EXKLUZÍVNE: Pacient zaplatil 500 eur za lekára. Ten zákrok nevykonal a peniaze si nechal. Nemocnica reaguje
- Pacient zaplatil 500 eur za operatéra, ktorý neprišiel
- Peniaze si však nechal
- Podľa nemocnice má pacient nárok na vrátenie peňazí
- Pacient zaplatil 500 eur za operatéra, ktorý neprišiel
- Peniaze si však nechal
- Podľa nemocnice má pacient nárok na vrátenie peňazí
Pacient Rooseveltovej nemocnice v Banskej Bystrici zaplatil 500 eur za to, aby ho operoval konkrétny, ním vybraný chirurg. Tento legálny poplatok je v cenníku na webovej stránke vedený ako „Výber operatéra pri robotickej operácii“. Mal zabezpečiť, že zákrok vykoná presne ten lekár, ktorého si pacient vybral.
V deň operácie sa však všetko zmenilo. „V deň operácie, keď som bol pod narkózou, si ‚môj’ lekár jednoducho poslal za seba niekoho iného. Peniaze si nechal, ale v operačnej sále sa ani len neobjavil,“ uviedol pacient na sociálnej sieti.
Na túto informáciu prišiel pacient až dodatočne, keď mu to medzi rečou spomenul známy pracujúci v zdravotníctve. Pôvodne vybraný operatér sa údajne na zákroku vôbec nezúčastnil, no napriek tomu si nechal vyplatiť poplatok určený za svoj výkon.
Svoje rozhorčenie zverejnil anonymne na facebookovej stránke Nekŕmte nás odpadom, kde opísal situáciu ako „otrasný zážitok“ a „podvod“. Tvrdí tiež, že podobné prípady sa mali v nemocnici zopakovať aj v minulosti.
Prípadov je viacero
V spomínanej facebookovej skupine sa objavuje viacero príspevkov, ktoré poukazujú na rovnaký alebo podobný prípad. „Dala som 200 eur. Cystu mi neodstránil, klamal v správe a dokonca na mňa aj nakričal,“ uvádza pacientka v príspevku.
„Prisľúbil, že ma bude operovať. No to, čo nasledovalo, bolo utrpenie – fyzické aj ľudské. Mala som neprestajné bolesti, nemohla som nohu ohnúť ani vystrieť. Keď som mu to povedala, začal po mne kričať ako pes,“ píše ďalej v príspevku.
Reakcia nemocnice a ministerstva
Redakcia Startitup kontaktovala Fakultnú nemocnicu s poliklinikou F.D. Roosevelta v Banskej Bystrici s otázkami, ako sa k prípadu stavia a aké pravidlá platia pre platený výber lekára. V oficiálnom stanovisku hovorkyňa nemocnice Mgr. Ružena Maťašeje uviedla, že pacient si môže výber lekára dohodnúť formou zmluvy a poplatok uhradiť najneskôr v deň výkonu.
„V prípade, že sa lekár na výkon nemohol dostaviť, pacient má nárok od zmluvy odstúpiť. Lekár by mal pacienta o tom, že výkon nevykoná, informovať. Pacient potom uzavrie s nemocnicou dohodu o odstúpení od zmluvy a poplatok mu je vrátený,“ uviedla nemocnica.
Pacient má podľa nich právo od zmluvy odstúpiť aj bez udania dôvodu. Postup aj cenníky sú zverejnené na webovej stránke nemocnice.
Zneistený pacient plánuje podniknúť ďalšie kroky: vyžiada si výpis z operačného protokolu, požiada o vrátenie poplatku a podá podnet na Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou.
Zatiaľ nezverejnil meno lekára, no tvrdí, že ak sa veci nepohnú správnym smerom, bude konať aj verejne.
Ministerstvo zdravotníctva pre Startitup uviedlo, že výber konkrétneho operatéra v zdravotníckom zariadení je legislatívne upravený Odborným usmernením MZ SR č. 27034/2005 zo 7. decembra 2005. „Výber operatéra je považovaný za nadštandardnú službu, ktorá sa realizuje na základe podpísanej zmluvy medzi pacientom a daným zdravotníckym zariadením. Za túto službu môže poskytovateľ požadovať od pacienta úhradu.“
Táto zmluva musí obsahovať základné náležitosti – označenie zmluvných strán, predmet zmluvy, dohodu o cene a spôsobe jej úhrady, ako aj určenie zodpovednosti za škodu. Práva pacienta, ako aj prípadná náhrada škody, sú preto definované v samotnej zmluve, ktorú pacient podpisuje na základe svojej žiadosti.
Čítaj viac z kategórie: Zo Slovenska
Zdroj: Facebooková stránka - Nekŕmte nás odpadom