Peter Olah je šéf interiérového dizajnu v Škode: Nový Enyaq iV je trefa do čierneho, Škode sa blýska na skvelé časy (ROZHOVOR)

  • Peter Olah je jedným z najúspešnejších Slovákov v automobilovom priemysle, aktuálne v Škode vedie interiérový dizajn
  • „Podpísaný“ je aj na novom Enyaqu iV, ktorý automobilový trh poriadne prekvapil. Takto odvážny dizajn nečakal nikto
  • Elektromobily dnes vyzerajú odlišne než autá so spaľovacím motorom, je to však len dočasný stav
Octavia int-min
ŠKODA
  • Peter Olah je jedným z najúspešnejších Slovákov v automobilovom priemysle, aktuálne v Škode vedie interiérový dizajn
  • „Podpísaný“ je aj na novom Enyaqu iV, ktorý automobilový trh poriadne prekvapil. Takto odvážny dizajn nečakal nikto
  • Elektromobily dnes vyzerajú odlišne než autá so spaľovacím motorom, je to však len dočasný stav

Peter Olah je jedným z najúspešnejších Slovákov v automobilovom priemysle. Koncom roka 2020 sa stal šéfom dizajnu interiéru v Škode – jeho rukami tak budú prechádzať mnohé a mnohé populárne modely.

Slováka oceňujú v Škode aj jeho kolegovia, šéfdizajnér Oliver Stefani ho napríklad považuje za vizionára: „Pod vedením Petra Olaha učinila architektúra interiérov našich modelov v posledných rokoch veľký krok vpred. Ako vedúci dizajnu architektúry interiéru realizoval spoločne so svojím tímom celý rad inovatívnych konceptov a dával nové podnety na premýšľanie.“

Jeho prácu pritom nevidno len na počítačovej obrazovke, ale aj v reálnom svete – Olah pracoval napríklad na novej Škode Enyaq iV, ktorá je snáď tou najodvážnejšou Škodou vôbec. Dravý aerodynamický dizajn prekonáva len čistý interiér, zameraný na jeden veľký centrálny displej.

Škoda si tak síce prvotné základy vzala z lídrov v elektromobilite, na nich však postavila elektrickú beštiu, ktorá je zároveň prvým elektrickým SUV od Škody. Ako je s výsledným dizajnom spokojný dizajnér Olah a aká je jeho filozofia?

zdroj: ŠKODA

V minulosti ste popri práci pre ŠKODA AUTO navrhovali aj trofeje na Tour de France a IIHF, či mali dokonca aj vlastné dizajnové štúdio. Zvyčajne to býva opačne, z veľkých firiem ľudia odchádzajú do vlastných projektov. Prečo je to u vás opačne?

Už počas školy, keď som študoval architektúru, som vždy rád niečo vymýšľal a niečo vytváral, preto som už vtedy robil na vlastných projektoch. Na druhej strane som vždy sníval o tom, že budem dizajnovať autá. Tie sa však nedajú robiť na voľnej nohe, vo vlastnom štúdiu.

Kresliť automobily tak, aby sa niekedy dostali aj mimo váš skicár, sa dá robiť len vo veľkých automobilkách, a to tak, že ste tam fyzicky prítomný, z dôvodu komplexného vývoja. Skutočne sa tento typ dizajnu nedá robiť „sólo“ a od stola.

Každopádne, po škole som chcel navrhovať aj iné veci, no sen o dizajnovaní áut bol taký veľký, že som si musel určiť prioritu, preto som nastúpil do ŠKODA AUTO a koncernu VW. Popritom som sa však nikdy neprestal zúčastňovať rôznych ďalších projektov a súťaží, vďaka čomu mám za sebou nemálo zaujímavých spoluprác.

Všetky tie projekty, či už to bola spolupráca s Mont Blanc, Adidasom, Tour de France, značkou hodiniek PRIM alebo s kýmkoľvek iným, som robil počas toho, ako som sedel v ŠKODA AUTO. Nie je to teda úplne tak, že by som sa venoval iba dizajnu áut v korporáte, ale v praxi sa popri takmer 20-ročnej kariére pre koncern Volkswagen venujem aj iným projektom. 

Od decembra 2020 ste šéfom dizajnu interiéru v Škode. Za čo všetko ste zodpovedný?

Moja predchádzajúca pozícia bola vedúci interiérovej architektúry. Od decembra mi však pribudli ďalšie zodpovednosti. Dnes teda vediem interiérový dizajn, UX/UI a Color & Trim.

To znamená, že dnes zodpovedám za to, ako naše autá vnútri vyzerajú čo sa týka architektúry, resp. tvarov a zodpovedám tiež za to, ako autá komunikujú s vodičom a za to, ako sú zladené farby, látky, materiály a štruktúry našich modelov.

zdroj: ŠKODA

Rozprávať sa budeme najmä o novom Enyaqu a elektromobiloch celkovo. Začnime zľahka – myslíte si, že by elektromobily mali byť na pohľad odlišné od spaľovacích áut?

Osobne si myslím, že v budúcnosti budú všetky automobily z veľkej miery elektrické, alebo minimálne čiastočne elektrifikované. Donedávna bolo trendy to, aby sa elektromobily vizuálne odlíšili od bežných áut, no myslím si však, že v budúcnosti tento trend nebude pokračovať. Elektromobily nebudú vyzerať inak, než klasické autá, nakoľko sa práve elektromobil stane tým štandardom, akým sú dnes tradičné autá so spaľovacím motorom.

Dôležité bude skôr to, aby z automobilov bolo vidieť príslušnosť k značke – teda tzv. dizajnové DNA. Toto je filozofia, ktorú v ŠKODA AUTO razíme. Elektromobil dneška by nemal nijako výrazne upozorňovať na to, že je elektromobil. Mal by skôr mať silnú príslušnosť k značke a všetky tvary, ktorými by sa mal odlišovať, by mali súvisieť s výhodou, ktorú mu ponúka platforma.

To znamená, že napríklad elektromobily majú batérie uložené v podlahe, vďaka čomu sú prirodzene vyššie, vpredu nemajú veľký motorový priestor, takže môžu mať kratšie previsy či prednú kapotu.

V interiéri napríklad nie sú masívne tunely skrývajúce prevodovku, takže dizajnér môže priestor v elektromobile opäť využiť inak. Ak to mám zhrnúť, elektromobil by dnes mal z dizajnového hľadiska využívať všetky výhody, ktoré mu umožňuje samotná podvozková platforma a práve toto by malo definovať jeho vzhľad.

Škoda je v dizajnoch pomerne konzervatívnou značkou, Enyaq je však odvážnym vybočením odlišným smerom. Prečo?

Nová ŠKODA ENYAQ iV je jednoznačne dizajnovo stále typická ŠKODA, no keďže ide o elektromobil, spredu nepotrebuje chladiť motor cez masku tak, ako klasické spaľovacie vozidlá. Sú teda viaceré možnosti, ako to auto navrhnúť.

Vozidlo nemusí mať prednú masku vôbec, pričom aj takéto cesty sme zo začiatku skúšali. Automobily však potom vyzerajú nevýrazne, strácajú príslušnosť k značke. Veľmi rýchlo sme preto pochopili, že predná maska funguje ako identifikátor a pomáha zaradeniu ku značke, preto sme sa ju pri modeli ENYAQ iV rozhodli zachovať, ale opticky spracovať inak.

Poďme k interiéru. Čo bolo hlavným cieľom oproti ostatným modelom Škody, ale aj konkurencie?

V prvom rade sme sa v interiéri snažili využiť všetky výhody, ktoré nám platforma elektromobilu ponúka. Máme teda vyššie umiestnenú plochú podlahu, v ktorej sú uložené batérie na plocho. Výsledok je vyšší posed a viac miesta pre pasažierov, vďaka čomu vieme inak poňať najmä stredovú konzolu.

Celý tento prvok je v prípade modelu ENYAQ voľne levitujúci v priestore. V druhom rade je interiér veľmi pekne presvetlený vďaka veľkým skleneným plochám. Tou hlavnou výzvou však bolo, že sme chceli interiérom a jeho atmosférou napodobniť to, na čo sú užívatelia zvyknutí z domácnosti.

Vytvorili sme preto takzvané Design Selections, čo v praxi znamená, že naši dizajnéri kurátorsky spracovali rôzne výbavové stupne, ktoré však nie sú uspôsobené hierarchicky tak, ako v klasických autách. Namiesto toho sme sa tieto stupne snažili uchopiť lifestylovo – jednotlivé výbavy sú zamerané skôr na užívateľa podľa toho, aký životný štýl a zariadenie domácnosti preferuje.

Akú rolu hrá aspekt elektromobility v interiéri samotnom? Jedna konkurenčná značka sa napríklad pri interiéri inšpirovala tým, že ventilačné otvory sú z medi, ktoré evokujú elektromobilitu. Využívate podobné subtílne prvky aj vy?

V ŠKODA AUTO sa nesústreďujeme na takéto mikro odkazy, ktoré chcú odkazovať na typ pohonu. Skôr sa snažíme vytvoriť ekologický priestor na kolesách, ktorý je inšpirovaný architektúrou, resp. priestorom na život. Pri dizajnovaní ideme hlbšie do problematiky a nesnažíme sa za každú cenu upozorňovať na to, že auto je elektrické.

Enyaq je od Škody prvé elektrické SUV a útočí na už pomerne vystavaný segment. Čo je niche Enyaqu, v ktoré veríte, že bude úspešné?

Podľa môjho názoru ENYAQ nie je úplne typickým SUV. Skôr tvorí nový segment, kde na jednej strane síce je vyššie, podobne ako SUV, no zároveň je veľkopriestorovým autom podobne, ako sú automobily typu MPV. Napriek tomu si dovolím tvrdiť, že nie je ani typickým MPV-čkom. ENYAQ je tak na rozhraní týchto dvoch tried a z oboch svetov si berie to najlepšie. 

Je to znakom toho, že Škodu čakajú tie najlepšie časy? 

Áno, verím, že modelom ENYAQ sme trafili „sweet spot“ toho, čo sú dnes zákazníci ochotní investovať do elektromobilu a čo za svoje peniaze dostanú. Aj prvé reakcie, ktoré sme na ENYAQ obdržali, dokazujú, že toto je auto, ktoré zákazníci chcú – je totiž dostatočne veľké, reprezentatívne, rodinné, funkčné a zároveň ponúkne dobrý dojazd. 

Vráťme sa ešte k exteriéru. Enyaq sa vyhol viacerým neduhom elektromobilov, vrátane falošných výfukov, čo sa konkurencii nie vždy vydarilo. Prečo? 

V ŠKODA AUTO sa snažíme, či už pri interiéri alebo exteriéri, byť čo najúprimnejší. Chceme dať zákazníkovi všetko, čo potrebuje, plus nejaké prekvapenie, ktoré si zamiluje. Nepotrebujeme preto robiť rôzne falošné výfuky či prieduchy.

Aj k modelu ENYAQ sme pristupovali ako k elektromobilu a riešili skôr polemiky typu: Čo potrebujeme dosiahnuť z hľadiska aerodynamiky, obtekania vzduchu, či napríklad čo potrebuje zákazník k svojmu komfortu a nesľubovať niečo, čo nie je naplnené.

Konkrétne ENYAQ je vozidlo, ktoré sa nehrá na niečo, čím nemá byť. Pravda, je jemne futuristickejšie, výrazne aerodynamické, no všetky tieto veci majú svoje opodstatnenie.

zdroj: ŠKODA

Je podľa vás ENYAQ iV skôr auto do mesta, alebo mimo mesta?

Myslím si, že je vhodné pre oba účely. V prvom rade je to však funkčné a priestranné auto pre rodinu. Tým, že je to elektromobil, sa do mesta hodí perfektne, pretože v priestore, v ktorom sa pohybuje, má nulové emisie. Avšak tým, že sa jedná o väčšie auto, priestorovo na úrovni modelu KODIAQ, je schopné zvládať aj dlhé trasy.

A ak sa pozrieme na dojazd, ENYAQ iV už nie je elektromobil len na krátke trasy, ale je schopný prejsť aj dlhšie vzdialenosti. Ak to mám teda zhodnotiť, hodí sa ako do mesta, tak i mimo neho, čo z neho robí unikátny a vysoko praktický elektromobil.

Bude podľa vás elektromobilita o 50 rokov relevantný koncept, alebo sa budeme uberať iným smerom?

Ako dizajnér by som si trúfol predpovedať možno to, čo bude tak o dvadsať rokov, pretože keď sa pozrieme, že dnes má automobil približne 120 rokov a akú cestu za ten čas urazil, je ťažké predpovedať, ako sa budú vyvíjať autá a ich pohony o spomínaných 50 rokov.

Čo si však osobne myslím je, že v ďalekej budúcnosti bude mobilita určite ekologická a budú sa hľadať spôsoby, akým spôsobom má byť ekologická. Dnes sa javí, že práve elektromobilita je tým najekologickejším stupňom vývoja automobilov, teda minimálne v štádiu využívania elektromobilu. Verím však, že aj v budúcnosti bude existovať diverzita pohonov v nejakej podobe.

Kam sa podľa vás bude uberať dizajn v najbližších desaťročiach?

Rozdeľme to do dvoch fáz. V blízkej budúcnosti, ohraničme to napríklad horizontom dvadsiatich rokov, budú autá určite viac a viac ekologické a budú sa uberať smerom elektromobility. Práve tento smer je pre nás dizajnérov úžasný v tom, že sa nám kompletne mení technická zástavba auta a de facto nám vzniká tzv. „dream package“, teda kombinácia veľkých kolies v rohoch karosérie s plochou podlahou.

Na týchto minimálnych obmedzeniach môžeme stavať auto úplne inak, než tomu bolo doteraz. Verím teda, že do budúcnosti budú vznikať ďalšie podobné platformy, ktoré budú fungovať ako také skateboardy – všetko podstatné bude integrované už priamo v platforme.

Motor a batérie budú uložené v podlahe, resp. na náprave, takže budeme mať rovnú podlahu, veľmi nízke ťažisko a vďaka tomu i dobré jazdné vlastnosti. Tento balík nám dizajnérom dá extrémnu slobodu v rozhodovaní sa, čo na tejto platforme postavíme a vďaka tomu budeme môcť stavať ešte unikátnejšie autá. Toto je ten prvý krok, ktorý bude nasledovať v najbližšom období.

Neskôr, v horizonte 50 rokov, bude hrať významnú rolu autonómna jazda. Čím do väčšej miery bude v aute prítomná, tým väčšia pravdepodobnosť bude, že nám z auta zmiznú napríklad aj také veci, ako je volant, pedále či riadiaca páka.

Auto bude fungovať plne samostatne a vy len prídete k nemu a poviete, kam chcete ísť, resp. auto už bude na základe výmeny informácií s vaším mobilom vedieť, kam vlastne potrebujete cestovať. V tomto prípade sa interiér výrazne viac presunie na takú úroveň priestoru, v ktorom oddychujete a kde relaxujete, resp. kde môžete niečo počas jazdy robiť.

Dovolím si tiež odhadnúť, že za takúto dlhú dobu by sa auto mohlo stať tiež pevnou súčasťou nášho ekosystému alebo domácností a tvorilo by takpovediac „ďalšiu izbu“. To znamená, že auto bude vnímané ako prirodzená, no mobilná časť domu a presun do nej bude rovnako prirodzený, ako v rámci celej domácnosti. 

Aj najlepší kreatívci majú inšpiráciu. Kde nachádzate tú vašu?

Asi všade naokolo. Ako dizajnér nikdy neprestávam pracovať, pretože všetko, čo vidím, chytím, držím či na čom sedím – pozerám sa na to okom dizajnéra, ako to je navrhnuté a ako by som to navrhol ja. Rovnako tak je to aj s autami – okamžite pozerám na to, ako je spracované, stláčam tlačidlá, prechádzam rukou po materiáloch.

Podobne to je aj s architektúrou, na kultúrnych podujatiach, v reštaurácii či doma pred televízorom. Jednoducho, takmer vždy a všade vnímam detaily a nechávam sa nimi inšpirovať.

zdroj: ŠKODA

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech