PERRY TALENTS podporuje inovatívne startupy. Prihlásiť sa môžeš aj ty

  • Za projektom Perry Talents stoja Andrej Krúpa a Juraj Gago
  • Podnikateľský akcelerátor zahájil svoju činnosť minulý rok svojim nultým ročníkom
  • Majú za sebou už prvé úspechy
  • Prihlásiť svoj startup môžeš aj ty - čas máš do konca augusta
Juraj a Andrej/ Startitup.sk
Juraj a Andrej/ Startitup.sk
  • Za projektom Perry Talents stoja Andrej Krúpa a Juraj Gago
  • Podnikateľský akcelerátor zahájil svoju činnosť minulý rok svojim nultým ročníkom
  • Majú za sebou už prvé úspechy
  • Prihlásiť svoj startup môžeš aj ty - čas máš do konca augusta

PERRY TALENTS je akcelerátorom startupov. Čo si pod tým máme predstaviť?

Juraj: Našim cieľom je pomáhať startupom uspieť. Spájame startupy s úspešnými podnikateľmi, pomáhame im finančne a snažíme sa ich vzdelávať. Primárne sa sústredíme na 4 formy – expertov, vzdelávanie, investície a priestory.

Uvedomujeme si, že začínajúcu firma má mnoho výdavkov. Sme v Bratislave, kde tie ceny nie sú najnižšie a táto skutočnosť by mohla negatívne ovplyvniť celý cashflow startupu. Priestory, ktoré sa nachádzajú na Šafárikovom námestí, sú moderné, máme viacero zasadacích miestností, kuchynku, chill out zónu. V minulom ročníku startupy využívali kancelárie najmä na interné porady, stretnutia s mentormi, ale aj na stretnutia so svojimi klientmi.

Spomenuli ste vzdelávanie, workshopy, ale aj priestory. Dalo by sa povedať, že startupom poskytujete kompletnú starostlivosť?

Juraj: Startupom poskytujeme priestory, vzdelávame ich a umožňujeme im kontakt s úspešnými ľuďmi, ktorí pracujú v rôznych oblastiach biznisu. Zároveň majú k dispozícii mentorov a lektorov s ktorými sa stretávajú a pomáhajú im rásť aj v rámci ekonomických a právnych vecí. K dispozícií majú aj workshopy od Facebooku z Varšavy, Google, Deloitte či Asecca.

Juraj a Andrej Perry Talents/ Startitup
zdroj: Juraj a Andrej Perry Talents/ Startitup

Majú úspešní ľudia záujem venovať svoj čas startupom a radiť im?

Andrej: Môžeme povedať, že áno, nakoľko väčšina vrcholových ľudí pociťuje potrebu podeliť sa so svojimi nadobudnutými skusenosťami. Práve preto sme oslovili naozaj veľké spektrum odborníkov a dnes sme veľmi vdační, že ich čas a vedomosti prinášajú startupom prvé úspechy.

Mohli by ste tím odborníkov špecifikovať?

Juraj: Expertov rozdeľujeme na dve kategórie, a to mentori a lektori. Mentor je majiteľ úspešnej spoločnosti alebo vrcholový manažér, ktorý so startupmi konzultuje komplexné výzvy týkajúce sa ich firmy. Lektori sú odborníci z určitých oblastí, napríklad právnici, finančníci, marketéri, analytici atď, ktorí svoj čas taktiež venujú nezištne, aby poradili v týchto konkrétnych témach. Napríklad, náš strategický partner, audítorská spoločnosť Deloitte, nezištne pomáha startupom s ekonomickými aj právnymi záležitosťami.

Andrej: Medzi expertov patrí napríklad František Krivda zo Sli.Do, Jozef Klein, zakladateľ veľkého softwerového domu Asseco, Dagmar Yoder, právna expertka z Deloittu, Michal Meško, zakladateľ kníhkupectiev Martinus, prorektor Univerzity Komenského pán Jozef Masarik a mnohí ďalší. Spolu pomáha startupom v Perry Talents 150 expertov.

Chápem správne, že startupy za tieto služby nič neplatia?

Juraj: Áno, nakoľko nežiadame od startupov ani školné a ani podiel z firmy.

Všetko ponúkate zadarmo. Akým spôsobom projekt financujete?

Juraj: PERRY TALENTS je neziskové občianske združenie. Spoločne s Andrejom, vedieme firmu, ktorá sa venuje smart city riešeniam pre mestá a obce a taktiež pracujeme na mediálnej agentúre, prostredníctvom ktorej zabezpečujeme našim klientom online marketingové, PR a softvérové služby. Uvedomujeme si, že sme ešte mladí a v podnikaní sa toho ešte máme veľa čo učiť. Naším cieľom preto nie je týmto startupom radiť, ale skôr ich prepájať na úspešne firmy, investorov a pripravovať pre nich vzdelávacie workshopy.

Interiér Perry Talents/ Startitup
zdroj: Interiér Perry Talents/ Startitup

Na základe akých kritérií si vyberáte startupy?

Andrej: Musia byť v štádiu, kedy vedia čo chcú, potrebujú a majú jasne definovaný tím a rozdelené úlohy.  Je dôležité, aby mali jasno v tom, čo potrebujú v najbližšom období získať.

Máte časovo ohraničené obdobie, počas ktorého musí byť startup na trhu?

Andrej: Snažíme sa vyberať projekty, ktoré nie sú vo fáze nápadu, ale zároveň by nemali prekročiť tri roky. Hľadáme zlatú strednú cestu, kedy je ten tím stužený, majú rozdelené kompetencie a majú, alebo vyvíjajú prototyp. Hovoríme o období od jedného do dvoch rokov.

Vy, ale dokážete pomôcť aj niekomu, kto je vo fáze nápadu. Ako funguje poradenstvo pre projekty, ktoré sú vo fáze inkubátor?

Juraj: Spolupracujeme a rokujeme s STU, univerzitou Komenského a spájame s nimi startupy, ktoré sú vo fáze inkubátor. Ak je niektorý za touto fázou, tak ho spojíme napríklad s Nexteriou a partnermi, ktorí dokážu projektu pomôcť inak. Ak sa hodí do Perry Talents, tak ho prijmeme k nám a ak je už nad našim rámcom, tak ho vieme napojiť na investorov a ďalších partnerov.

Čo znamenajú startupy pre Slovensko?

Andrej: Veríme, že startupy dokážu Slovensku pomôcť. Nové spoločnosti prinášajú rôzne inovácie, pracovné miesta a dokážu zviditeľniť našich ľudí a krajinu v zahraničí. To je taktiež jedným z dôvodov, prečo sme sa rozhodli podporiť startupový ekosystém na Slovensku.

Nakoľko  sa vám zatiaľ podarilo dostať sa do povedomia firiem?

Juraj: My sme v súčasnosti vstupnou bránou do startupového ekosystému a s investormi máme veľmi dobré vzťahy. Na Slovensku žiadne podobné zoskupenie, ktoré by budovalo startupy nie je. Sme veľmi radi a vážime si, že už v priebehu nultého ročníka si nás všimli a zaregistrovali.

Veronika z tímu Perry Talents/ Startitup.sk
zdroj: Veronika z tímu Perry Talents/ Startitup.sk

Ste vo fáze, kedy sa projekt snažia podporiť aj investori. Nakoľko majú záujem?

Juraj: So záujmom problém našťastie nemáme a v súčasnosti vieme hovoriť o štyroch stabilných investoroch.

Nultý ročník máte za sebou. Vedeli by ste sa pochváliť startupom, ktorý by sme mohli označiť za vašu vlajkovú loď?

Juraj: V nultom ročníku sme vyberali najlepšie startupy z päťdesiatich prihlásených. Za deväť mesiacov sme sa snažili zo startupov urobiť funkčné spoločnosti, ktoré zarábajú. Samozrejme, že zo 7 má reálne peniaze už 80 %. U nás je výhodou, že poskytujeme podporu deväť mesiacov a nie tri, ako to býva väčšinou zvykom.

Andrej: Ako pilotný projekt by som spomenul realitný portál Muvity. V dobe, keď sa k nám prihlásil, mal 30 realitných maklérov v Bratislave a dnes ich má cez 300 a mesačne má 1 200 aktívnych používateľov. Za obdobie deviatich mesiacov veľmi slušne napredoval a dnes rokujú s investormi o tom, či sa budú škálovať aj do zahraničia. Sú rôzne projekty aj z nultého ročníka, ktoré idú ďalej. Na to, aby sme niektorý projekt označili za vlajkovú loď, je ešte príliš skoro.

Prečo?

Andrej: Posun startupu na nový level trvá podstatne dlhšie. Projekty sa snažíme prijímať vo fáze valuácie a snažíme  sa im pomôcť.

Nikdy by mi nenapadlo, že realitný web by mohol byť startupom…

Andrej: Muvity je založený na podobnom princípe ako staffino. Dôležité je, že makléra môžete reálne ohodnotiť. Na základe použivateľských recenzií získate o jednotlivých makléroch prehľad. Týmto spôsobom sa minimalizujú riziká, ktoré sú súčasťou nákupov, kedy nakupujete bez vedomostí o pozadí bytu. Inovatívnosť Muvity spočíva v tom, že do realitného boznisu vnáša vnáša väčšiu transparentnosť. Na Slovensku, ale aj v Európe, ide o prvý portál tohto druhu.

Ako podporuje Slovensko startupy? Vidíte príležitosť na zlepšenie?

Andrej: V každej oblasti, či už vo firme, alebo vo verejnom sektore, sa dá zlepšovať. Teší nás, že štát postupne začína podporovať inovatívne startupy. V predošlom roku vybrali niekoľko slovenských inovatívnych firiem, finančne ich podporili  a zabezpečili im miesto vo veľmi kvalitnom akceleračnom programe v Izraeli.

Juraj a Andrej/ Startitup.sk
zdroj: Juraj a Andrej/ Startitup.sk

Existuje aj vo startupovom svete trend, ktorý by nasvedčoval, že startupu z jednej oblasti sa bude dariť lepšie než startupu z inej?

Andrej: Cítime trend v oblasti Med Techu, teda zo segmentu zdravotníctva. Aj u nás sa tejto oblasti venovali dva projekty zo siedmich. Nedá sa to však definovať, ako prevládanie určitého segmentu, nakoľko úspech záleží od tímu ľudí, ktorí na projekte pracuje. Štatistiky by mohli navodiť dojem, že najúspešnejšie sú MedTech a FinTech, ale každá oblasť si svoju cieľovú skupinu nájde.

Čo by mal spĺňať startup aby úspešne splnil tento trojkolový proces?

Andrej: Väčšina startupov, ktorá sa k nám hlási sú už vo fáze validácie. Je dôležité, aby mali stabilný tím a schopného lídra. Pozeráme sa aj na ich finančné plánovanie a celkový biznis model. Samozrejme, je ale veľmi dôležitý koncept startupu, oblasť v ktorej pôsobia, či sa už jedná o fintech, medtech, agro alebo čokoľvek iné. Vždy je dôležité, aby riešili určitý problém a existovali ľudia, ktorí sú ochotní za jeho vyriešenie zaplatiť. Pomôže, ak je startup škálovateľný aj do zahraničia.

Interiér Perry Talents
zdroj: Interiér Perry Talents

Ponúkate startupy len na území Slovenska, alebo aj do zahraničia?

Andrej: Vyberáme také, ktoré majú na to predpoklady. Avšak nedovolím si tvrdiť, aký bude finálny výsledok. Boli by sme veľmi radi, pretože aj týmto spôsobom dokážeme zlepšiť našu krajinu.

Majú šancu slovenské startupy uspieť aj v zahraničí?

Juraj: Určite áno, sú slovenské spoločnosti, ktoré sa stali mimoriadne úspešnými aj za hranicami našej krajiny. Aj z tohto dôvodu komunikujeme s univerzitou Santa Clara v Silicon Valley, s ktorou plánujeme startupy spájať.

Dá sa povedať, že všetky startupy pôjdu do zahraničia?

Andrej: Boli by sme radi, pretože aj to dokáže zlepšiť túto krajinu.

Dá sa to v prípade, že startupy odídu?

Juraj: Najmä vďaka tomu, že ak presiahnete hranice republiky, tak im dokážete, že sa to dá a zviditeľníte sa vo svete.

 

Najnovšie video