reyessss
Vyskilluj

Pavol založil projekt, ktorý podľa neho môže zlepšiť svet a pomôcť ľuďom žiť šťastnejší život

  • Športovec a tvorca videí sa po pôsobení v rôznych firmách rozhodol pre založenie vlastného startupu
  • Jeho projekt Vyskilluj má veľký potenciál
  • Cvičenie vďaka nemu nadobudne celkom iný rozmer, než na aký si bol doposiaľ zvyknutý
  • Športovec a tvorca videí sa po pôsobení v rôznych firmách rozhodol pre založenie vlastného startupu
  • Jeho projekt Vyskilluj má veľký potenciál
  • Cvičenie vďaka nemu nadobudne celkom iný rozmer, než na aký si bol doposiaľ zvyknutý

Pavol Banáš má 23 rokov a pochádza z Trnavy. Minulý rok dokončil štúdium masmediálnej komunikácie na FMK UCM v Trnave. Už počas štúdia začal pracovať ako freelancer videomaker, čo je aj dnes jeho hlavným zameraním. Skúsenosti nabral aj v developerskej či reklamnej agentúre.

Napokon sa rozhodol ísť vlastnou cestou a založil si startup Vyskilluj. „Chcel som vytvoriť niečo, čo môže zlepšiť svet a pomôcť ľuďom žiť šťastnejší život. Tiež som chcel skúsiť takú osobnú výzvu a po niekoľkých rokoch ako freelancer pracovať na dlhodobejšom projekte, ktorý by sa dal rozvíjať a škálovať.“

„Tiež to vnímam ako veľkú príležitosť na sebarozvoj a také dobrodružstvo. Iné je sedieť na prednáške o fungovaní startupov a iné je vlastný startup budovať.“ 

Vyskilluj má predstavovať tréningovú aplikáciu, s ktorou bude cvičenie aj zábavou. Z pohľadu športu dostane užívateľ rôzne tréningové plány s konkrétnymi cvičeniam prispôsobené jeho fyzickej úrovni.

Bude si tiež môcť vybrať z rôznych športov od klasických fitness cvičení, cez beh, box, cyklistiku ale napríklad aj fyzioterapeutické cvičenia na rôzne zdravotné problémy. Taktiež sa budú kombinovať tréningy v interiéri pred obrazovkou TV alebo počítača a v exteriéri so slúchadlom v uchu. 

To, v čom je Vyskilluj unikátne je práve spojitosť so zábavnými prvkami. Tieto tréningy podľa Pavla totiž nebudú len o nejakom zobrazovaní cvikov. Vo Vyskilluj sa používateľ stane hrdinom príbehu, v ktorom ho čakajú rôzne misie. Tieto misie bude v úlohe hlavného hrdinu alebo hrdinky plniť priamo svojím cvičením. Pôjde teda o kombináciu tréningovej aplikácie a interaktívneho seriálu.

„Naším cieľom je, aby začali pravidelne športovať aj ľudia, ktorí sa k bežnej forme tréningu nevedia prinútiť. Napínavý príbeh spolu s prvkami gamifikácie vytvoria z tréningu zážitok, na ktorý sa bude človek tešiť a zároveň ho pohltí tak, že zvládne tréning, ku ktorému by sa inak ani neodhodlal.“

muž, cvičenie, fitness
zdroj: Unsplash/maragos

Pôvodný koncept Vyskilluj bol iba o jednoduchých tréningových videách, podľa ktorých môže ktokoľvek cvičiť prakticky kdekoľvek. Testovanie tejto verzie nedopadlo úplne zle, no prebiehalo v čase 2. vlny pandémie a práve vtedy vzniklo veľa podobných projektov. Pavol preto začal hľadať tzv. „unique value proposition“, ktorá by Vyskilluj odlíšila.

Pri skúmaní toho, ako ľudia vnímajú športovanie, si uvedomil, že problém „čo alebo ako mám cvičiť” je pri väčšine ľudí až druhoradý. Problém číslo jedna je jednoduché „nechce sa mi”. 

„Takmer všetci si pri tom uvedomujeme, že pravidelný šport je dôležitý pre naše zdravie a že vysnívaná fyzická forma tiež nepríde sama. Začal som teda hľadať možnosti, ako spraviť z cvičenia skutočne zábavnú a atraktívnu aktivitu, do ktorej sa človek nebude musieť nútiť, ale na ktorú sa bude tešiť.“

Zakladanie startupu

Pavol vypozoroval, že pre veľa ľudí  je napríklad aj obyčajné založenie živnosti obrovským strašiakom. V skutočnosti je však administratíva okolo toho oveľa jednoduchšia, ako sa môže zdať.

„Kľúčové pre startup je správne identifikovať zákaznícku potrebu a následne nájsť riešenie, za ktoré budú ľudia ochotní vymeniť hodnotu, ktorou disponujú. Netreba sa hneď od začiatku tlačiť do veľkého míňania peňazí, ale snažiť sa o čo najefektívnejšie testovanie.“

zdroj: Vyskilluj

Je presvedčený, že to najhoršie, čo sa môže starupistovi stať, je, že minie obrovské množstvo peňazí na vývoj produktu, o ktorom je on sám presvedčený, že ho všetci chcú, no po jeho dokončení zistí, že ho nechce nikto.

„Konkrétne na Vyskilluj pracujem už približne rok a pol a celkové investície v rámci tejto vývojovej a testovacej fázy sú rádovo v najnižších jednotkách tisíc. S odstupom času ale vidím, že hlavne na začiatku som mohol robiť niektoré veci aj oveľa efektívnejšie a mohlo to byť ešte menej. Ten predprodukčný výskum a vývoj teda nestojí veľa peňazí, skôr je náročný na čas.“

Čas sa však podľa Pavla vráti v každom prípade, buď v podobe úspešného projektu, alebo obrovského množstva skúseností, ktoré človek získa, aj keď neuspeje. „Minimálne do tejto fázy sa teda môže pustiť skutočne každý, kto má nápad na inováciu a chcel by to vyskúšať.“ 

zdroj: Vyskilluj

Priamo v core tíme je Pavol zatiaľ sám. Tvrdí, že veľkou výhodou sú preňho doterajšie skúsenosti s tvorbou videa, marketingom a biznis developmentom a tiež jeho športová kariéra v období dospievania.

„V rámci projektu spolupracujem s programátorom, ktorý rieši technickú stránku a tiež s trénermi a fyzioterapeutmi. V ďalších fázach projektu bude ale tím, samozrejme, rásť. Kľúčovou časťou bude produkčný tím zastrešujúci výrobu seriálov a tiež technologický tím na vývoj samotnej aplikácie.“ 

Koľko však bude stáť pretlačiť projekt aj medzi bežných ľudí? Pavol objasňuje, že v tejto otázke je Vyskilluj veľmi špecifický projekt. Nejde totiž o nejaký fyzický produkt, pri ktorom sa dá vypočítať, že na na výrobu prvých 1 000 kusov človek potrebuje napríklad 10 000 eur.

zdroj: Vyskilluj

„Najpodstatnejším nákladom je produkcia samotných seriálov a pri nej platí, že čím väčší budget, tým lepšie. V tejto fáze máme za cieľ získať aspoň 5 000 až 10 000 eur, čo bude dostatočný rozpočet na vytvorenie aplikácie spolu s prvým tréningovým seriálom.“

Pokiaľ sa projektu podarí získať viac, Pavol môže hneď na začiatku vytvoriť viacero rôznych seriálov, zlepšiť ich produkciu a pridať ďalšie funkcie do aplikácie. „Už prvý seriál a spustenie aplikácie bude ale veľkým krokom dopredu a vytvorí základ pre ďalší rozvoj.“

Vyskilluj bude rovnako ako väčšina tréningových a aj seriálových aplikácií dostupné za mesačné predplatné. Tiež je pripravený aj B2B model príbehových tréningov na mieru pre potreby firiem, ktoré sa chcú starať o zdravie svojich zamestnancov. Pavol hovorí, že segment domáceho cvičenia je veľmi široký a možností na ďalšie doplnkové produkty a služby je veľmi veľa. Ďalšie veci prídu postupne, ako bude projekt rásť.  

Treba tiež spomenúť, že na tvorbe projektu sa podieľali aj profesionálni tréneri. Aj sám Pavol má za sebou pretekársku cyklistickú kariéru a s ňou súvisiace bohaté skúsenosti s tréningovým procesom.

zdroj: Unsplash/griffiths

„Každý seriál bude mať svojho trénera, ktorý svojou odbornosťou a skúsenosťami položí základ seriálu, teda konkrétne tréningové modely. V tom je aj rozdiel medzi Vyskilluj a športovými hrami ovládanými pohybom napríklad na herných konzolách.“

Vyskilluj nebude len o nejakom náhodnom pohybe, ale v prvom rade to bude presne pripravený a premyslený tréning prispôsobený úrovni používateľa, samotný príbeh a herné prvky budú len nadstavbou, ktorá z kvalitného tréningu spraví zábavu.

Pavol v polovici marca spustil crowdfunding, ktorého cieľom bolo získať finančné prostriedky na tvorbu produkčnej verzie aplikácie a nakrútenie prvého seriálu.

„Žiaľ, po prvom týždni kampane sa u nášho východného suseda udiala brutálna katastrofa, a tak som sa rozhodol Vyskilluj kampaň pozastaviť a pozornosť darcov upriamiť na zbierky na pomoc Ukrajine. Verím, že sa situácia čoskoro upokojí a crowdfunding znova spustím.“

Aktuálne sa jeho spustenie plánuje začiatkom apríla. Pavol zároveň pripravuje systém, prostredníctvom ktorého budú môcť ľudia svojím cvičením aj reálne pomáhať.

„Tento charitatívny model som mal na zozname nápadov už dlhšie, ale chcel som ho zrealizovať až neskôr, keď bude Vyskilluj naplno rozbehnuté. Vzhľadom na aktuálnu situáciu pracujem na tom, aby mohol byť súčasťou už v prvej verzii.“

Crowdfunding je teraz síce pozastavený, ale Pavol odporúča Vyskilluj sledovať na sociálnych sieťach a prihlásiť sa na webe vyskilluj.sk na odber Newslettera, v ktorom dostaneš informácie o všetkých novinkách aj o opätovnom spustení crowdfunding kampane, na ktorú ťa určite upozorníme aj my. 

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá