Ostrieľaný manažér Ľubor prišiel pracovať do Lidlu: Najviac ma baví, že keď niekoho správne vyškolím, o päť rokov môže byť nado mnou

  • Ľubor Kovalík začínal ako hokejista a cez manažérske pozície sa dostal až do obľúbeného reťazca Lidl
  • Tam pôsobí ako projektový manažér predajní a školí regionálnych manažérov i manažérov predajní
  • Po príchode do Lidlu už zmenu nehľadá. Čím si ho reťazec tak presvedčivo získal?
Lidl2 ilustrak
Lidl
  • Ľubor Kovalík začínal ako hokejista a cez manažérske pozície sa dostal až do obľúbeného reťazca Lidl
  • Tam pôsobí ako projektový manažér predajní a školí regionálnych manažérov i manažérov predajní
  • Po príchode do Lidlu už zmenu nehľadá. Čím si ho reťazec tak presvedčivo získal?

36-ročný manažér Ľubor Kovalík riadil vstup fast foodu KFC na slovenský aj rakúsky trh. Ako skúsený manažér mal na starosti menšie i väčšie tímy v najrôznejších firmách.

Novú pozíciu si Ľubor síce nehľadal a vo vtedajšej práci si pochvaľoval, aj napriek tomu ho však zaujala pracovná ponuka Lidlu, kde teraz pôsobí ako projektový manažér.

Náplňou jeho práce je školenie regionálnych manažérov a manažérov predajní, z ktorých buduje skúsených lídrov. V Lidli pôsobí viac než 5 rokov a na aktuálnej pozícii je od júna 2020.

Aj on má vplyv na tom, že noví manažéri presne vedia, čo majú od pozície očakávať. Čo Ľubora na práci baví najviac?

Pred nástupom do Lidlu ste riadili vstup KFC na dva zahraničné trhy – prečo ste sa rozhodli pre zmenu a prečo práve Lidl?

Ja mám za sebou takýchto zmien viac. Kedysi som dokonca profesionálne hrával hokej, no povedal som si, že pôjdem na inú dráhu. Moja cesta začínala v McDonald’s, kde som bol približne dva roky a odišiel som po tom, ako sme zaviedli raňajky, ktoré sú tam teraz štandardom.

Odtiaľ som prešiel do KFC na manažéra predajne, kde som pôsobil asi 9 rokov. Za ten čas som sa vypracoval na vyššiu pozíciu, zastrešoval som viac prevádzok.

Inzerát Lidlu som našiel, keď som hľadal nových ľudí pre KFC. Najprv som len chcel vedieť, čo robia tak dobre. Poznal som aj ich kampaň, tak som si poslal životopis. Nakoniec to skončilo tak, že som do Lidlu prišiel aj sám pracovať.

Lidl ste teda vnímali pozitívne už pre nástupom.

Áno, bola to známa značka a mňa vždy zaujímalo, prečo sa im tak darí. A postupne som sa stal Lidl človekom aj ja. Až sám hovorievam, že mám Lidl srdce.

Ako vyzeral váš začiatok? Pohovory zrejme neboli jednoduché.

Spolu boli tri kolá výberového konania. Keď si ma vybrali na základe životopisu, zavolali si ma do logistického centra v Seredi, kde si pamätám, že boli dvaja regionálni manažéri, s ktorými som mal interview.

Potom prišlo tzv. assessment centrum, kde nás už bolo len šesť – tam prebiehali ďalšie rozhovory a úlohy. Nakoniec ma vybrali a na stretnutí, ktoré nasledovalo, som Lidlu povedal finálne áno.

zdroj: Lidl

Absolvovali ste teda viacero kôl pohovorov. Čo sa dialo po tomto stretnutí?

Bola to skutočne dobrá skúsenosť. Potom nasledovalo ešte jedno stretnutie, kde som podpisoval zmluvu a po nástupnom dni som prechádzal zapracovaním v rámci spoločnosti.

Zapracovanie v Lidli obvykle trvá mesiace. Čo všetko vás učili?

Moje zapracovanie trvalo dokopy 9 mesiacov. Prešiel som si pozíciami predavač/pokladník, asistent manažéra predajne, zástupca manažéra predajne a čiastočne aj pozíciou manažéra predajne.

Samotné zapracovanie bolo fajn – to som nastupoval ešte na predajni Betliarska v Petržalke, kde ma privítala aj manažérka predajne a cítil som sa tam dobre. Ľudia, ktorí ma zaúčali, boli super. Spomínam si na dva týždne, ktoré som strávil len v pekárni, lebo vypadol pekár a jediný, kto vedel piecť, som bol vtedy ja, lebo ma to predtým naučil. Takže v pekárni sa vyznám naozaj dobre.

V rámci zapracovania som prechádzal aj rôznymi školeniami, ako napríklad hygiena, číselné ukazovatele, inventúra a podobne. A potom som si prebral svoju prvú predajňu v bratislavskej Dúbravke.

Zapracovanie mi ubehlo rýchlo a stále sa bolo čo učiť. Môžem však povedať, že aj keď som už mal podobné skúsenosti, veľmi ma bavilo si prejsť cez rôzne pozície. Rád pracujem v tíme a získal som veľa skúseností.

