Online stretnutia priniesli spoločnosti nový problém. Znižujú veľmi žiadanú schopnosť

  • Virtuálne stretnutia sa stali bežnou súčasťou života počas pandémie
  • Sú ale schopné nahradiť osobné stretnutia?
  • Nová štúdia má odpoveď
home office
Ilustračný obrázok, Unsplash/Roberto Nickson, Christin Hume
  • Virtuálne stretnutia sa stali bežnou súčasťou života počas pandémie
  • Sú ale schopné nahradiť osobné stretnutia?
  • Nová štúdia má odpoveď

CNN píše, že sa najväčšie úspechy ľudstva podarili len vďaka spolupráci ako takej. Najväčšie hity skupiny Beatles, vynesenie človeka na Mesiac či smartfón. Aj preto je kooperácia jedným z pilierov úspechu, o to viac počas bezprecedentnej situácie, ktorej čelíme už viac ako dva roky.

Počas celosvetovej pandémie sa vo firmách vo veľkej miere prešlo z osobnej formy komunikácie a stretávania sa na tú digitálnu. Consumer Healthy podotýka, že podľa štúdií aj po skončení pandémie zostane napríklad v USA až 20 % všetkých amerických pracovných dní vykonávaných diaľkovo.

Aplikácie typu Zoom, Microsoft Teams či Skype sa v priebehu posledných dvoch rokoch stali mimoriadne populárnymi a používanými.

Virtuálne stretnutia sa počas pandémie koronavírusu stali bežným štandardom, avšak podľa najnovšej štúdie Virtual communication curbs creative idea generation, ktorá vyšla v časopise Nature, práve virtuálne stretnutia potláčajú kreatívne myslenie. 

Dve skupiny podieľajúce sa na štúdii

Štúdia vydaná minulý týždeň sa opiera o zistenia z dvoch skúmaných skupín: 602 ľudí, ktorí sa osobne zúčastnili laboratórnej štúdie, a 1 490 zamestnancov veľkej telekomunikačnej spoločnosti, ktorí boli skúmaní na ich pracoviskách v piatich rôznych krajinách.

Logo

Phys.org píše, že ľudia v laboratórnej štúdii boli náhodne rozdelení do dvojíc a dostali kreatívnu úlohu, ktorú mali splniť, či už osobne alebo virtuálne.

Každý tím musel vymyslieť toľko kreatívnych spôsobov využitia produktu (frisbee alebo bublinkovej fólie), koľko dokázal zhromaždiť za päť minút, a následne vybrať svoj najinovatívnejší nápad.

Štúdia celkovo zistila, že dvojice prítomné fyzicky prišli s viacerými nápadmi. Avšak, pokiaľ išlo o výber toho najlepšieho nápadu (podľa hodnotenia výskumníkov); tam mali videokonferenčné dvojice mierne navrch. Fyzicky prítomné páry vyhrávali, pokiaľ išlo o kreativitu, ale nie o rozhodovanie.

„Keď inovujeme, musíme sa odchýliť od existujúcich riešení a prísť s novými nápadmi tak, že budeme vo veľkej miere čerpať z našich znalostí. Vymyslieť alternatívne spôsoby využitia známych predmetov si vyžaduje rovnaký psychologický proces,“ vysvetlila pre Sprout Wired Melanie Brucksová, ktorá je jednou z autoriek štúdie a pôsobí na Columbia Business School. 

Interakcia cez obrazovku poškodzuje sústredenosť

CNN uvádza, že výskumníci tiež použili softvér na sledovanie očí, ktorý zistil, že virtuálni účastníci trávili viac času pozeraním sa priamo na svojho partnera, na rozdiel od pozerania sa po miestnosti.

Okrem toho, vedci tiež prišli k záveru, že dvojice, ktoré sa zúčastňovali na videokonferenciách, si zo svojho okolia pamätali menej v porovnaní s tými, ktorí sa stretávali osobne.

„Toto vizuálne zameranie na obrazovku zužuje poznanie. Inými slovami, ľudia sú pri interakcii cez video viac sústredení na jedno miesto, čo poškodzuje široký a rozsiahly proces generovania nápadov,“ dodala Brucksová. 

Jay Olsson, výskumník z McGill University v Kanade, ktorý sa venuje metódam merania kreativity, povedal, že ľudia v okolitom prostredí často hľadajú pomoc pri generovaní nápadov.

„Objekty v miestnosti môžu vyvolať nové asociácie jednoduchšie, ako sa pokúšať generovať ich všetky interne. Autori zistili, že interakcia cez obrazovku počítača by mohla neúmyselne posunúť pozornosť spôsobom, ktorý znižuje tvorbu týchto nových nápadov,“ povedal pre Sprout Wired.

Zoom a kreativita nie sú inkompatibilné

Ellen Langerová, profesorka psychológia na Harvard University, pre CNN povedala, že tento nový výskum je dôležitým krokom. Zároveň však dodala, že by bola chyba uzavrieť to tak, že sú kreativita a videokonferencie inkompatibilné.

„To, či sme, alebo nie sme kreatívni pri používaní funkcie Zoom, môže v prvom rade závisieť od toho, do akej miery sme kreatívni vo všeobecnosti a akú úlohu máme. Možno sa mnohí z nás spriatelia rýchlejšie osobne ako cez Zoom a kreativita prekvitá, keď sme uvoľnení. Ale pri spolupráci z domu sú ľudia pravdepodobne uvoľnenejší ako pri experimente,“ dodala Langerová. 

Zdroje: CNN, Nature, Phys.org, Sprout Wired, Consumer Healthy

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá