Predali auto za takmer 3 milióny eur. Jeho cena ešte výrazne porastie

Veronika Remišová: Štátne IT bolo jedno veľké eldorádo. Po novom ušetríme milióny

Korupcia bola v 90. rokoch štandard. Dnes chcú mladí pracovať pre úplne iné firmy

Peter Kanda z KANDA Production: Rivalitu nevnímam. So skutočnou konkurenciou si pomáhame

  • Na trhu sa pohybujú od roku 2015 a ponúkajú široké portfólio marketingových služieb
  • Video dnes patrí medzi najsilnejší marketingový nástroj. Vie v ľuďoch vyvolať emócie a tak podporiť značku či predaj produktov a služieb
 srcset
KANDA Production
  • Na trhu sa pohybujú od roku 2015 a ponúkajú široké portfólio marketingových služieb
  • Video dnes patrí medzi najsilnejší marketingový nástroj. Vie v ľuďoch vyvolať emócie a tak podporiť značku či predaj produktov a služieb

Už začiatkom strednej školy sa začal venovať grafike a neskôr pracoval ako grafik, ale aj fotograf na voľnej nohe. Práve týmto skúsenostiam vďačí za znalosti, ktoré aplikuje vo svojom biznise dodnes. Teraz vyrába vkusné a kvalitné videá.

Firma sa volá KANDA Production a k ich klientom patrí napríklad známa reštaurácia BeAbout či ikonické koláčiky Cupcake Roses. Rozprávali sme sa s konateľom a režisérom KANDA Production – Petrom Kandom.

Aké je Vaše zameranie a klientela?

Keďže dnes každá firma potrebuje propagáciu a video patrí medzi najsilnejší marketingový nástroj, do nášho portfólia patria malé firmy, ale taktiež aj veľké medzinárodné spoločnosti. Radi spolupracujeme aj s agentúrami, kde sa môžeme podieľať na rôznych zaujímavých kampaniach. Dokážeme zastrešiť akékoľvek televízne aj online projekty, čím pomáhame rôznym firmám k ich zviditeľneniu.

V súčasnosti je na slovenskom trhu obrovská konkurencia, vnímate ju?

Dnes už pomaly každý dokáže natočiť video. Otázka je, ako a či to dokáže klientovi aj pomôcť. Veľa firiem zvláda spraviť okolo nakrúcania obrovské divadlo a výsledok nestojí za reč. S tými, ktorých vnímam ako ozajstnú konkurenciu si pomáhame. Spoločne ideme na nakrúcanie, zastrešíme strih a postprodukciu alebo len zapožičiame techniku. Nepovedal by som, že je medzi nami nejaká rivalita.

zdroj: KANDA Production

Z koľkých ľudí pozostáva váš tím a čo všetko dokážete zabezpečiť?

V súčasnosti je chod firmy riadený mnou a spolupracujem s mnohými kameramanmi a strihačmi. Bežne zabezpečujeme nahrávacie štúdio, kvalitných hlasových hercov na voiceovery, letecké zábery s licenciou a všetko čo k videoprodukcii patrí. 

Vnímate z roka na rok zvýšený záujem o reklamné videá?

Ľudia už konečne pochopili, že video je cesta ako zvýšiť povedomie o svojich firmách. Ich klienti tak lepšie vnímajú značku a zosobňujú sa s ňou, čo znamená, že radšej nakúpia nimi promovaný produkt ako ten, ktorý nepoznajú a ponúka ho konkurencia. Ľudia sú zvedaví, ako vaša firma funguje, ako to vyzerá v pozadí, kto a ako u vás pracuje… tak im dajme čo chcú vidieť.

Máte pocit, že video už začína vytláčať fotografiu?

Nemyslím si, že video niekedy vytlačí alebo nahradí fotografiu. Fotografia tu vždy bola a bude. Obe majú v marketingu svoje nezastupiteľné miesto a každá z týchto vecí vplýva na ľudí inak a navzájom sa v reklame dopĺňajú.

Pracujete len pre firmy, alebo vás oslovujú aj bežní ľudia?

V súčasnosti pracujeme výlučne pre firmy. Reklama je oblasť, v ktorej sme doma a ktorá nás baví. Každá zákazka je výnimočná a niečím iná. Veľa cestujeme a dostávame sa na miesta, kam sa ľudia bežne nedostanú. Radi sa stretávame s podnikateľmi, lebo si vždy vieme navzájom niečo dať a robí nám radosť, keď vidíme, že naše videá prinášajú výsledky. 

zdroj: KANDA Production

Aké najväčšie biznis úskalia ste museli prekonať a akým spôsobom sa vám to podarilo?

Biznis je sám o sebe jedno veľké úskalie. Ale najťažšie bolo vybudovať si značku a stálu klientelu. Ťažké je ešte nájsť tých správnych ľudí na spoluprácu. Klasicky som sa stretával aj s neplatičmi a pritom musel nakupovať drahú techniku, čo mi celé fungovanie len komplikovalo. Učil som sa na vlastných chybách a to ma len posunulo ďalej a motivovalo. Všetko je to hlavne o výdrži, hľadaní príležitostí, stretávaní sa a pracovaní na sebe. 

Baví ma neustále sa zlepšovať a cítiť progres. Pamätám si, ako som si ako 19-ročný otváral s kamarátom náš prvý fotoateliér v garáži. Celú sme ju prerobili, aby pôsobila čo najviac na úrovni. A dnes mám vlastnú kanceláriu, strižňu s najmodernejším softvérom a profi kamerami.

 

Existujú v reklame a videách trendy? Ako rýchlo sa menia?

S technológiami vždy prichádza aj nejaká zmena v reklame či videách. Napríklad tu boli štvorcové videá na Instagrame, potom videá na výšku, 360°, virtuálna realita, objavili sa vlogeri a influenceri. Viac-menej sa to prispôsobuje sociálnym sieťam a správaniu sa spotrebiteľov.

Klasické videoreklamy – teda televízne a online spoty tu však ostávajú. Rastie len kvalita obrazu, efektov a spracovania, color gradingu a veľkým tempom sa posúva kreativita v štýle strihu. Všetky tieto veci každý deň sledujeme. Ich vývoj a prípadné zmeny. Potrebujeme byť v obraze, aby sme našim klientom odovzdávali modernú prácu. Musíme ich používať vkusne a s citom, aby videá fungovali.

zdroj: KANDA Production

Potrebujete sa samovzdelávať, aby ste na trh prinášali stále nové možnosti pre klienta? Odkiaľ čerpáte najväčšiu inšpiráciu?

Povedal by som, že samovzdelávanie je dnes nutnosť aj v iných oblastiach. Trh sa mení a posúva veľkou rýchlosťou a my musíme byť pripravení a stále v dianí. 

Nie je to len o tom, aké pekné video vyrobíte ale hlavne o tom ako pôsobí na diváka a následne, či je schopný urobiť krok, ktorý chceme, aby spravil. Takže okrem aktuálnej techniky, ktorú používame a trendov v strihu, musíme sledovať aj správanie ľudí.

Absolvoval som veľa seminárov a školení zameraných na psychológiu predaja, čerpám samozrejme aj z kníh a online kurzov v oblasti reklamy.

Inšpiráciu získavam najviac zo zahraničia. Mám svojich obľúbených videotvorcov z Ameriky či Veľkej Británie a tiež veľké produkčné agentúry z Dubaja.

Je stredoeurópsky trh v oblasti marketingu dobrý a porovnateľný s tým – dajme tomu – americkým?

Asi by som neporovnával náš trh s iným. Všade žijú iní ľudia, ktorí majú iné zvyky a inak reagujú na reklamu a treba im ju naservírovať tak, aby na ňu správne reagovali. Umenie je vyrobiť reklamu, ktorá bude fungovať. 

Dovolil by som si tvrdiť, že všade na svete sú firmy, ktoré robia marketing a reklamu kvalitne, ale aj nekvalitne. U nás je tiež množstvo vynikajúcich freelancerov a firiem, ktorých portfólio je na svetovej úrovni. Slovensko určite nezaostáva za zvyškom sveta a napreduje.

zdroj: KANDA Production

Dá sa v oblasti reklamy posúvať? Aké sú v súčasnosti najvýraznejšie požiadavky od klienta?

Určite sa dá v oblasti reklamy posúvať. Kreativita nemá hranice. Na dobrú reklamu musíte mať aj dobrého klienta, ktorý vám dá priestor tvoriť. A medzi najvýraznejšie, a dosť časté, požiadavky klienta patrí to naše slovenské: rýchlo, lacno, kvalitne a dodanie včera”.

Spĺňate stále všetko, čo od vás klient žiada? Alebo máte líniu, ktorej sa držíte a s klientom komunikujete?

Klient väčšinou príde s nejakým nápadom. Niekedy je dobrý, inokedy ho musíme upraviť. Fungujeme tak, že klientovi predostrieme nápad, scenár a prevedenie tak, ako by sme to odporúčali a všetko si odkomunikujeme. A až po odsúhlasení sa púšťame do realizácie. Stále ale našim klientom prizvukujeme, že nie všetko, čo sa páči im, musí sa automaticky páčiť aj klientom.

Najlepšie videá vznikajú, keď nám dá klient voľnú ruku. Vtedy sa dokážeme oveľa viac kreatívne vyblázniť a vznikajú reklamy, ktoré si ľudia najviac pamätajú a vyvolávajú v nich pozitívne pocity.

Máte jednorázových alebo opakujúcich sa klientov? Ktorí sú najväčší?

Najväčšie percento klientov máme stálych, a to len preto, že tiež kedysi prišli ako jednorazoví a časom sa z nich stali pravidelní. Boli spokojní a naša spolupráca im niečo prinášala, tak sa k nám vrátili. S mnohými sme ostali aj v osobnejšom kontakte a občas skočíme mimopracovne na kávu. Páči sa mi, keď sa z pracovnej spolupráce stane priateľstvo. 

Najväčší klienti, s ktorými sa nám zároveň najlepšie spolupracuje sú rozhodne Hurricane Factory, BeAbout a Cupcake Roses.

Máte plán s firmou v budúcnosti expandovať, resp. rozširovať tím o nových ľudí?

Aktuálny plán je rozšíriť tím o šikovného obchodného zástupcu, kreatívneho kameramana a strihača. Následne by som s firmou rád expandoval do zahraničia.

Najnovšie video