Nakoniec ste skončili ako projektový manažér predajní. Čo to reálne znamená?

Zapracovávam ľudí, ktorí k nám nastupujú ako manažéri predajní a regionálni manažéri.

Chodím za kolegami na predajniach a bavím sa s nimi o praktických veciach, ktoré riešia. Radím im, v čom sa môžu zlepšiť a pomáham im získať to správne know-how.

Zisťujem, čo sa im páči, čo im naopak vadí, v čom potrebujú pomoc a podobne. Moja pozícia vznikla aj preto, aby sme ľudí naučili to, čo potrebujú a vedeli, že sú s prácou spokojní.

Každý nový zamestnanec v zapracovaní vie, aké veci a dokedy sa musí naučiť. Napríklad zapracovanie na pozíciu predavač/pokladník, ktorým budúci manažéri prechádzajú, trvá 5 týždňov a ja za tým manažérom medzitým prídem trikrát. Preberáme plán zapracovania, teda ho kvázi skúšam. Do môjho bežného dňa patria aj školenia a administratíva, takže je to veľmi dynamické.

Najviac ma baví, že môžem kolegov niečo naučiť a o 5 rokov môžu byť kľudne niekde nado mnou. Chcem im ukázať, že práca môže byť niekedy aj ťažká, ale je na nej veľa pekného a dajú sa dosiahnuť úspechy. Dôležité je odovzdanie skúseností, aby sme vo firme mali tých najlepších. 

 

Regionálni manažéri a manažéri predajne v kocke:

  • vedú jednu alebo viac predajní, zodpovedajú za jej ekonomické výsledky a plnenie dlhodobých cieľov
  • vedú stredne veľký tím ľudí, plánujú im úlohy, prácu a zmeny
  • diktujú procesy ako objednávanie, zásobovanie, distribúciu, inventúru či rozmiestnenie tovaru, a to v súlade s firemnými pravidlami
  • nastavujú ukazovatele spokojnosti zákazníkov aj finančnej výkonnosti predajne
  • sami vplývajú na vzhľad a rozmiestnenie predajnej plochy a tým pádom aj na spokojnosť zákazníka
  • ich rozhodnutia sa prejavia aj na samotnom obrate predajne
  • školia nových zamestnancov a riešia HR otázky, motivujú a zaoberajú sa feedbackom
  • implementujú a vymýšľajú novinky a inovácie, vďaka ktorým bude ich predajňa patriť k jednej z najlepších
  • Lidl rozdiely medzi pohlaviami nerobí, a tak sú pozície vhodné pre mužov aj ženy

zdroj: Lidl

Akých ľudí hľadá Lidl na manažérsku pozíciu?

Stačí, že sú flexibilní, dynamickí, lebo takí sme aj my. Samozrejme, musia byť tímoví hráči, lebo na predajni je vždy veľa ľudí, či už zákazníkov alebo kolegov.

Musia mať skúsenosti s vedením ľudí, mať tímového ducha, schopnosť prevziať zodpovednosť a byť odolní voči stresu. Dôležité sú aj komunikačné zručnosti. Mali by byť naozajstnými Lidl ľuďmi. 

Je to práca, ktorá je vhodná aj pre ženy?

Určite áno, robiť rozdiely medzi pohlaviami je podľa nás stredoveké. Máme manažérov aj maažérky.

V čom je Lidl iný než spoločnosti, v ktorých ste pracovali predtým?

Treba povedať, že som v predchádzajúcich pozíciách nebol vyslovene nespokojný. Keď som prišiel do Lidlu, povedal som si, že aj tu do toho dám všetko. Neberiem prácu tak, že musím, ale tak, že chcem. To je veľký rozdiel. Keď niekoho niečo baví a chce to robiť, dosahuje aj výsledky.

Je rozdiel, keď má spoločnosť 8 predajní, a keď má 150 predajní iba na Slovensku. Bola to pre mňa nová výzva, ale systém v Lidli mi vyhovuje.

Čo je podľa vás najdôležitejšie pre vašu pozíciu projektového manažéra? Aký typ človeka môže robiť vašu prácu?

Určite musí mať time-management na vysokej úrovni, lebo naozaj zladiť viacero manažérov v jedno obdobie a ešte k tomu denne dochádzať nie je jednoduché.

Dôležité je vedieť komunikovať a narábať so slovami správne a byť tímovým hráčom. Ja sa držím takého motta, čo som mal ešte keď som bol športovcom: „Trénuj tak, aby bol pre teba zápas oddychom.“ Teda pretavené na Lidl: „Ak je dobrá príprava, práca ide už od ruky.

Lidl toho ponúka strašne veľa – dobrý plat, školenia a viaceré iné benefity. Podporuje šikovných ľudí a dáva im priestor rásť.

Od športu po Lidl, to je veľký skok. Kde sa vidíte v budúcnosti?

Určite vidím svoju budúcnosť v Lidli. Uvidím, aké nové projekty a roly sa v Lidli pre mňa ešte nájdu.

Páči sa mi, že mám možnosť cestovať medzi predajňami a mestami – s administratívou to tak vytvára ten správny balans. Nikdy sa tu nenudím.

zdroj: Lidl

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK