Odchod „spaľovákov“ je dnes utópia. Analytik vysvetľuje problémy reality našich ciest

  • Automobily sa v súčasnosti podieľajú približne 15 percentami na všetkých emisiách
  • Dopravný analytik povedal, že to môže byť predčasné
  • Automobily sa v súčasnosti podieľajú približne 15 percentami na všetkých emisiách
  • Dopravný analytik povedal, že to môže byť predčasné
ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

Motoristi majú v poslednom čase krušné obdobia, kedy od zvýšenia registračného poplatku pre staršie a výkonnejšie autá, prechádzajú na plnú „podporu“ elektromobilov, a teda zákaz predaja nových áut s benzínovým a naftovým motorom. Benzínové a naftové motory totiž čaká nezvratný osud. 

Európsky parlament (EP) v utorok definitívne schválil zákaz predaja nových áut s benzínovým a naftovým motorom od roku 2035 s cieľom dostať ich z ciest do polovice storočia. TASR o tom informuje na základe správy AFP.

Členské štáty Európskej únie (EÚ) už príslušnú legislatívu schválili a teraz ju odsúhlasil aj Európsky parlament. A to aj napriek odporu konzervatívnych poslancov, najväčšej skupiny v Európskom parlamente.

Stúpenci zákona argumentujú, že európskym výrobcom automobilov poskytne jasný časový rámec prechodu na výrobu elektrických vozidiel s nulovými emisiami. A podporí tiež investície v rámci boja s konkurenciou z Číny a USA. Okrem toho zákaz predaja áut so spaľovacími motormi podporí aj ambiciózny plán EÚ stať sa do roku 2050 klimaticky neutrálnou ekonomikou.

Dramatické rozhodnutie prináša dramatické výsledky

Oponenti zákazu však tvrdia, že ani európsky priemysel, ani mnohí motoristi nie sú pripravení na také dramatické prerušenie výroby vozidiel so spaľovacím motorom, ktoré ohrozuje tiež státisíce pracovných miest.

Varovali tiež pred „efektom Havany“, teda predlžovaním využívania starších áut so spaľovacími motormi s vyššími emisiami po zákaze predaja nových vozidiel, pretože si spotrebitelia nebudú môcť dovoliť kúpu drahého elektromobilu.

Poukázali aj na to, že batérie pre elektromobily vyrábajú zahraniční konkurenti, ako sú Čína a USA, ale podpredseda EK Frans Timmermans uviedol, že vďaka investíciám s podporou EÚ sa európska produkcia zvýši.

Automobily sa v súčasnosti podieľajú približne 15 % na všetkých emisiách oxidu uhličitého (CO2) v Únii a doprava predstavuje približne štvrtinu (25 %).

Vlani v októbri sa členské štáty EÚ, Európska komisia a vyjednávači parlamentu dohodli na návrhu znížiť do roku 2035 emisie CO2 z nových áut v Európe na nulu. V praxi to znamená zastavenie predaja nových benzínových a naftových áut, ľahkých úžitkových vozidiel a hybridov v bloku k tomuto dátumu v prospech čisto elektrických vozidiel.

Preteky automobiliek

Automobilový gigant Nemecko a konzervatívni poslanci EP sa obávajú bremena, ktoré predstavuje prestavba automobiliek a rekvalifikácia zamestnancov, keďže zahraniční rivali majú voľnejšie ciele.

Ale samotný európsky automobilový priemysel neloboval tvrdo proti zákonu, pričom mnohé firmy sa už pretekajú o to, kto sa stane významným výrobcom elektrických vozidiel.

Odkedy zákon začal svoju cestu legislatívnym procesom v EÚ, USA predstavili vlastný plán dotácií na „zelenú“ transformáciu svojho priemyslu, v rámci ktorého budú môcť čerpať výhody len domáci výrobcovia. To vyvolalo obavy v Európe, že americkí rivali odčerpajú investície a pracovné miesta vo výrobe elektrických vozidiel a batérií.

V súčasnosti je približne 12 % nových áut predaných v EÚ elektrických, pričom spotrebitelia sa postupne vzdávajú áut so spaľovacími motormi vzhľadom na čoraz prísnejšie normy a vyššie ceny palív.

Čína, najväčší automobilový trh na svete, chce, aby do roku 2035 tvorili aspoň polovicu všetkých nových áut v krajine elektromobily, plug-in hybridy alebo autá na vodíkový pohon.

„Snaha je to pekná“

Dopravný analytik Ján Bazovský pre redakciu Startitup povedal: „Úmysel je síce pekný, len vzhľadom na rozdielnu úroveň ekonomík Európskej únie, realizácia nemusí byť taká jednoduchá. Ťažko povedať, čo bude o 12 rokov. Možno sa podarí objaviť nejaký kombinovaný pohon, ktorý urýchli tento proces a hlavne posunie vozidlá na alternatívny alebo elektrický pohon, na úroveň súčasných vozidiel so spaľovacím motorom, čo sa týka výkonu, rýchlosti, dojazdu.“

Bazovský v súvislosti s touto témou a dopadom na automobilky tvrdí, že auto je spotrebný tovar, a preto ho treba po určitej dobe vymeniť a keďže na planéte pribúda stále viac ľudí, „tá výroba vozidiel bude pokračovať, tak či tak bude počet vyrobených vozidiel každoročne rásť“.

„Je predpoklad, že tie automobilky budú vo výrobe pokračovať, akurát že sa budú musieť postupne preorientovávať na výrobu iných vozidiel ako spaľovacie motory,“ tvrdí Bazovský.

„Zatiaľ je to v rovine, že elektrický pohon, ale keby som vám teraz povedal, že možno o 10 rokov to bude úplne iný pohon, tak sa mi budú smiať všetci. Tuto nič nie je čiernobiele, už teraz tu sú hybridné vozidlá, a môže to byť riešené na rôznych bázach.“ 

„Ja nie som vizionár, ale za 12 rokov sa môže stať všeličo a dokonca sa môže stať, že sa to nebude dať ani realizovať,“ vraví s tým, že tu je veľa premenných.

Hovoril aj o Slovensku, že keby v súčasnej dobe „aj boli k dispozícii tie elektromobily za prijateľnú cenu, tak pre majiteľov sú vlastne aj tak veľkým problémom a obmedzením, lebo vy teraz môžete natankovať kdekoľvek, lenže s elektromobilom je problém s dostupnosťou nabíjania batérií,“ vysvetľuje.

Ako ďalší problém označil aj fakt, že tie „pumpy“ na nabíjanie, sa nedajú postaviť hocikde pri ceste.

„Pri elektromobiloch musia byť dobíjacie stanice sfázované, zosieťované a musí tam byť privedené elektrické vedenie, ktoré musí mať patričný výkon. Oni musia zniesť veľký odber, to znamená, že tu bude obrovská požiadavka na výrobu elektrickej energie. Súčasná prenosová sústava by asi nezvládla takéto nápory. Keby ich aj teraz začali stavať, tak tie nabíjacie stanice nevedia pripojiť,“ zdôraznil.

„Idea je vynikajúca, ale obávam sa, aj keď sme sa bavili s majiteľmi vozidiel, či tá myšlienka alebo nápad nepredbehol dobu,“ okomentoval návrh Európskeho parlamentu dopravný analytik.

„Teraz je to v poriadku, môžete jazdiť na čomkoľvek, tak ťažko povedať, čo bude o 12 rokov. Tá situácia sa bude rozvíjať a vyvíjať rôznymi smermi. Viete, keď chcete mať ekologickú dopravu, musíte mať ekologickú výrobu elektrickej energie. Možno o tých 12 – 15 rokov bude situácia s elektrovoltikou taká rozvinutá a tie fotovoltické panely budú také kvalitné a dostupné, že v podstate miesto striech budú montovať panely, a tak môžu ekologicky dopĺňať elektrickú energiu do batérií vo vozidle,“ uvažuje o možnostiach Bazovský.

„Snaha je to pekná,“ konštatuje Bazovský s tým, že takýchto rozhodnutí bolo viac „a potom museli nasledovať výnimky“. „Za ideálneho stavu, kedy by to fungovalo tak, ako by malo, by to mohol byť reálny termín, ale nevieme, čo tu bude. Či bude svet v takom stave, či vôbec budú mať záujem vyrábať elektromobily a či sa nebudú snažiť len o prežitie,“ dodal.

Čítaj viac z kategórie: Auto

Zdroje: TASR, Startitup

Najnovšie videá

Trendové videá