Peter Popluhár: „To, čo predvádzajú dnešní influenceri, by sa dokázal naučiť aj talentovanejší orangutan“

  • O tom, prečo PPPeter nenávidi, keď ho nazývajú influencerom
  • Ako je na tom Youtube scéna?
  • Prezradil nám, ako vyzerá celý proces výroby videa
  • Videá na Youtube mu veľa nezarábajú. Pomáha mu finančná podpora od fanúšikov a občasná spolupráca
popluhar_ilustrak
Pixabay/Facebook PPPeter
  • O tom, prečo PPPeter nenávidi, keď ho nazývajú influencerom
  • Ako je na tom Youtube scéna?
  • Prezradil nám, ako vyzerá celý proces výroby videa
  • Videá na Youtube mu veľa nezarábajú. Pomáha mu finančná podpora od fanúšikov a občasná spolupráca

Aké je to byť influencerom?

Nenávidím to slovo, seriózne by som sa radšej predstavil ako nezamestnaný. Keď vidím, čo za ľudí sa dnes považuje za influencerov mladej generácie, tak sa bojím, čo z tých detí bude. Influencer by mal byť človek s nejakým pozitívnym vplyvom na veľkú masu ľudí, inšpiratívny, kreatívny človek a nie postavička, ktorá vlastní zrkadlovku s objektívom s dobrou svetelnosťou. Občas mám pocit, že fotky s rozmazaným pozadím a nejakým emotikonom v popise úplne stačia na popularitu medzi dospievajúcou mládežou. To sa dokáže naučiť aj talentovanejší orangutan po pol roku tréningu.

Ja sám sa za influencera nepovažujem a ani ním nechcem byť. Radšej chcem zabávať ľudí videami, na inšpirovanie, prípadne influencovanie sa určite necítim.

Zobraziť celú galériu (9)
zdroj: Facebook PPPeter

Slovenská Youtube scéna vs. zahraničná. Aké rozdiely medzi týmito dvoma scénami vnímaš?

Čoraz viac Youtube obmedzujem, až na 5-6 obľúbených kanálov už nič viac veľmi nesledujem. Či je to slovenská alebo zahraničná scéna, väčšina youtuberov začína aplikovať pravidlá, ktoré idú ruka v ruke s úspechom – pravidelné videá, najlepšie niekoľkokrát do týždňa a videá nad 10 minút.

Ako v dnešnej dobe funguje Youtube? Čo všetko je potrebné na to, aby si človek touto cestou slušne zarobil?

YouTube je mimoriadne konkurenčný a na úspech je dnes potrebné skĺbiť až neľudské faktory – robiť čo najviac kolaborácií, vydávať často, vydávať dlhé videá, robiť dobré náhľadovky a takisto uvažovať nad nadpismi, ktoré by vyčnievali na už tak presýtenom trhu dramatických, šokujúcich a dobre vymyslených nadpisov. Nie je žiadnym tajomstvom, že tieto podmienky prajú najmä veľkým produkčným spoločnostiam, ktoré chce Youtube dotiahnuť na svoju platformu.

Čochvíľa sa stane najväčším kanálom T-Series, indická produkčná spoločnosť, ktorá chŕli niekoľko videí denne. Doba už dávno nepraje jedincom, ktorý by mali vášeň v tvorbe videí, ako to bolo kedysi. Veľkí Youtuberi majú svojich strihačov, kameramanov a často aj kreatívcov. Sami by to v týchto nových podmienkach nezvládli. Ak môžem pridať subjektívny názor, je mi z toho smutno.

Zobraziť celú galériu (9)
zdroj: Facebook PPPeter

Potrebuješ mimo Youtube pracovať aj na iných projektoch, aby si si zarobil?

Áno. Z Youtube mi chodí okolo 200 eur mesačne, pretože vydávam video tak raz za 2 týždne, je krátke a väčšinu pozretí mám z Česka a Slovenska, kde sú za ne veľmi nízke zisky. Niektoré videá mám kvôli nekorektnejšiemu humoru demonetizované. Som odkázaný najmä na Patreon, kde ma fanúšikovia finančne podporujú a na občasnú spoluprácu.

Ako vnímaš aktuálnu Youtube scénu na Slovensku?

Mám pocit, že obsah sa zlepšuje, ale na veľkú analýzu si netrúfam, pretože ju sledujem minimálne.

Nestratilo už podľa teba influencerstvo istú jedinečnosť? 

Na Slovensku to neviem zhodnotiť, ale v Česku jednoznačne. Tam je veľmi veľa kanálov nad 100 tisíc pozretí a keď si občas na nejaký kliknem, príde mi to všetko na jedno kopyto. Opäť, česť výnimkám. Ale možno sú super a chyba je vo mne, možno som len starý a cynický.

Zobraziť celú galériu (9)
zdroj: Facebook PPPeter

Chce byť v dnešnej dobe každý youtuberom?

Mladá generácia určite. Bohužiaľ.

My vidíme iba konečný produkt, výsledok tvojej práce. Ako vyzerá celý proces výroby vlogu?

V podstate všetky videá, ktoré vydávam, majú základ pred vyše 2 rokmi, keď som sa rozhodol robiť tento koncept. Začal som si spisovať nápady, námety, vtipy a všetky myšlienky spojené s týmto projektom. Základom je vždy téma videa. Súbežne mám vždy v hlave niekoľko tém, spisujem si nápady na scénky, čo mi príde pri danej téme vtipné, trápne, povrchné, hodné sparodovania. Výsledkom tohto vnútorného brainstormingu je často 20-30 surových nápadov, z ktorých si nakoniec vyberiem 8 najlepších, ku každému vymyslím približnú scénku a prvotná verzia scenáru je hotová.

Zobraziť celú galériu (9)
zdroj: Facebook PPPeter

Aké ďalšie kroky nasledujú po tomto vnútornom brainstormingu? 

Druhým krokom je finálna verzia scenáru, to mi zaberá bezpochyby najviac času. Každý, kto niekedy videl môj scenár si pomyslel, že som šialený, pretože tam mám veľa výrazov, ktorým rozumiem len ja, miešam angličtinu so slovenčinou, mám tam do detailov vymyslenú mimiku, gestá, intonáciu, všetko je farebne rozlíšené, je tam veľmi veľa zátvoriek atď. Finálny scenár obsahuje všetky scény a text, ktorý hovorím pred kamerou. Tento scenár následne doľadujem s kamarátom Miguelom, ktorý je z USA, tak, aby viac vyhovovali zahraničnému publiku.

Nasleduje vybavovanie komparzu, hercov, interiérov, čo na začiatku išlo veľmi ťažko, pretože ma nikto nepoznal a vybaviť napríklad reštauráciu bola záležitosť desiatok e-mailov a niekoľkohodinových vybavovačiek. Teraz to ide lepšie, mám vo videách anglicky hovoriacich hercov, veľa komparzu a priestory sa mi tiež vybavujú ľahšie. Potom nasleduje natáčanie jednotlivých scén a po ňom edit, ktorý mi vždy z nejakého dôvodu trvá hrozne dlho, lebo som strašný puntičkár.

Zobraziť celú galériu (9)
zdroj: Facebook PPPeter

Uvedomujú si ľudia, aké náročné, hlavne časovo, je byť youtuberom?

Nie, myslia si, že človek sa postaví pred kameru a chŕli zo seba improvizáciu, ktorú následne za pol hodinu zedituje. Pri niektorých kanáloch však nie sme tak ďaleko od reality. Všetko záleží od daného kanálu.

Koľko ťa stojí výroba videa?

To je veľmi ťažké povedať. Video o Slovensku ma stálo 40 eur, video o Caseym Neistatovi 1 000 eur.

A koľko vieš z jedného videa zarobiť?

V priemere 50 eur. Môže to znieť neuveriteľne, ale je to pravda.

Ako je to so sponzoringom alebo s nejakou propragáciou produktov? 

Product placement som nikdy nerobil a za 11 rokov natáčania na Youtube som spolupracoval len s piatimi značkami. Väčšina firiem mi buď nedá kreatívnu voľnosť alebo dostatok peňazí.

Chceš sa tomuto venovať aj v budúcnosti?

Neviem, či konkrétne Youtubu, ale určite niečomu kreatívnemu. Tvoriť čokoľvek, ale hlavne tvoriť.

Zobraziť celú galériu (9)
zdroj: Facebook PPPeter

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK