Obľúbený žltý dopravca zvažuje návrat na Slovensko. Má však jednu nekompromisnú podmienku

  • Pred rokmi opustil železničný dopravca RegioJet slovenský trh
  • Podľa ich šéfa za to mohla politická situácia
  • Svoj návrat zvažujú pod jedinou podmienkou
Vlak RegioJet a cestujúci
Ilustračný obrázok, TASR/Dano Veselský
  • Pred rokmi opustil železničný dopravca RegioJet slovenský trh
  • Podľa ich šéfa za to mohla politická situácia
  • Svoj návrat zvažujú pod jedinou podmienkou

Známy železničný dopravca RegioJet odišiel už pred rokmi zo slovenského trhu. Avšak aj napriek tomu stále jazdia na medzinárodných linkách z Prahy do Bratislavy a na trase do Košíc. 

Ako informuje český Deník N, dôvodom rozhodnutia železničného dopravcu bola predovšetkým politická situácia, ktorá na Slovensku v tom čase prevládala. Zdá sa však, že RegioJet uvažuje nad návratom, ale nie je to jednoduché. 

Nepriateľ štátu

Podnikateľ a šéf RegioJetu Radim Jančura sa v roku 2017 rozhodol, že žltý prepravca opustí slovenský trh. Na železničnej trati z Bratislavy do Komárna, po ktorej jazdil osem rokov, sa rozhodol úplne skončiť. 

Ako uvádza portál Plus Jeden Deň, RegioJet v tom čase čelil neochote ministerstva dopravy, ktoré sa podľa bývalého hovorcu Aleša Ondrůja snažilo železničného dopravcu nahradiť.

„Prejavovalo sa to rôzne – od neochoty ministerstva navyšovať kapacity preplnených vlakov až po spôsob, akým bolo nakoniec vyhlásené výberové konanie. To vyhlásilo ministerstvo zámerne neskoro a s takými podmienkami, aby RegioJet nemohol uspieť,“ uviedol vtedy Ondrůj.

Zrušenú linku získal RegioJet podľa slov Jančuru ešte „za doby krásnej pravicovej vlády Ivety Radičovej“. Situáciu im však skomplikoval Robert Fico, s ktorým si v tom čase „zažívali peklo“.

„Hoci bola naša linka najkvalitnejšia a najmenej dotovaná, slovenskí politici vykrikovali, že RegioJet musí preč zo zeme, pretože slovenskí dopravcovia tiež nejazdia v zahraničí,“ ozrejmil Jančura.

„V takomto prostredí je veľmi ťažké podnikať, keď viete, že ste nepriateľ štátu. Kým sa teda krajina nedá dokopy, povedali sme si, že tam podnikať nechceme,“ doplnil Jančura.

Výhodná predstava

V roku 2017 sa po odchode RegioJetu vyjadril k situácii aj súčasný šéf SNS Andrej Danko.

„Žltý prepravca dnes svojím rozhodnutím odísť zo slovenského trhu odhalil svoj pôvodný zámer, a to získanie dominantného postavenia pri expresnej železničnej preprave medzi dvomi slovenskými metropolami, Bratislavou a Košicami. Nešlo mu o ľudí, ale len o firemný zisk. Už pri prvom IC vlaku som hovoril, že sa teším na zdravé konkurenčné prostredie. Súkromník namiesto lepších podmienok pre občanov radšej z nášho trhu odišiel,“ uvádza Danko v príspevku na sociálnej sieti.

Žltý prepravca dnes svojím rozhodnutím odísť zo slovenského trhu odhalil svoj pôvodný zámer a to získanie dominantného…

Posted by Andrej Danko – predseda SNS on Tuesday, January 3, 2017

Súčasný minister dopravy Andrej Doležal však železničného dopravcu milo prekvapil. Chce totižto podľa slov šéfa RegioJetu vypísať výberové konania, kde je istá „predstava o postupnom vysúťažení podľa vzoru Česka“, čo je pre železničného dopravcu pomerne zaujímavá ponuka.

Ak by sa ale opakovala minulosť, v takom prípade nevidí Jančura zmysel v tom, aby sa RegioJet vrátil na slovenský trh.

„O Slovensku som predtým hovoril ako o malom Rusku – o krokoch politikov rozhodovala akási oligarchia, teda podnikajúce subjekty naviazané na štátneho dopravcu. V takom prípade nemá zmysel páliť tam energiu. Nešlo o peniaze, ale nebola vízia toho, že by naše podnikanie na Slovensku rástlo,“ tvrdí Jančura.

Redakcia Startitup sa pokúsila kontaktovať aj železničného dopravcu RegioJet. Na odpoveď stále čakáme, správu budeme aktualizovať. 

Zdroje: Deník N, Plus Jeden Deň, FB/Andrej Danko - predseda SNS

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá