Od Claudie Schiffer až po Zuzanu Plačkovú: Koho slovenskí politici za vyše 20 rokov pritiahli do kampaní?

  • Vladimír Mečiar pred vyše 20 rokmi stavil na hviezdy svetového formátu, za ktoré zaplatil vyše 40 miliónov korún
  • V súčasnosti svetové celebrity v predvolebných kampaniach nahradili domáci influenceri, youtuberi či známe osobnosti
  • Bizarnosť v predvolebných kampaniach existovala už v roku 1998 a nechýba ani v súčasnosti
BeFunky-collage-2
TASR
  • Vladimír Mečiar pred vyše 20 rokmi stavil na hviezdy svetového formátu, za ktoré zaplatil vyše 40 miliónov korún
  • V súčasnosti svetové celebrity v predvolebných kampaniach nahradili domáci influenceri, youtuberi či známe osobnosti
  • Bizarnosť v predvolebných kampaniach existovala už v roku 1998 a nechýba ani v súčasnosti

Súčasné predvolebné kampane sa nesú v znamení satirických videí, ktorých cieľom je poškodiť politických protivníkov v očiach voličov a odradiť ich od toho, aby volili konkurenciu. Kvôli takýmto marketingovým praktikám sa však dostávajú do úzadia témy, ktoré by mali tvoriť základ predvolebných súbojov. Je to napríklad oblasť zdravotníctva, školstva, súdnictva či zahraničnej a bezpečnostnej politiky.

Hlavným nástrojom sa tentokrát stáva online priestor, najmä Facebook, YouTube či Instagram. Tieto platformy sú v posledných dňoch doslova zasypané reklamnými banermi alebo videami.

Dominuje online priestor

SITA začiatkom mesiaca informovala, že politické strany minuli za uplynulé tri mesiace volebnej kampane na internete dokopy viac ako 1,2 milióna eur. Do internetovej kampane podľa Transparency International Slovensko (TIS) najviac investuje Smer, PS/Spolu či strana Vlasť.

„Takmer polovicu z doterajšieho balíka reklamy nakúpili iba dvaja hráči – strana Smer a koalícia PS/Spolu. Dominuje Smer, ktorý na svoju internetovú propagáciu – najmä antikampaňové videá – už minul 314-tisíc eur, čo vychádza na 3-5 tisíc eur denne,“ približuje TIS.

STRANY MINULI NA INTERNETE UŽ 1,2 MILIÓNA EURV žiadnych predošlých parlamentných voľbách nehral internet takú veľké…

Gepostet von Transparency International Slovensko am Dienstag, 4. Februar 2020

TIS uvádza, že strany v priemere investujú dve tretiny online balíka do sociálnych sietí a tretinu na reklamy v službe Google a do videoplatformy YouTube.

Keďže sociálna sieť Facebook bola založená v roku 2004, YouTube v 2005 a Instagram v roku 2010, v minulosti tieto platformy v predvolebnom súboji nemohli zohrávať žiadnu rolu. Aj v tej dobe fungovala silná predvolebná kampaň, ktorú však sprevádzali prevažne bilbordy a veľké predvolebné mítingy organizované v športových halách s veľkolepým sprievodným programom a známymi moderátormi.

Ficove antikampaňové videá či niektoré bizarnosti zo súčasnej predvolebnej kampane by sme v tom čase mohli porovnávať napríklad s niekdajšou kampaňou strany HZDS, ktorej lídrom bol Vladimír Mečiar. Ten reklamu a snahu získať čo najviac voličov na svoju stranu poňal v zmysle svetoznámych osobností, ktoré pozýval na Slovensko.

Vladimír Mečiar a hviezdy svetového formátu za vyše 40 miliónov korún

Mečiar pred vyše 20 rokmi stavil na svetové celebrity. Dva týždne pred voľbami si v roku 1998 pri otváraní dialničného úseku pri Ilave zatancoval s nemeckou topmodelkou Claudiou Schiffer a vzal ju do náručia za veľkého ohlasu prizerajúceho sa davu. Podľa Hospodárskych novín vyšla táto návšteva Mečiara na 100-tisíc dolárov, vo vtedajšej mene približne 3,6 milióna korún.

zdroj: TASR

Bizarnosť kampane sa stupňovala napríklad tým, že horolezci na vrchol Mount Everestu vyniesli vlajku strany HZDS a predstavitelia naspievali aj pieseň Vivat Slovakia, ktorú na futbalovom štadióne spievalo približne 20-tisíc návštevníkov. Ďalším fiaskom skončil aj jeden z bilbordov so sloganom „Krajina tvojho srdca“, kde však boli namiesto tatranskej prírody zobrazené švajčiarské Alpy.

Len napríklad v priebehu roku 1998 prišlo Mečiara podporiť viacero svetoznámych celebrít, medzi ktorými sa okrem spomínanej modelky objavil napríklad aj herec Gérard Depardieu, Ornella Muti, Claudia Cardinale či Belmondo. Celkovo tieto hviezdy v predvolebnom boji stáli viac než 45 miliónov korún.

„Viem, že množstvo ľudí popudilo, že som dostal zaplatené,“ uviedol v tom čase Depardieu. „Pochopil som to. Človek robí chyby. No, už sa stalo. Viete, všade sa stretávam s toľkými politikmi. O Castrovi mi tiež nahovorili toľko vecí. Mečiara vôbec nepoznám, povedali mi len, že je úplne prijateľný,“ dodal.

Svetové osobnosti nahradili tie slovenské

V súčasnosti svetové celebrity v predvolebných kampaniach nahradili domáci influenceri, youtuberi či známe osobnosti. Ako názorný príklad môžeme uviesť Denisa Domorackého, známeho ako Moloch Vlavo, ktorý uverejnil videoklip, v ktorom sa vyjadruje k súčasnej politickej situáci. Ironickým spôsobom kritizuje Kisku, Sulíka, Hlinu či Beblavého. Cieľom videa je propagácia predsedu strany Priama demokracia Mareka Geciho, ktorý do volieb kandiduje na kandidátke strany ĽSNS.

Čítaj viac TU>>Staň sa fanúšikom Sulíka a vyhraj iPhone. Toto sú najväčšie faily v predvolebných kampaniach

O ďalšej zaujímavej situácii informoval portál omediach.com, podľa ktorého Zuzana Strausz Plačková alias „Queen Plačková“ naháňala na Instagrame fanúšikov predsedovi strany SaS Richardovi Sulíkovi.

V rámci jednej zo súťaží, ktorú uverejnila na svojom Instagrame, uviedla, že jej sledovatelia môžu vyhrať najnovší iPhone 11, avšak ako jednu z podmienok určila to, že záujemcovia sa musia stať „fanúšikom“ Richarda Sulíka.

Iné osobnosti sa do politickej kampane zapájajú len nepriamo, vo väčšine prípadov podporujú najmä iniciatívy, ktorých zámerom je presvedčiť obyvateľom aby išli voliť, alebo aby nevolili koaličné strany či extrémistov.

Zdroje: SITA, TASR, Hnonline.sk, SME, omediach.com

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá