Peter Hajduček z Footshopu: Pracujem tak, aby som sa každé ráno vedel pozrieť do zrkadla

  • Footshop má za sebou rekordný rok, tržby obľúbenej značky presiahli 22 miliónov eur
  • Ich kamenné prevádzky nájdeš už v troch európskych mestách
  • O úspechu značky, jej začiatkoch a budúcej expanzii sme sa porozprávali so zakladateľom Petrom Hajdučkom a prevádzkovým riaditeľom Petrom Toporom.
archív Footshop
  • Footshop má za sebou rekordný rok, tržby obľúbenej značky presiahli 22 miliónov eur
  • Ich kamenné prevádzky nájdeš už v troch európskych mestách
  • O úspechu značky, jej začiatkoch a budúcej expanzii sme sa porozprávali so zakladateľom Petrom Hajdučkom a prevádzkovým riaditeľom Petrom Toporom.

Zaujímal si sa o tenisky už ako malý chlapec alebo kedy a kde sa zrodila táto tvoja vášeň k teniskám?

Peter H: Od detstva som jazdil na skateboarde a kvalitná obuv bola neoddeliteľnou súčasťou. Z Košíc sme chodili na nákupy do Miškovca, keďže tam bol väčší výber. Už od mala som túžil otvoriť vlastný skateshop v Košiciach.

Peter T: Nezrodila sa u mňa, ale objavil som ju vďaka Footshopu po pár mesiacoch pôsobenia. A dnes viem oceniť dobré tenisky a zároveň nezabudnúť na dobrú košeľu.

zdroj: archív Footshop

Ako sa ti podarilo vybudovať kontakty a spojiť sa s dodávateľmi jedinečných kúskov, aké inde nenájdeme?

Peter H: Sú to roky tvrdej driny s nezaručeným výsledkom. Naši dodávatelia majú mnoho nárokov, rokmi sa tie nároky menia a my sa snažíme rozumieť trhu, potrebám zákazníkov a dodávateľov a byť pre nich skvelým partnerom. Čiastočne v tom hrá rolu aj šťastie, tak je to v podnikaní vždy. Ku značke Y-3 sme sa dostali vďaka náhodnému stretnutiu s kompetentnou osobou v Paríži na večierku inej značky.

Spoločnosť Footshop sa podľa Finstatu v roku 2017 dostala do zisku z -149 151 € na 100 710 € a tržby jej narástli z 47 810 € na 947 100 €. Tržby vám tak narástli o takmer 900 tisíc eur. Za čím vidíš tak obrovský úspech?

Peter T: Footshop úspešne pôsobil v online už pred otvorením obchodu na Slovensku a otvorenie obchodu bola cesta ako posilniť daný rast v online. Ale zároveň priniesť na Slovensko nielen zaujímavú dizajnovú predajňu plnú lákavých kúskov tenisiek pre mladých ale aj eventy podporújúce hip-hop a art.

zdroj: archív Footshop

To zrovnanie je skresľujúce pretože obchod sa otvoril koncom roku 2016. Ale je to dobrý výsledok, kde sme ukázali, že vieme otvoriť predajňu aj mimo centrály v Prahe a vybudovať fungujúci tím. A úspech? Super tím pod vedením nášho Maca (store manažér), od Peťa H. skvelé idei pre vybudovanie predajne, prácu s brandom, eventami.

Peter H: Slovenská firma je len dcérskou firmou českej firmy, dôležité sú pre mňa konsolidované výsledky celej skupiny. A tá dosiahla v roku 2018 tržby viac než 22 miliónov eur, čo bol viac než 40% rast medziročne. Tento rok plánujeme znovu rásť o viac než 40%. Čím to je? Už to nie sú len veľké a odvážne kroky, ale aj dielčia mravenčia práca každého z nás.

zdroj: archív Footshop

Denne zlepšujeme náš web, logistické služby, integrujeme nové platobné brány, prepravcov a pridávame na web nové produkty. Náš úspech je sumou všetkych dielčich krokov. Na Slovensku sme minulý rok spravili aj niekoľko veľkých projektov. Zaplatili sme realizáciu najväčšieho street art diela na Slovensku – prerobenie fasády Hotela Kyjev s Lousym Auberom. Tiež sme vydali kolekciu oblečenia, ktorá bola šitá na mieru a vyšla v úzkej spolupráci s Rytmusom.

Aký bol pre Footshop rok 2018? Vieš nám už prezradiť nejaké zaujímavé čísla?

Peter T: Footshop v roku 2018 pôsobil v online na 11 trhoch a minulý rok sme dosiahli tržby 560 mil. CZK oproti roku 2017, kedy to bolo 390 mil. CZK. Zároveň aj pri našom raste sme udržali pozitívnu EBITD-U. A čo sme dosiahli zaujimavé? Presťahovali sme sa do skladu o rozlohe 6 000 štvorcových metrov.

zdroj: archív Footshop

Jedinenčná platforma Releases s viac ako 90-tis. registrácií za 4 mesiace. Vybudovali sme vlastný IT team s viac ako 15 členmi pod vedením skvelého CTO Janyho Košča a na webovej stránke máme používateľov v jednotkách miliónov. Pripravili sme otvorenie troch nových online trhov v EÚ a 1 mimo EÚ.

Peter H: Z pohľadu marketingu sme vydali niekoľko skvelých vlastných produktov: vlastné žabky v spolupráci s Life is Porno, kolekciu oblečenia s Rytmusom, prvé vlastné tenisky v spolupráci s americkou značkou KangaROOS a hodinky s tradičným českým výrobcom Prim.

Ako sa e-shop s teniskami rokmi mení? Čo dnes robíte úplne inak ako na začiatku?

Peter H: Moja rola sa mení každý polrok. Najprv to bolo o nakupovaní tenisiek, potom o organizácii eventov, až k budovaniu profesionálneho manažmentu a práci s hodnotami firmy, tak aby sme boli profi, ale v srdciach ostali punk.

Peter T: Vo fáze, keď som prišiel ja, tak to bolo dostať Footshop na métu, kde dokážeme udržať daný objem a viac o „hasení“ problémov. Posledný rok sa viac posúvame do vyhodnotení z dát a práce s príležitostiami pre dlhodobý rast. Ale stále nám ostáva tá dravosť a zábava pri práci.

Žiješ v Prahe. Prečo si sa rozhodol presťahovať sa sem? Rozmýšľaš vôbec nad návratom na Slovensko? Čo je v Prahe lepšie?

Peter H: Od mala som vnímal Prahu ako vysnívané mesto. Kamaráti, ktorým sa podarilo v detstve do Prahy cestovať mi rozprávali o skvelých skateparkoch a skateshopoch v Prahe. Pri prvej príležitosti, keď som mal 16 rokov, som strávil leto v Prahe. Od tej doby som rozprával už len o tom, ako sa tam chcem presťahovať. Je to už 10 rokov čo žijem v Prahe a nerád by som to menil. Na druhej strane, vážim si každého kto ostáva v rodnom meste a snaží sa prispievať k rozvoju mesta, kde vyrastá. Momentálne planujeme otvorenie kancelárie pre IT v Košiciach alebo Prešove, a tak aspoň trošku aj my podporíme ekonomiku východného Slovenska.

zdroj: archív Footshop

Peter T: Primárny dôvod bolo štúdium na VŠE, kde ma zaujalo študovať v obore financie. A následne to boli pracovné príležitosti, ktoré som mal možnosť získať počas štúdia. Momentálne neplánujem návrat na Slovensku, ale nikdy nemôžem povedať, že sa nevrátim.

A čo tvoji zamestnanci? Tiež sa presťahovali do Prahy? Prečo si myslíš, že stále viac ľudí láka život u našich susedov?

Peter H: Ľudí láka predovšetkým odísť z domova. Chcú skúsiť dobrodrúžstvo zahraničia, väčšie mesto, chcú byť samostatní a nájsť sami seba. Som rád, že mnoho takýchto ľudí nájde uplatnenie práve vo Footshope.

Peter T: U nás vo firme pôsobí dostatok Slovákov a myslím si, že väčšinu lákajú možnosti, ktoré Praha ponúka. A to vo vzdelavaní, v cestovaní, v oblasti kultúrnych akcií a v neposlednom rade v pracovnom uplatnení.

Kto momentálne tvorí tvoj tím ľudí a o čo sa konkrétne starajú?

Peter T: Momentálne tvorí tím ľudí vyše 150 ľudí v 3 krajinách, kde máme rozdelené tímy, ktoré majú svojich lídrov a vedú aktivity v marketingu, vývoji webu a interných systémoch v správe financií, vedení obchodov.

zdroj: archív Footshop

Peter H: Máme manažment, ktorý tvorí 10 ľudí a my dvaja. Prostredníctvom manažmentu riadíme celú firmu. Dnes už, žiaľ, nemám možnosť mať osobný kontakt s každým zamestnancom. Občasné firemné akcie, otváracie párty nových obchodov, kolaudácia skladu a pod. to aspoň čiastočne nahrádzajú.

V Bratislave má Footshop obrovský priestor, vo veľmi lukratívnej časti mesta. Ako si sa k tomuto priestoru dostal a koľko tu stojí nájom?

Peter H: Priestor v Bratislave sme hľadali vyše roka. Bol to prvý obchod, ktorý sme otvárali mimo Prahy a voľba lokality v tom zohráva kľúčovú rolu. Priestory som hľadal pomocou niekoľkých realitných agentúr, nakoniec som si vybral ten, ktorý som našiel sám cez internet. Nájom je vysoký vzhľadom k tomu, že je to takmer 400 metrov štvorcových hneď pri Eurovei. Vo Footshope však chcem otvárať jeden obchod v krajine, a o to lepší musí byť.

V týchto priestoroch už nejaký ten čas organizujete rôzne akcie. Aké akcie to sú a chystáte tu toho robiť ešte viac?

Peter H:Mám radosť, že tento priestor nám umožňuje organizovať tu tanečné lekcie, ochutnávky vína, stand-up komédie, premietania filmov, predstavovanie nových kolekcií a poriadne oslavy narodenín Footshopu. Tento rok pokračujeme v organizovaní Marketingového štvrtku, umeleckých vernisáži a predstavovaní najzaujímavejších kolekcií. Na konci roka by sme radi spoločne s našimi zákazníkmi a fanúšikmi pripravili opäť skvelú narodeninovú párty.

zdroj: archív Footshop

Si „závislý“ od kvalitných tenisiek? Ktoré sú tvoje lovebrandy a koľko tenisiek momentálne vlastníš?

Peter H: Nie som závislý, ale mám to stále rovnako rád. Doma si udržujem cca 100 párov tenisiek a pri každom novom páre sa snažím nejakého staršieho „zbaviť”. Máme v práci bazárik a z času na čas venujeme nevyužité kúsky ľuďom, ktorí ich potrebujú viac. Mám rád nové technológie – VaporMax od Nike, 4D od adidas, mám rád spolupráce adidas Consortium a iných značiek.

Peter T: Ocením dobre tenisky a nemám presne vymedzený lovebrand, ale skôr sa pozerám na vizualizáciu alebo príbeh za nimi. Takže sú to najmä brandy Nike, adidas, Y-3 v čiernej farbe.

Za akého podnikateľa a šéfa sa považuješ?

Peter H: Snažím sa jasne definovať stratégiu firmy, nastaviť top-level merateľné ciele a nezasahovať do detailov. Rozhodne nepotrebujem schvaľovať každú vec, ktorú ako firma spravíme. Snažím sa do práce vkladať celú svoju osobnosť a aj poznať kolegov, s ktorými spolupracujem, ako ľudí, nielen ako kolegov.

Peter T: Nemám rád pomenovanie „šéf“, ale snažím sa manažérom a ich tímom pomôcť dosiahnuť ich ciele a pripraviť priestor pre využitie nových príležitosti.

Na čom si vo Footshope zakladáte? Aké sú tie najväčšie hodnoty?

Peter T: Vo firme sa riadime piatimi základnými hodnotami: BE HUMBLE, JUST DO IT, NO BULLSHIT, STAY REAL, YESTERDAY IS GONE. Každá z hodnôt utvára firmu, ale mne osobne najviac imponujú „Just Do It“ a „Stay Real“.

Peter H: Okrem tých, ktoré menoval Peťo, najdôležitejšie pre mňa je byť čestný, dodržiavať slovo, ísť príkladom, lebo ako sa vraví: „Ryba smrdí od hlavy”.

V apríli 2018 ste expandovali do Budapešti. Kam bude smerovať ďalšia expanzia? Budú sa vám o zariaďovanie nových priestorov starať tí istí ľudia?

Peter H: O expanziu kamenných obchodov sa stará Lenka a online momentálne zastrešuje Peťo. Tento rok sme vo februári otvorili obchod v centre Prahy a ešte chceme otvoriť kamenný obchod v Bukurešti. Našou stratégiou je otvárať dva kamenné obchody ročne. Mestá volíme podľa toho, kde máme najviac online zákazníkov.

zdroj: archív Footshop

Čo hovoríš na slovenskú „teniskovú kultúru“? A celkovo na náš štýl? V čom, čo sa týka módy, vidíš najväčší rozdiel medzi Slovákmi a Čechmi?

Peter H: Rozdiely medzi Českom a Slovenskom nie sú veľké. Tenisková kultúra sa významne posúva a buduje a ja som rád, že môžeme byť firmou, ktorá sa na tom podieľa. Je zaujímavé, že niektoré najlepšie kúsky môžeme predávať len v Bratislave, napríklad kolekciu Comme des Garcons Play.

Čo sa týka webu, kto všetko si u vás objednáva tenisky? Asi to nebudú iba Slováci a Češi. Koľko párov tenisiek ste zatiaľ predali?

Peter Hajduček 
Predali sme už cca 600 000 párov tenisiek. Ufff, omnoho viac ako som kedykoľvek dúfal. Najviac predávame stále v Čechách a na Slovensku. Dári sa nám expandovať na juh a stabilne rastieme aj vo Francúzku a Nemecku.

Zažil si počas fungovania Footshopu nejaké podnikateľské prešľapy, faily?

Peter H: Veľmi veľa. Každý mesiac sa poučíme z nejakej vlastnej chyby. Raz sú to nesprávne dohodnuté podmienky s prepravcom, inokedy chyba v nastavovaní cien alebo chyba na webe, atď. Mrzí ma aj mnoho osobných prešľapov. Snažím sa z každého poučiť a neopakovať ho. Sme len ľudia a všetci robíme chyby. Pracujem tak, aby som sa každé ráno vedel pozrieť do zrkadla.

Čo by si odkázal našim čitateľom?

Peter H: Podnikanie je veľmi ťažká práca, ktorá vyžaduje mnoho „obetí”. Na druhej strane, je to úžasný pocit kreativity a realizácie. Podnikanie je mojím umeleckým plátnom, na ktoré si denne maľujem. Je pre mňa platformou sebarealizácie a to stojí za všetky obtiaže, ktoré sa po ceste objavia. Držím palce všetkým, ktorí sa snažia realizovať svoje sny.

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá