový marketing však varujú, že kombinácia problémov s kvalitou produktov a etickými otázkami môže vážne poškodiť reputáciu značky.
Spoločnosť čelí rastúcemu tlaku na prehodnotenie svojich dodávateľských vzťahov a implementáciu prísnejších kontrolných mechanizmov. Analytici odhadujú, že náklady na nápravu situácie by mohli dosiahnuť desiatky miliónov eur.
Redakcia Startitup.sk kontaktovala medzinárodné oddelenie Media and Public Relations Decathlon Group so žiadosťou o oficiálne stanovisko k týmto zisteniam. Do uzávierky článku sme odpoveď nedostali.
Čítaj viac z kategórie: Zo Slovenska
Zdroje: kryptomagazin.sk, Disclose.ngo, Decathlon