Oplatí sa na Slovensku rozbehnúť „zero waste“ biznis? Tieto značky u nás točia státisíce eur

  • Bratislavské bezobalové obchody, ale aj ekologické značky vykazujú slušné zisky
  • Tvrdia, že sa im darí vďaka jasnej ideológii aj vďaka vzdelávaniu ľudí
  • Mnohé z nich ukazujú pozitívne príklady toho, ako sa dá podnikať a nedrancovať prírodu
zik
Startitup, unsplash.com
  • Bratislavské bezobalové obchody, ale aj ekologické značky vykazujú slušné zisky
  • Tvrdia, že sa im darí vďaka jasnej ideológii aj vďaka vzdelávaniu ľudí
  • Mnohé z nich ukazujú pozitívne príklady toho, ako sa dá podnikať a nedrancovať prírodu

Heslom zero waste je: „odmietni, zredukuj, znovu použi, zrecykluj, kompostuj. Dnešná spoločnosť je však nastavená inak a výrobky v bežných obchodoch sú produkované tak, že sa dajú použiť jednorazovo, alebo vydržia iba určitý čas. Ak chce teda konzument začať žiť v zmysle zero waste, musí hľadať alternatívy. Tých je, samozrejme, hneď niekoľko a jednou z tých najpopulárnejších sú bezobalové obchody či zero waste výrobky.

Z ideologického hľadiska majú jasné smerovanie, chcú prispievať k čistejšiemu a zelenšiemu podnikaniu. Podnecujú ľudí k zodpovednému nakupovaniu a šetreniu našej planéty. Zero waste však nielen ideológia, je to biznis a na Slovensku sa mu darí.

Dobrožrúti

Dobrožrúti sú na Slovensku priekopníkmi v tomto druhu podnikania a o ich šikovnosti svedčí nielen úspešný obchod a pekáreň, ale aj zisky. Spoločnosť Dobrožrúti v roku 2018 zvýšila zisk o 658 % na 47 406 eur a tržby jej narástli o   234 % na viac ako 307-tisíc eur.

Daniela Zvalozvá, ktorá za konceptom stojí, považuje za jeden z najlepších krokov spojenie pekárne s obchodom. Zároveň Dobrožrúti upozorňujú na to, že zero waste nie je o nenakupovaní, ale o zmene nakupovacej filozofie.

„Keby sme nenakupovali, predsa by sme nemali čo jesť, do čoho sa obliecť. Preto sme napríklad od začiatku komunikovali, že nám nejde o to, mať najširší sortiment. Pretože mať niekoľko druhov cestovín, ryže je napríklad pre nás mimo zero waste zmýšľania. Snažíme sa vysvetliť práve tú podstatu, potrebovať len jeden druh ryže, cestovín atď. Jednoducho nielen zmeniť, do čoho nakupujem, ale zmeniť,  čo POTREBUJEM nakúpiť,“ vyjadrila sa pre Startitup.

U Vážky

Jeden z ďalších bezobalových obchodov, ktorý je v Bratislave veľmi obľúbený, je aj prevádzka U Vážky. Tá momentálne zisk nevykazuje, no je to spôsobené aj tým, že nedávno rozširovali svoju predajňu a do nej investovali značné množstvo financií. Predajňa U vážky je zatiaľ pomerne nová, fungovať začala až v januári 2019, takže je ešte priskoro na to, hodnotiť úspešnosť ich podnikania, tá sa vykryštalizuje až neskôr.

„Veľmi si vážime všetkých našich zákazníkov a ľudí, ktorí chcú žiť zodpovedné. Vďaka ním sa od prvého dňa otvorenia naša predajňa teší veľkej priazni zákazníkov, denné tržby sú nad naše pôvodne očakávania. Aj vďaka záujmu zákazníkov a pre zvýšenie komfortu nakupovania sme už v lete pristúpili k rozšíreniu našej predajne o 1/3. Samozrejme, toto predstavuje ďalšie investície a boli väčšie ako zisk, ktorý sme za pol roka vygenerovali, preto čísla na Finstate budú opäť v červenom. Toto je v prvom roku podnikania akceptovateľné, ak firmu kontinuálne rozvíjame, zveľaďujeme,“ upresnila majiteľka obchodu Zuzana Cseriová.

Fresh Market

FreshMarketu, jednému z najväčších združovateľov BIO potravín a bezobalových obchodov, sa darí, pravdepodobne, nad očakávania. Jeho zisk z prenájmu priestorov v roku 2018 tvoril takmer 96-tisíc eur a tržby sa vyšplhali na 1 641 265 eur.

Tierra Verde

Vyzerá to tak, že Bratislavčania si teda na alternatívne nakupovanie celkom zvykli. Nejde pritom iba o kamenné obchody, úspešné sú aj značky bezobalovej drogérie či výrobcovia alternatívnych obalov. Československá spoločnosť TIERRA VERDE, ktorá ponúka širokú paletu eko drogérie a výrobkov dennej potreby s čo najmenším negatívnym dopadom na zdravie a životné prostredie, vykazuje na Slovensku zisk viac ako 33-tisíc eur. Tržby sa pohybujú na 470-tisíc eurách.

„Je to najmä vďaka tomu, že sme nekompromisní v napĺňaní nášho poslania, ktoré je, že chceme byť cestou do novej kvality každodenného vedomého žitia. Naši zákazníci to vedia a sú nám preto verní. V praxi to znamená nielen to, že naše produkty nezaťažujú prírodu, alebo zdravie našich užívateľov, ale napríklad aj to, že zvážame a znovu plníme kanistre, z ktorých čapujeme v rámci bezobalových predajní. Taktiež z obalov, v ktorých nám chodia suroviny, vyrábame produkty ako obálky alebo tašky. Tým dávame cenným surovinám, ktoré žiaľ bežne končia v spaľovniach, nový život a následne sme aj schopní ich predať so ziskom. Preto vieme, že zero waste je funkčná cesta nielen z pohľadu dopadu na planétu a zdravie ľudí, ale aj z pohľadu biznisu,“ vyjadril Marek Sitar zo spoločnosti TIERRA VERDE.

Bionela

Podobne je na tom aj spoločnosť Bionela vyrábajúca alternatívne obaly, ktoré sú z kompostovateľných alebo recyklovaných materiálov. Bionela je v zisku takmer 20-tisíc eur a jej tržby predstavujú 613-tisíc eur.

„Kompostovateľné jednorazové obaly nie sú 100% riešením, lebo takým je len odpad netvoriť. Môžu ale významne pomôcť zredukovať odpad a zároveň sú využívané pri výrobe obnoviteľné zdroje, redukuje sa produkcia CO2 a sú bezpečnejšie v styku s potravinami. Tie kompostovateľné obaly, ktoré sú likvidovateľné aj v domácom komposte, môžeme označiť ako bezodpadové. Celkovo výhodou kompostovateľných obalov je, že môžu byť likvidované spolu so zbytkami jedla a spracované na kompost. Má to, ale svoje pravidlá a treba sprístupniť možnosti tieto obaly likvidovať v riadených kompostárňach,“ ozrejmil Vladimír Hromada z marketingového oddelenia Bionely.

zdroj: Bionela

Spojenie ekológie a podnikania teda vôbec nie je nemožné. Dôkazom toho je aj množstvo úspešných firiem, ktoré figurujú na Slovenskom trhu. Práve tie nám dávajú skvelý príklad toho, že zastaralý koncept oligarchov a monopolov drancujúcich planétu už skutočne patrí minulosti. Budúcnosť biznisu je zelená a dokáže byť nielen prospešná pre planétu a prežitie náš, ľudí, ale aj zisková a efektívna.

Zdroj: Finstat

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá