Okrem kvality a ceny by ťa pri nákupoch mala zaujímať aj trvalá udržateľnosť. Vieš, pre ktorý známy reťazec je táto téma extra dôležitá?

Untitled design (41)
Kaufland

Na webovej stránke Kauflandu si môžeš prečítať už jeho druhú Správu o trvalej udržateľnosti. Dobrovoľne v nej hovorí o svojich plánoch, podporujúcich ochranu životného prostredia, a tiež o výzvach ohľadne svojho sortimentu, vrátane znižovania plastových obalov, rozšírenia Bio a veggie ponuky, ako aj podpore slovenských výrobkov. 

Nakupuj udržateľne aj ty

Zaujíma ťa, ako bežné nákupy vplývajú na životné prostredie? Urobiť niečo dobré pre planétu nemusí byť  vôbec ťažké – stačí sa napríklad zamyslieť nad výberom položiek, ktoré vkladáš do svojho košíka.

Reťazec vo svojich predajniach ponúka množstvo certifikovaných produktov, ako napríklad Fairtrade, Bio alebo Rainforest Alliance Certified, ale tiež sortiment ovocia, zeleniny a výrobkov pod privátnou značkou K-Bio. Podľa Správy o trvalej udržateľnosti sa mu podarilo navýšiť ponuku Bio produktov o 128 % oproti pôvodne plánovanému 50 % nárastu.

Pri nákupe fairtradových surovín, potrebných na výrobu produktov svojich privátnych značiek, zaplatil Kaufland v roku 2021 na fairtradovom príspevku viac ako 65 000 Eur. V jeho sortimente dnes aj vďaka tomu nájdeš o 65 % viac produktov so sledovanými certifikátmi udržateľnosti ako pred dvoma rokmi.

„Uvedomujeme si naše postavenie na trhu, a s ním spojenú zodpovednosť v spoločenských, enviromentálnych či ekonomických témach,“ hovorí Samuel Machajdík, hovorca Kaufland Slovensko a dodáva: „Cieľom spoločnosti Kaufland je podnikať v súlade s princípmi trvalej udržateľnosti tak, aby sme v duchu nášho hesla „Rozhodujú činy“ robili konkrétne a premyslené aktivity, vedúce k pozitívnym zmenám nielen ohľadne životného prostredia.“

Untitled design (35)
zdroj: Kaufland

Vyberie si mäsožravec aj vegán

Kaufland vo svojom stálom sortimente čerstvého mäsa ponúka viac ako 55 položiek z ekologického chovu zvierat, welfare chovu alebo iných, k zvieratám priateľských alternatív. Kuracie mäso pochádza výlučne od slovenských a českých dodávateľov.

A nezabúda ani na vegánov a vegetariánov – na výber majú z množstva kvalitných a cenovo dostupných rastlinných výrobkov, ktorých ponuka je, pokiaľ ide o privátnu značku, oproti predchádzajúcim rokom dvojnásobná. Produkty K-take it veggie sú navyše klimaticky neutrálne, majú certifikát V-label a použité obaly sú šetrnejšie k životnému prostrediu.

Jednorazovú igelitku tu už nenájdeš

S výnimkou téglikov na proteínových jogurtoch, reťazec odstránil z výrobkov svojich privátnych značiek všetky čierne plasty a redukuje ich balenia. Pri pokladniach sa dnes nachádzajú iba viacnásobne použiteľné nákupné tašky – ich posledné jednorazové verzie boli vyradené z predaja už v roku 2020 a spolu s nimi aj jednorazový plastový riad, slamky či vatové tyčinky.

Do konca roka 2025 plánuje zvýšiť maximálnu recyklovateľnosť obalov svojich vlastných značiek na 100 % a používať pri ich výrobe v priemere 25 % recyklátu. Rovnako sa zaviazal znížiť objem plastu v obaloch privátnych značiek o pätinu, vrátane obalov používaných pri preprave.

Kaufland_plasty pod kontrolou
zdroj: Kaufland

Pred rokom sa na Slovensku spustil zálohovací systém PET fliaš a plechoviek, ktorý má okrem iného za cieľ zvýšiť mieru recyklácie a minimalizovať obsah plastového odpadu, voľne pohodeného v prírode. V Kauflande tento systém funguje nad očakávania – návratnosť zálohovaných fliaš vysoko presahuje celoslovenský priemer.

Ešte viac slovenských výrobkov

Obľúbený reťazec na svojich pultoch ponúka až 50 % ovocia a zeleniny, dopestovaných výlučne na Slovensku, čím naplnil svoj záväzok už o dva roky skôr, ako bolo pôvodne plánované. Nemenej významná je pomoc regionálnym dodávateľom – vďaka úzkej spolupráci sa podarilo dosiahnuť zastúpenie regionálnych produktov vo všetkých predajniach, čo môže malým podnikateľom pomôcť v ich ďalšom rozvoji.

Kaufland si stanovil aj ďalšie ciele, ktoré sa mu podarilo úspešne dosiahnuť – v jeho sortimente nenájdeš živých kaprov, prírodné kožušiny ani kačacie alebo husacie mäso, ktoré pochádza z násilného výkrmu.

Kaufland_ovocie a zelenina
zdroj: Kaufland

K čomu sa Kaufland ešte zaviazal?

Do roku 2025 plánuje úplne vyradiť z ponuky vajcia z klietkového chovu a rozšíriť sortiment vajec z podstielkových a voľných chovov. V záujme podpory trvalej udržateľnosti si stanovil aj ďalšie ciele medzi ktoré patrí zníženie emisií z vlastnej prevádzkovej činnosti o 80 % oproti roku 2019, dosiahnutie klimaneutrality, šetrenie energií a posilňovanie energetickej efektívnosti, budovanie zelených striech, fotovoltaiky či tepelných čerpadiel.

Nemenej dôležitá je jeho podpora v oblasti dobrovoľníctva, propagácia zdravej výživy v školách a škôlkach v rámci projektu Čerstvé hlavičky, a tiež redukcia množstva komunálneho odpadu z vlastnej prevádzkovej činnosti na maximálne 5 % s cieľom získať certifikáciu Zero Waste.

Správa sa zameriava najmä na oblasti trvalo udržateľného poľnohospodárstva, podpory domácich produktov, tému zodpovedného zamestnávateľa, boja proti korupcii, ekologických balení, rozširovania udržateľného sortimentu, spoločenskej angažovanosti a mnohé ďalšie.

Viac sa o jeho zodpovedných činoch za obdobie od 1.3.2020 do 28.2.2022 dočítaš tu.

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá