Ondrej v 18-ich pomáha chorým deťom na celom svete. Keď mal 15, vyhral Krištáľové krídlo

  • Ondrej Vrábel zo Sobotišťa je najmladší laureát Krištáľového krídla, ocenenie získal v kategórii filantropia
  • Stojí na čele aplikácie Pinf Hry, ktorá deti s mozgovou obrnou učí základné zručnosti, ako sú práca s časom, písanie či motorika
  • Náklady na projekt sa mesačne blížia k tisíckam eur, aj napriek tomu chce Ondrej ponechať projekt bezplatný
ondrej vrabel
Ondrej Vrábel/Dana
  • Ondrej Vrábel zo Sobotišťa je najmladší laureát Krištáľového krídla, ocenenie získal v kategórii filantropia
  • Stojí na čele aplikácie Pinf Hry, ktorá deti s mozgovou obrnou učí základné zručnosti, ako sú práca s časom, písanie či motorika
  • Náklady na projekt sa mesačne blížia k tisíckam eur, aj napriek tomu chce Ondrej ponechať projekt bezplatný

Ondrej Vrábel má dnes 18 rokov. Vyrastal na Záhorí, pričom jeho príbuzná trpela detskou mozgovou obrnou. Iní ľudia by pravdepodobne privierali oči, Ondrej sa však popri štúdiu na gymnáziu v Senici začal venovať programovaniu a spustil Pinf Hry.

Dnes majú používateľov na celom svete a za filantropické aktivity získal v 15-ich rokoch, keď bol ešte len v kvinte, Krištáľové krídlo ako najmladší Slovák v histórii.

Z malého projektu pre príbuznú so závažným ochorením sa stal medzinárodný projekt s vysokými nákladmi, sponzormi a vlastným marketingom na čele s chalanom, ktorý sa programovať naučil celkom sám.

Medzičasom stihol spolupracovať so spoločnosťami ako PIXEL FEDERATION či Leaf a s nadačným programom Talenty Novej Európy od Slovnaftu a Stredoeurópskej nadácie. Podporovať mladé talenty je podľa neho mimoriadne dôležité, najmä ak sa pritom pomôže aj ostatným.

Lucia Šicková z PIXEL FEDERATION opísala spoluprácu s Ondrejom takto: Prišlo nám veľmi zaujímavé, že mladý človek ako Ondrej, vtedy mal asi len 14 rokov, programuje hry pre deti so znevýhodnením.

Určite sme videli zmysel v tom ho podporiť a urobiť tak dobrý príklad pre ostatných a zároveň, vzhľadom na našu expertízu, aj pomôcť produktu.“

zdroj: Ondrej Vrábel

Si najmladší Slovák, ktorý kedy vyhral Krištáľové krídlo. Zmenila tá výhra niečo?

Určite to motivuje. Zrazu vnímaš, že aj ostatní ľudia vidia, že robíš niečo zmysluplné a že to objektívne má význam. Človek si uvedomí, že naozaj pomáha ľuďom, čo si spoza monitoru až tak neuvedomuje.

Už samotná nominácia pre mňa bola obrovský úspech a vôbec som nepredpokladal, že by som mohol vyhrať.

A zrazu sa o Pinf Hrách začalo hovoriť a používa ich čoraz viac ľudí. Po mojom zviditeľnení ich začalo používať 50-krát toľko ľudí.

Pomohol ti aj program Talenty Novej Európy od Slovnaftu a Stredoeurópskej nadácie, rozšíril sa vďaka podpore projekt k viacerým deťom?

Vďaka Talentom Novej Európy som Pinf Hry mohol rozšíriť do iných škôl a darovať im licencie, ktoré by si možno nemohli dovoliť.

Vznikli tiež návody, príručky, vývoj sa veľmi posunul dopredu, mohol som ďalej udržiavať aj bezplatnú verziu a uhradili sa aj prevádzkové náklady. Vďaka Talentom Novej Európy tak dostalo pomoc viac detí.

K tvorbe Pinf Hier vedie smutný príbeh. Čo sa stalo?

Sesternica mojej mamy, Dáša, má detskú mozgovú obrnu. Už odmalička som jej chcel pomôcť, aby sa mohla ľahšie učiť a vzdelávať. Uvažoval som ako na to.

Odjakživa ju bavili počítače, preto som si myslel, že práve toto bude prínosná cesta. Začal som sa s ňou hrať na počítači, napríklad ju učiť čítať písmená, no vždy som musel byť prítomný aj ja, aby to niekam viedlo.

Keďže som ešte na gymnáziu a každý bývame niekde inde, nebolo to možné robiť často. Chcel som vymyslieť niečo, s čím by sa dokázala zabaviť sama.

Takže si sa rozhodol tento proces prakticky zautomatizovať?

Áno. Začal som sa učiť programovať a vytváral som jednoduché aplikácie, ktoré Dáške pomáhali písať, čítať alebo rozvíjať pamäť.

Vo svojej aplikácii si sa rozhodol využívať psychologické prepojenia písmen s obrázkami. Fungovalo to?

Áno. Cez Pinf Hry sa napríklad veľmi zlepšila v základných veciach ako je abeceda. Písmená som naviazal na jednotlivé slová a cez pamäťové prepojenia sa to následne naučila.

Dokážeš dnes už pokryť každú oblasť, ktorú narúšajú poruchy nervovej sústavy?

Máme pokryté písanie, čítanie, logické uvažovanie, budovanie slovnej zásoby, rozoznávanie farieb, rozlišovanie pravej a ľavej strany, matematické operácie, logiku, jemnú motoriku a ďalšie zručnosti, ako sú práca s časom, práca s kalendárom či plánovanie.

Každý človek však reaguje na inak podané informácie. Platí to aj v prípade Pinf Hier?

Áno, prispôsobené sú tomu aj funkcie. Keďže má každé dieťa trošku odlišné vnímanie, spolu so špeciálnymi pedagógmi sme vymysleli funkcie, ktoré s týmto rátajú. Ak má napríklad niekto problém s rozoznávaním farieb, sme na to pripravení a dá sa to upraviť. Miesto farieb budú na rozoznávanie používať napríklad textúry.

Bod zlomu býva tiež napríklad reakčný čas. Ak sa niečo rýchlo pohybuje alebo strieda, pre niektorých je to komplikácia a takisto si to každý vie zmeniť.

Prekvapilo ma, že ešte študuješ, nie si teda zatiaľ lekár ani pedagóg, podľa čoho teda vieš, ako postihnutým deťom vlastne pomôcť

Okrem toho, že spolupracujem s odborníkmi, tiež používam metódy, ktoré sa inak robia offline. Metódy využívané na vyučovaní v špeciálnych školách teda presúvam do aplikácie.

Eventuálne si sa však presunul k desiatkam rôznych miniaplikácií v Pinf Hrách a pracuješ aj s ďalšími metódami. Projekt neustále vyvíjaš, ako si ho predstavuješ vo finálnej fáze?

Nemyslím si, že bude niekedy nejaká finálna fáza, kedy si poviem, že to bude dokonalé. Aktuálne spolupracujeme so špeciálnymi centrami a školami, kde pomáhame deťom so vzdelaním.

Stále pripravujem nové moduly a aplikácie, pracujem so špeciálnymi pedagógmi a neustále to posúvame dopredu. Mali sme dokonca už aj školenia po Slovensku pre učiteľov a plánujeme ďalšie.

Jedna pekná vec je podpora ľuďom, ktorí to potrebujú, druhá je aj podpora mladých talentov ako ty. Mali by veľké spoločnosti podporovať mladých ľudí podobným spôsobom?

Určite áno a za Talenty Novej Európy som vďačný. Nie každý šikovný človek má dostatočné finančné zdroje na realizáciu a kurzy či cestovanie na prezentácie a konferencie tiež nie je zadarmo.

Vďaka takejto podpore sa môžu mladí ľudia omnoho viac sústrediť na to, v čom sú naozaj dobrí a čo im ide.

Mať takýto projekt nemôže byť finančne bez záťaže. Plánuješ zaviesť paywall alebo z toho o niekoľko rokov spraviť produkt pre zisk?

Teraz je pre domácnosti bezplatná verzia a pre inštitúcie máme paywall, kde sú pokročilejšie monitorovacie funkcie, hry a informácie.

Chcel by som mať vždy prístupnú bezplatnú verziu. Rodiny s chorými deťmi majú už teraz častokrát veľké finančné problémy a aj pár eur, ktoré nemusia dať za licenciu, môže pomôcť.

Tiež máš ale náklady, z čoho ich hradíš?

Okrem premium verzie sú to najmä sponzorské dary a tiež model pre školy, ktorý je platený.

zdroj: Ondrej Vrábel

Pokúsila sa už Pinf Hry kúpiť iná spoločnosť?

K tomuto sa nemôžem vyjadriť.

Prekvapuje ma, že s tým zatiaľ nejdeš do sveta. Prečo, keď máš jazykovú lokalizáciu už pripravenú?

Máš pravdu, preklady sú hotové, tie vznikli najmä kvôli prezentáciám na konferenciách v daných krajinách. Preto máme aj menej bežné jazyky ako napríklad portugalčinu či poľštinu.

Zatiaľ teda cudzie jazyky nemajú komerčné využitie. Väčšina užívateľov je stále zo Slovenska, aj keď už máme aj Čechov a iných zahraničných ľudí.

Na Slovensku už totiž Pinf Hry boli medializované, no v iných krajinách to zatiaľ z marketingového hľadiska pokrivkáva.

Teraz sa sústredím na pokrytie Slovenska a Česka, nakoľko dokážem lepšie komunikovať s jednotlivými inštitúciami a používateľmi, hry dokážem prispôsobiť ich potrebám, vďaka čomu sú lepšie využiteľné.

Zaujímavá je aj dizajnová úprava v Pinf Hrách. Tá pre bežného človeka môže pôsobiť pomerne jednoducho. Hrá jednoduchší dizajn dôležitú úlohu?

Určite áno. Približne s 80 % – 90 % dizajnu mi pomáhali špičkoví grafici z najúspešnejšieho herného štúdia PIXEL FEDERATION a tiež školení pedagógovia.

Treba si uvedomiť, že ľudia s detskou mozgovou obrnou vnímajú veci odlišnejšie ako my a pre nich je to ideálne a na mieru. Dizajn musí byť v tomto prípade jednoduchý a intuitívny.

Programovať si sa prakticky naučil z domu, cez internet. Myslíš, že na to dnes človek nepotrebuje vzdelanie?

Všetko je dnes dostupné na internete. Výhodou je, ak človek vie po anglicky. Väčšina materiálov je zadarmo a naučia ťa prakticky čokoľvek.

Vysoká škola určite pomôže v ohľade odbornosti, ale nedokážem to dobre posúdiť, keďže som Pinf Hry už rozbehol a som ešte len na gymnáziu.

zdroj: Ondrej Vrábel

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech