Obľúbený spôsob prepravy Slovákov čakajú veľké zmeny. Budeš musieť mať PZP

  • Nové pravidlo sa týka len konkrétnych typov
  • Nehody spojené s týmito druhmi môžu mať vážne následky
Collage Maker-12-Apr-2023-09-43-AM-8860
Ilustračný obrázok, Unsplash/Adrien Vajas?, Martin Katler
  • Nové pravidlo sa týka len konkrétnych typov
  • Nehody spojené s týmito druhmi môžu mať vážne následky

Ak vlastníš elektrokolobežku, je možné, že čoskoro ťa budú čakať nové povinnosti. Ako totiž informujú Novinky.cz, z Motorovej smernice Europarlamentu a Rady 2021/2118 vyplýva, že v niektorých prípadoch budeš musieť od januára 2024 svojej kolobežke zariadiť povinné poistenie zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla. 

Urobiť tak budeš musieť v prípade, ak si vlastníkom kolobežky s elektrickým motorom, ktorá dokáže prekročiť rýchlosť 36 kilometrov za hodinu, alebo takej, ktorá má viac ako 25 kíl a zároveň ide rýchlejšie ako 14 kilometrov za hodinu.

Jan Matoušek, výkonný riaditeľ asociácie poisťovní v Česku, uviedol, že to vníma ako správne vymedzenie povinností na silné elektrokolobežky, ktorých výkon možno prirovnať k malým motorkám. Cieľom je podľa jeho slov zaviesť pravidlá pri odškodňovaní pri nehodách. Tie v prípade silných elektrokolobežiek môžu zanechať vážne následky nielen na majetku, ale aj na zdraví.

Zákaz kolobežiek

Hoci sú elektrické kolobežky skvelým pomocníkom, mnoho ľudí na ne nadáva. Ide prevažne o zdieľané kolobežky, ktoré často nachádzame odparkované na miestach, na ktorých by byť nemali. Problémom je aj fakt, že niektorí ľudia na kolobežkách jazdiť nevedia a svojou jazdou ohrozujú nielen seba, ale aj chodcov a vodičov. 

Portál Topspeed informuje, že v Paríži bola situácia „vyhrotená“ natoľko, že v miestnom referende sa až 89 % hlasujúcich zhodlo na tom, že by uvítali zákaz zdieľaných e-kolobežiek. Aj napriek tomu, že sa hlasovania zúčastnilo len 7,46 percenta z približne 1,3 milióna obyvateľov zapísaných v zoznamoch voličov, podľa primátorky mesta Anne Hifalgo ide o víťazstvo miestnej demokracie.

Od 1. septembra 2023 v Paríži zdieľané e-kolobežky viac fungovať nebudú. Odpor ku kolobežkám s hlasujúcimi zdieľala aj samotná primátorka Paríža. V súčasnosti sa v meste nachádza približne 15-tisíc verejných elektrokolobežiek. Tie však z ulíc už čoskoro nadobro vymiznú a Parížania budú môcť používať len svoje súkromné kolobežky.

Domáci sa sťažovali, že turisti, no aj Parížania jazdia nebezpečne a vyvolávajú nehody a dopravný chaos. 

Prevádzkovatelia týchto dopravných prostriedkov tvrdia, že im je nespravodlivo pripisovaná zodpovednosť za chaotickú povahu parížskych ulíc.

Zdieľané elektrické kolobežky začali byť v hlavnom meste Francúzska prevádzkované v roku 2018. Postupne však bolo ich prevádzkovanie obmedzované napríklad znížením rýchlosti, vytváraním špeciálne vyhradených parkovacích zón či obmedzením počtu prevádzkovateľov.

Ani takéto opatrenia však obyvateľom Paríža nestačili – sťažovali sa na bezohľadnú jazdu pod vplyvom alkoholu, ako aj na neporiadok na chodníkoch.

Zvýši sa aj vekový limit

Francúzska vláda plánuje zvýšiť minimálny vek na používanie elektrických kolobežiek z 12 na 14 rokov, ako aj pokutu za jazdu dvoch ľudí na jednej kolobežke. V stredu to uviedol francúzsky minister dopravy Clément Beaune. TASR správu prevzala z agentúry AFP.

„Pri jednej nehode z piatich boli na kolobežke dvaja ľudia,“ povedal Beaune pre noviny 20 Minutes. Podľa neho je potrebné zdôrazniť, že elektrické kolobežky nie sú hračky“.

Zdieľané elektrokolobežky, ktoré prevádzkujú spoločnosti ako TIER, Lime či Dott, sú už súčasťou viac ako 200 francúzskych miest.

Medzi obyvateľmi Francúzska však vyvolávajú rozporuplné reakcie. Niektorí tvrdia, že ide o zábavný a cenovo dostupný spôsob prepravy, šetrný k životnému prostrediu, iní tvrdia, že sú nebezpečné, ohrozujú chodcov a ulice sú vďaka nim preplnené.

Prevádzkovatelia zdieľaných elektrokolobežiek plánovali podpísať chartu, v ktorej sa zaviažu k zvyšovaniu bezpečnosti, predlžovaniu životnosti batérií na najmenej päť rokov a recyklovaniu svojich produktov vo Francúzsku. To je už však zbytočné, keďže v referende sa o osude kolobežiek rozhodlo jasne. 

Zdroje: Novinky.cz, Topspeed, TASR

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá