[Diskusný Klub] Novinár Boka: Cez východnú hranicu sa pašujú drogy aj orgány. Film Čiara je slabý odvar.

[Diskusný Klub] Jakub Ptačin: Odrbávať na Slovensku už nemôže byť jednoduchšie

[Hacker Zdravia] Prekonal množstvo operácií a nevzdal to. Ak chceš byť lepší, musíš pokoriť svoje ego

Paríž bojuje proti klimatickým zmenám. Bude zrejme prvým európskym mestom, ktoré zakáže autá

  • Starostka Paríža nedávno oznámila, že mesto viac nemôže byť plné áut
  • Dnes sa hovorí aj o tom, že autá v meste lásky už neuvidíme vôbec
Paris car free
Pixabay/ TheDigitalArtist, Instagram/ bicigalo
  • Starostka Paríža nedávno oznámila, že mesto viac nemôže byť plné áut
  • Dnes sa hovorí aj o tom, že autá v meste lásky už neuvidíme vôbec

Parížska starostka Anne Higaldo nedávno oznámila, že obraz mesta plného áut spred vypuknutia pandémie COVID-19 už neprichádza do úvahy. 

Mestské zastupiteľstvo po mimoriadnom zasadnutí preskúmalo všetky možnosti zníženia znečistenia Paríža. 

Znečistenie už samo osebe predstavuje zdravotnú krízu a nebezpečenstvo. A znečistenie spojené s koronavírusom je obzvlášť nebezpečný koktail,“ povedala Higaldo. 

Paríž sa chce pripojiť k viacerým európskym mestám, ktoré si stanovili plány na využívanie alternatívnych spôsobov dopravy. Autá v centre môžu byť teda čoskoro minulosťou. Najnovšie sa hovorí aj o tom, že mesto zakáže autá úplne. 

Korona má aj pozitívne následky

Štúdie Harvardskej univerzity ukázali, že vystavovanie sa znečisteným tuhým látkam a ich zvýšenie čo i len o jeden mikrogram na meter kubický vzduchu môže zvýšiť možnosť smrti až o desať percent. 

Po vypuknutí koronakrízy ľudia výrazne prestali používať osobné automobily. V mnohých európskych krajinách došlo vplyvom pandémie k zníženiu znečistenia ovzdušia, avšak tým aj k preťaženiu mestskej hromadnej dopravy. 

Niektoré vlády ale žiadali ľudí, aby sa verejnej doprave vyhýbali úplne. Vznikli však obavy, že by to mohlo viesť k prudkému nárastu používania automobilov. 

Obyvatelia veľkých miest sa však odmietajú vzdať zlepšenej kvality ovzdušia, ktorá je výsledkom zníženej automobilovej premávky. 

Parížska starostka taktiež hovorí o tom, že si nevie predstaviť opätovné preplnenie ulíc Paríža autami. Situáciu by to podľa nej mohlo ešte zhoršiť. Preto sa budú snažiť stanoviť si plán, ktorý uprednostní alternatívne spôsoby prepravy. 

 
 
 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Autopartage à Paris (@communautofrance),

15 minútové mesto

Paríž je na najlepšej ceste k elektrickej budúcnosti dopravy. Kedysi predstavy a plány posunula koronakríza o desať rokov vpred. Všetko má byť prispôsobené predstave pätnásť minútového mesta.

Tento plán má preniesť ľudí bližšie do centra, kde sa má sústrediť všetko nutné pre život. Už existujúce miesta budú pretransformované do viacúčelových lokalít. Tak sa budú presúvať menej, ekologickejšie a rýchlejšie. 

Mesto lásky sa tak rozdelí na viacero veľkých centier, kde vznikne priestor pre plnohodnotný život pre všetkých, s obrovskou ponukou služieb. Prioritou budú chodci, cyklisti a verejná doprava.

Na poslednom mieste v prioritách budúcnosti sú autá. A opatreniami začalo mesto už nedávno. Jedna z najrušnejších ulíc Rue de Rivoli bola od 30. apríla pre autá uzatvorená, čím sa vytvoril priestor pre chodcov a cyklistov.

Toto rozhodnutie mesto predĺžilo až do konca leta. Vyzerá to však tak, že ulica ostane v budúcnosti úplne bez áut. Starostka zároveň Parížanom prisľúbila, že urobí všetko pre výraznú redukciu znečistenia. 

Zdroje: euronews.com, bbc.com

Najnovšie video

Najnovší podcast

[Diskusný Klub] Jakub Ptačin: Odrbávať na Slovensku už nemôže byť jednoduchšie

Najnovšie